Gå til innhold

Kan jeg ta med meg borgerlønnen til Thailand?

VRK18

Anbefalte innlegg

Tilhengere av såkalt borgerlønn sier at hver nordmann skal få et bestemt beløp hvert år (f. eks. 300 000 kr), og så kan man velge å jobbe ved siden av hvis man vil ha mer penger. Spørsmålet er om jeg kan ta med meg disse pengene og bo i Thailand. Da vil jeg jo få utrolig mye mer for pengene, og kan rett og slett leve som en konge uten å jobbe. Eller vil det være et krav at jeg bor i Norge?

Endret av VR-katten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+45613274

Tilhengere av såkalt borgerlønn sier at hver nordmann skal få et bestemt beløp hvert år (f. eks. 300 000 kr), og så kan man velge å jobbe ved siden av hvis man vil ha mer penger. Spørsmålet er om jeg kan ta med meg disse pengene og bo i Thailand. Da vil jeg jo få utrolig mye mer for pengene, og kan rett og slett leve som en konge uten å jobbe. Eller vil det være et krav at jeg bor i Norge?

Først, de fleste av borgerlønn-tilhengere er ikke idioter. De også skjønner at dette må gå opp økonomisk. Videre vil jeg tro den overordnede ideen er at om du flytter til Thailand så vil du få borgerlønn av Thailand. Dette er selvfølgelig ikke mulig all den tid Thailand ikke har borgerlønn, noe som vil si at i praksis må du nok være bosatt i Norge for å få borgerlønn.

Lenke til kommentar

TS: Min drøm er at borgerlønn blir innført over hele verden.

Men jeg kan godt spørre deg: Om du reiser til Thailand og bor der på borgerlønn, hva forestiller du deg at du gjør om 10 eller 20 år? Fortsette å vase rundt og bruke opp penger? Tror du ikke dét kommer til å bli kjedelig? Vil du ikke føle et slags samvittighetskval eller i det minste en trang til å gjøre noe nyttig? Jeg prøver ikke å tvinge det her på deg, men føler du heller ikke en slags stolthet over å være tilknyttet et land som har innført et så intelligent lederskap at de har innført borgerlønn? I så fall, føler du ikke en viss trang til å gjøre noe nyttig for det landet, gi noe tilbake, i det minste over så lang tidsperspektiv?

Jeg skjønner at det er grunner til at folk ønsker å stikke av og bo i andre land, antageligvis dårlige arbeidsopplevelser og dårlig økonomisk lederskap av rollemodeller.

Lenke til kommentar

Du kan bare drømme om så mye; per nå er det et eksperiment med 2000 arbeidsledige som mottar 5200,- kr og nivået vil nok ikke stige mye hvis det blir implementert.

Da må man i hvert fall til Thailand hvis man skal leve av det. Men det er faktisk mulig å klare seg på en slik sum der. 

Lenke til kommentar

Men jeg kan godt spørre deg: Om du reiser til Thailand og bor der på borgerlønn, hva forestiller du deg at du gjør om 10 eller 20 år? 

Slapper av og nyter friheten. 

Jeg kommer ikke til å ha dårlig samvittighet. Jeg mener i utgangspunktet at borgerlønn er en veldig dårlig idé, men hvis det først blir innført så kommer jeg til å utnytte ordningen. Gidder ikke å slave rundt for at andre skal slappe av. Da vil jeg heller være en av dem som slapper av selv. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hehe, om Norge en gang får borgerlønn (eller, vi har jo borgerlønn i praksis, for arbeidsledige og andre som ikke er skikket til arbeidslivet) vil jo kostnadene bli skyhøye, med eksempelet over: 300.000 kroner i året til alle over 18 i Norge, blir raskt regnet 1.050.000.000.000 kroner som må inn over skatteseddelen, pluss differansen som oppstår når det f.eks. blir færre årsverk og lavere kjøpekraft i befolkningen. 

Hvilken nytte har borgerlønn, som vårt velferdsordning i dag ikke har?

Borgerlønn gir jo i det minste:

• Bedre incentiver til å være "arbeidsledig"
  • Høyere skatt
  • Lavere utdanninger
  • Dårligere tilgang på varer og tjenester
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men jeg kan godt spørre deg: Om du reiser til Thailand og bor der på borgerlønn, hva forestiller du deg at du gjør om 10 eller 20 år? 

Slapper av og nyter friheten. 

Jeg kommer ikke til å ha dårlig samvittighet. Jeg mener i utgangspunktet at borgerlønn er en veldig dårlig idé, men hvis det først blir innført så kommer jeg til å utnytte ordningen. Gidder ikke å slave rundt for at andre skal slappe av. Da vil jeg heller være en av dem som slapper av selv. 

Du er helt sikker på dét? Tenkt grundig igjennom, brukt tid på å reflektére? Hva om du tjente svært godt på jobben, eller det er noe du har drømt om å jobbe med lenge? Alle har drømmer og ambisjoner på ett eller annet nivå.

Lenke til kommentar

Hehe, om Norge en gang får borgerlønn (eller, vi har jo borgerlønn i praksis, for arbeidsledige og andre som ikke er skikket til arbeidslivet) vil jo kostnadene bli skyhøye, med eksempelet over: 300.000 kroner i året til alle over 18 i Norge, blir raskt regnet 1.050.000.000.000 kroner som må inn over skatteseddelen, pluss differansen som oppstår når det f.eks. blir færre årsverk og lavere kjøpekraft i befolkningen. 

• Høyere skatt
  • Lavere utdanninger

Flere vil jobbe, for det blir ikke lenger risikofylt å miste jobben. Man slipper å bekymre seg for å møte en papirmølle og stigmatiséring fra samfunnet. Gi tillit for å få tillit, gi en gulrot for å fordre vekst.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Vil du ikke føle et slags samvittighetskval eller i det minste en trang til å gjøre noe nyttig?...

Det er mange som ikke har noen skrupler med å leve på andre mennesker sin verdiskapning.

Lenke til kommentar

• Høyere skatt
  • Lavere utdanninger

Tja, en av godene er rundt 2000 utgiftsposter i NAV som kan bedrive tiden sin til en verdi skapning (NAV ansatte) og trolig flere statlige byråkrati jobber der de flytter papirer og midler fra øst til vest. Bare lønningene til å gi ut og penger samt sende papirer i en evig runddans nå i dag er på rundt 10 milliarder kroner i året, drift av lokaler er blant andre ting som kommer i tillegg.

Forøvrig litt nysgjerrig på punktene dine, kunne du utdypet dem litt mer?

Tror du at folk flest vil leve på vann og brød med en borgerlønn, en redusert NAV AAP utbetaling om de fikk muligheten til å motta dette uten å gå inn gjennom NAV systemet?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Minus alle utgifter som blir unødvendige. Bare folketrygden er 408 milliarder, eller ~40% av den summen din.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Helt sikker. Gidder ikke slave rundt for at andre skal slappe av og nyte livet. 

Jeg føler du skriver veldig mye bare for å skrive det, ikke som et resultat av nøye gjennomtenkte livsvalg. Men greit for meg, folk får leve som de vil. Så lenge det ikke er kriminelt. Pengene går jo i det minste til å holde andre i jobb.

Vil du ikke føle et slags samvittighetskval eller i det minste en trang til å gjøre noe nyttig?...

Det er mange som ikke har noen skrupler med å leve på andre mennesker sin verdiskapning.

Jeg mener det er et resultat av noe. På ett eller annet nivå, så ønsker ingen å leve på andre. Alle ønsker å være selvstendige og frie. Det er bare de psykososiale forholdene/dynamikken i samfunnet som fører til at noen blir kvernet ned i grusen mentalt, og dermed finner seg i å leve på den måten. Kanskje som en slags hevn på verden. Det kan være mange grunner.

Lenke til kommentar

På ett eller annet nivå, så ønsker ingen å leve på andre. Alle ønsker å være selvstendige og frie. 

På seg selv kjenner man andre. Det vitner om at du er en ærlig sjel, men dessverre er ikke alle som deg. Folk er forskjellige. Mange ønsker faktisk å leve på andre. Og enda flere vil velge å leve på andre hvis alternativet er at andre skal leve på dem.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...