Gå til innhold

Slå sammen Norge, Sverige og Danmark til et felles Skandinavia?


rabs

Anbefalte innlegg

Hva om Norge, Sverige og Danmark hadde slått seg sammen til én nasjon?

Vi har industri, olje, skog, fisk, vindkraft, 20 millioner innbyggere. Vi ville fått en stemme internasjonalt, og mye større handel oss i mellom. 

Vi er det samme folket og deler samme historie og kultur, og vi har så og si et felles språk. Jeg ser bare positive sider ved dette. 

Noen andre som vil dele sine tanker?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Staten Norge har store forpliktelser for fremtidig pensjon. Heldigvis har vi oljefondet som etter hvert skal forsoerge pensjon for 5 millioner innbyggere. Hvordan ville dette sett ut hvis det skulle forsoerget over 20 millioner?

I tillegg har vi store forskjeller naar det gjelder arbeidsledighet skatteregler, avgifter og velferdsgoder. Hvordan skulle dette sett ut hvis vi skulle hatt felles oekonomi?

BNP pr. innbygger er for Norge 70820 USD, for Sverige 51600 USD og for Danmark 53411 USD. Saa oekonomisk sett ville det vaere ugunstig for Norge aa danne en slik union...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Høres ut som en veldig dårlig deal for Norge. Dele oljefondet med fire ganger så mange, i tillegg til at relativt restriktive land som Norge og Danmark skal ta belastningen for Sveriges uansvarlige innvandringspolitikk. De færreste av oss ønsker vell heller å importere svensk høyre og venstre ekstremisme, for ikke å snakke om islamisme. Jeg tror vi er best tjent med å beholde selvstendigheten vår. 

 

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/l3O7/Hvorfor-er-det-sa-mye-mer-hoyreekstrem-vold-i-Sverige

http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE9657966/saepo-tusindvis-af-voldelige-islamister-bor-i-sverige/

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Norge er et udelelig og uavhendelig rike.

 

Hvem skal være konge over denne unionen? Dansk, svensk eller norsk konge?

 

Kalmarunionen kan dere lese om, det har blitt prøvd før.

Lenke til kommentar

Hva om Norge, Sverige og Danmark hadde slått seg sammen til én nasjon?

Vi har industri, olje, skog, fisk, vindkraft, 20 millioner innbyggere. Vi ville fått en stemme internasjonalt, og mye større handel oss i mellom. 

Vi er det samme folket og deler samme historie og kultur, og vi har så og si et felles språk. Jeg ser bare positive sider ved dette. 

Noen andre som vil dele sine tanker?

 

Nå er jo København lett angripelig fra sjøen, men selv om vi får våre nye F35 før danskene så virker det veldig vanskelig. Vi må nok ruste opp litt mer før vi kan da danskene og hvertfall svenskene :) Utover det liker jeg planen om å samle Skandinavia!

Lenke til kommentar

Hva om Norge, Sverige og Danmark hadde slått seg sammen til én nasjon?

Vi har industri, olje, skog, fisk, vindkraft, 20 millioner innbyggere. Vi ville fått en stemme internasjonalt, og mye større handel oss i mellom. 

Vi er det samme folket og deler samme historie og kultur, og vi har så og si et felles språk. Jeg ser bare positive sider ved dette. 

Noen andre som vil dele sine tanker?

Nei. Det er ingen god idè. Vi har allerede for lite lokal makt. Om noe bør vi gi mer demokrati til fylker og tildele mindre til den sentrale staten.

 

At Norge, Sverige, Danmark, Island og eventuelt Finand samarbeider på områder som forsvar, integrert økonomi, felles krone og slike ting er mer naturlig. En slags konføderasjon.

Lenke til kommentar

Dette har jo vært snakket om i mediene mange ganger. Dog foretrekker jeg å slå sammen hele Norden, altså ta med Island og Finland også. Så må samtlige monarkier gå av og hele landet (som da like godt kunne hete Norden) må få folkevalgt regjering. Hvorvidt ladets øverste leder blir statsminister eller president bryr meg døyten!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...