CetOr Skrevet 6. september 2017 Del Skrevet 6. september 2017 Hei! Kjøpte meg nylig en ganske strøken Volvo 1993 850 sedan. Rustfri, som ny innvendig og gått akkurat 200 000. 2 dager etter kjøpet merker jeg at det lukter brent olje i kupeen når bilen går på tomgang. Åpner opp panseret, og ser at det ryker litt fra undersiden av motoren og oppover. Jeg åpner oljelokket og det kommer mer røyk enn normalt derfra, det samme når jeg åpner oljepeilepinnen. Det er åpenbart trykk i motoren som vil ut steder den ikke skal. Har forsøkt få selger til å ta sin de av bekostningen av arbeidet for å fikse dette, men han nekter dessverre. Før jeg forstod hva det var dro jeg inn til Nardo bil i Trondheim, som er et Volvo verksted. Mekanikeren som tittet på bilen der mente det ikke burde være noe spesielt farlig å kjøre med i en periode, men han virket usikker på om det var veivhusventilasjonen. Fikke en mekaniker på et annet verskted i Trondheim til å se på bilen også, og han også mente det burde gå fint så lenge den ikke brukte olje og om tennpluggene var fine. På nettet leser jeg at det IKKE anbefales å kjøre rundt med ødelagt veivhusventilasjon. Saken er at jeg ikke har råd til å reparere bilen nå, samtidig som jeg avhengig av bil til og fra jobben (7 KM hver vei). Noen som har noen erfaringer om dette? PS: For sikkerhetsskyld lar jeg peilepinnen stå et par cm åpen når jeg kjører, slik at det får kommet litt trykk ut der. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 6. september 2017 Del Skrevet 6. september 2017 Er jo gjerne litt overtrykk i veivhuset, hva har du som referanse i og med du mener det er alvorlig? Lenke til kommentar
toffo Skrevet 8. september 2017 Del Skrevet 8. september 2017 Det anbefales IKKE å kjøre rundt med defekt veivhusventilasjon. Jeg har opplevd to ganger (med 20 års mellomrom) at veivhusventilasjonen har frosset. I begge tilfeller sprengte den toppdekselpakningen og splylte all oljen ut der. Det endte i katastrofe i min bil, da jeg lå i 80 da det skjedde og merket ingen ting før det var for sent.Men den gang jeg var passasjer stod vi på tomgang og oljelampa + stopp-lampe begynte å lyse og jeg fikk overtalt sjåføren til å stoppe motoren. Da var det bare å tine slangen fra veivhuset og fylle på olje igjen (kjent problem på akkurat den modellen) :-) Nå kommer frost akutt, men her må det i så fall være snakk om avleiringer, så det vil nok bare sakte bli værre. Nå er jeg ikke mekaniker, men jeg vil da tro at å skru av alt som har med veivhusventilasjonen å gjøre og legge i diesel over natta vil fikse biffen. Når det er sagt skal jeg ikke påstå at det nødvendigvis er veivhusventilasjonen som er problemet på din bil, men jeg vil påstå at mekanikerene hos Nardo burde tatt problemet litt mer seriøst og gjerne gjort en liten innsats for å ut av årsaken når konsekvensen kan være motorras. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå