Gå til innhold

Her er nye Nissan Leaf


Anbefalte innlegg

Jeg trakket visst i vepsebolet nå...

 

Bare ladetapet til en elbil ligger på 10-20 prosent, i tillegg kommer overføringstap i elnettet.

 

 

Ah, så nå endrer du påstanden din ja. Skjønner det når du beviselig har kommet med feilaktige påstander. Overføringstapet i elnettet har du enda større for å drifte plattformer og raffineri. Du trenger fremdeles samme menge strøm til å drive en bil med forbrenningsmotor som for å drive en elbil. Så om du ikke liker strømmen til elbilen så er den mye verre til fossilbilen.

Dette handler om svært mye mer enn kobolt, og det er også svært mange mobiltelefoner i verden. Mobiltelefoner er og blir et større problem sånn sett enn Tesla.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg trakket visst i vepsebolet nå...

 

Bare ladetapet til en elbil ligger på 10-20 prosent, i tillegg kommer overføringstap i elnettet.

 

 

Ah, så nå endrer du påstanden din ja. Skjønner det når du beviselig har kommet med feilaktige påstander. Overføringstapet i elnettet har du enda større for å drifte plattformer og raffineri. Du trenger fremdeles samme menge strøm til å drive en bil med forbrenningsmotor som for å drive en elbil. Så om du ikke liker strømmen til elbilen så er den mye verre til fossilbilen.

Dette handler om svært mye mer enn kobolt, og det er også svært mange mobiltelefoner i verden. Mobiltelefoner er og blir et større problem sånn sett enn Tesla.

Dertil kommer strømmen for å lage drivstoffet til distribusjonsbilene (tankbilene) også.

Så skal det være, ofte betjente stasjoner, med lys, varme, pølsekokere og annet, som drar strøm?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du trenger fremdeles samme menge strøm til å drive en bil med forbrenningsmotor som for å drive en elbil. Så om du ikke liker strømmen til elbilen så er den mye verre til fossilbilen.

 

 

Virkelig noen igjen som tror på den påstanden?

 

https://www.cfr.org/blog/do-gasoline-based-cars-really-use-more-electricity-electric-vehicles-do

 

"This is consistent with refinery data. The Department of Energy estimates that refiners used 47 TWh of electricity in 2001 to produce refined products from 5.3 billion barrels of oil. Assuming  that you get 42 gallons of refined products from each barrel of oil, this works out to about 0.2 kilowatt hours of electricity used for each gallon of gasoline produced.."

Endret av uname -l
Lenke til kommentar

Oi, oi, oi, oi, oi - her var det mange hårsåre elbilfanatikere!

 

Mye misforståelser og usannheter som blir presentert!

 

Tyskland vil ikke satse på elbiler fordi det vil øke utslippene av CO2, grunnen er at strømmen i stor grad kommer fra kullkraftverk. Norge er en del av samme strømnett som Tyskland, men tyskerne har i motsetning til Norge konsekvensutredet det å satse på elbiler. I Norge har vi ikke konsekvensutredet elbilsatsingen, men vi er trollbundet av en amerikansk superselger (Elon Musk) som tjener masse penger på å selge elbiler (Tesla) i Norge. Selv politikerne lar seg trollbinde av denne mannen, som gjennom opsjonsavtaler tapper selskapet for mer penger enn man skulle tro var mulig.

 

Fakta er at både elbiler og ikke minst produksjonen av elbiler forurenser ekstremt mye. Prisen på batterier øker raskt på grunn av mangel på kobolt, samtidig som det blir mer penger til våpen i Kongo.

 

Uetisk gruveselskap tjener på elbilboom.

 

https://www.nrk.no/okonomi/ny_-hard-kritikk-av-oljefondet-1.8083862

 

http://e24.no/boers-og-finans/raavarer/comeback-for-raavaregigant-tror-elbilvekst-gir-etterspoerselsboom/24114900

 

 

Glencore har fått hard kritikk for å bruke barn til helseskadelig barnearbeid og finansiering av krigen i Kongo som i stor grad blir utkjempet av barnesoldater. Selskapet tjener nå store penger på elbilboomen.

 

 

FORBY ELBILER NÅ!!!

 

 

 

http://e24.no/makro-og-politikk/elbil/spekulanter-hamstrer-sjeldent-metall-kan-presse-elbil-produsentene/23933782

 

https://www.nrk.no/livsstil/blodmineraler-i-vare-mobiler-1.6815939

 

 

http://www.miningmetalnews.com/20170606/138/prices-lithium-batteries-it-devices-increase-plus-15-percent

 

 

https://steigan.no/2016/01/21/smaunger-graver-fram-kobolt-til-vare-smarttelefoner/

 

 

https://www.nytid.no/kolonitiden-er-ikke-over-om-bloddiamanter-og-korrupsjon/

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/kongo/krigens-beste-vaapen-barnesoldater/a/10140058/

 

http://teknikensvarld.se/ny-elbil-smutsigare-an-gammal-bensinbil-303747/

 

 

http://teknikensvarld.se/elbilars-batterier-paverkar-klimatet-kraftigt-481493/

 

 

Det virker som de fleste elbiltilhengerne gir en god f... i at 40 % av kobolt produksjonen skjer i krigsherjede og lovløse Kongo, og at mye utvinnes av barn og slaver under svært helseskadelige forhold. Det jobber mellom 20 og 40 tusen barn i denne skitne industrien, og antallet vil øke sterkt hvis elbilbruken øker. Utvinning av lithium og kobber gir også store miljøødeleggelser.

 

Det bør være et tankekors at det er knapphet på råvarer allerede før elbilsalget er nådd 1% av totalt bilsalg i verden. Å 100 doble elbilproduksjonen slik at alle kjører elbiler er HELT utenkelig. Bare det å nå en elbilandel på 5 % synes fullstendig urealistisk

Lenke til kommentar

Vi kan godt slå hverandre i hodet med undersøkelser, men å beregne utslipp fra både elbiler og biler med forbrenningsmotor er så komplisert at du kan få akkurat det svaret du ønsker. Produksjon og raffinering tar vanligvis 10-20 prosent av oljen. Samtidig forsvinner minst like mye strøm i overføringstap, og europeiske kullkraftverk fyrer langt mer enn de produserer for å ha nok effekt til å ta strømtoppene.

 

Det største problemet med elbiler er mangel på kobolt som gir raskt økende batteripriser, og at en stor andel av kobolten utvinnes i krigsherjede og lovløse Kongo hvor pengene brukes på våpen til barnesoldater.

 

Bloddiamanter fra Kongo er forbudt, og det bør elbiler bli også!

 

Og urbefolkning og andre blir overkjørt av oljelobbyen, med ødeleggende rørledninger, fracking som ødelegger drikkevann osv....jada, og utslipp som skader alle barn, ikke bare de i Kongo.

Og dessuten, hvor kommer alle de påståtte utslippene fra anleggsmaskiner i fra, dersom barn graver dette ut for hånd?? Eller kjører de maskiner??

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kun 25 mil på 40kWh batteri?? Hæææææ??? Klarer i allefall 24 med 28kWh på Ioniq.

Er det i februar, med 30 minus de har testet, og lagt til grunn EPA på det??

 

Måtte lese artikkelen skikkelig, for jeg leste en annen rekkevidde både hos Dinside.no og hos Nissan.no. Og jammen står det lenger ned også at dette er etter EPA (realistisk) mens NEDC (optimistisk) er 386. Altså detman kunne forvente av et 40kWh batteri per i dag.

 

Få også med at CD-verdien er 0,28 mot Ioniq 0,24 så ser man at den vil ha et relativt moderat ekstraforbruk i 90+ km/t sammenlignet med endel andre el-biler. F.eks. ligger gamle leaf på 0,32 (gen 1, gen 2 0,29?), Kia Soul 0,38?, Ampera-E på 0,308 etter det jeg klarer å finne ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Du trenger fremdeles samme menge strøm til å drive en bil med forbrenningsmotor som for å drive en elbil. Så om du ikke liker strømmen til elbilen så er den mye verre til fossilbilen.

 

 

Virkelig noen igjen som tror på den påstanden?

 

https://www.cfr.org/blog/do-gasoline-based-cars-really-use-more-electricity-electric-vehicles-do

 

"This is consistent with refinery data. The Department of Energy estimates that refiners used 47 TWh of electricity in 2001 to produce refined products from 5.3 billion barrels of oil. Assuming  that you get 42 gallons of refined products from each barrel of oil, this works out to about 0.2 kilowatt hours of electricity used for each gallon of gasoline produced.."

Så skal tankskipene ha sitt drivstoff..så skal tankbilene ha sitt drivstoff, og så bensinstasjonen, med alt som foregår der....
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Kun 25 mil på 40kWh batteri?? Hæææææ??? Klarer i allefall 24 med 28kWh på Ioniq.

Er det i februar, med 30 minus de har testet, og lagt til grunn EPA på det??

 

Måtte lese artikkelen skikkelig, for jeg leste en annen rekkevidde både hos Dinside.no og hos Nissan.no. Og jammen står det lenger ned også at dette er etter EPA (realistisk) mens NEDC (optimistisk) er 386. Altså detman kunne forvente av et 40kWh batteri per i dag.

 

Få også med at CD-verdien er 0,28 mot Ioniq 0,24 så ser man at den vil ha et relativt moderat ekstraforbruk i 90+ km/t sammenlignet med endel andre el-biler. F.eks. ligger gamle leaf på 0,32 (gen 1, gen 2 0,29?), Kia Soul 0,38?, Ampera-E på 0,308 etter det jeg klarer å finne ut.

Det skal bli spennende å lese en del tester etterhvert, og se hvordan det arter seg langs landeveien ?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utrolig skuffende av Nissan denne gangen, synd den ikke kom i to utgaver som mange spådde. 

 

Kommer jo i to utgaver. Bare ikke akkurat på samme tid. Men det var jo som forventet, selv om det var forskjellige idéer om hvilken som kom først.

 

Selv regnet jeg med at 40kWh-versjonen ville komme først, noe som er mest logisk.

 

Tipper 60kWt-versjonen averteres i Q1-18.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Kun 25 mil på 40kWh batteri?? Hæææææ??? Klarer i allefall 24 med 28kWh på Ioniq.

Er det i februar, med 30 minus de har testet, og lagt til grunn EPA på det??

Måtte lese artikkelen skikkelig, for jeg leste en annen rekkevidde både hos Dinside.no og hos Nissan.no. Og jammen står det lenger ned også at dette er etter EPA (realistisk) mens NEDC (optimistisk) er 386. Altså detman kunne forvente av et 40kWh batteri per i dag.

 

Få også med at CD-verdien er 0,28 mot Ioniq 0,24 så ser man at den vil ha et relativt moderat ekstraforbruk i 90+ km/t sammenlignet med endel andre el-biler. F.eks. ligger gamle leaf på 0,32 (gen 1, gen 2 0,29?), Kia Soul 0,38?, Ampera-E på 0,308 etter det jeg klarer å finne ut.

Det skal bli spennende å lese en del tester etterhvert, og se hvordan det arter seg langs landeveien

 

 

Så absolutt. Med 40kWh er rekkevidden lang nok for min del. Vil klare Strømstad og tilbake uten å lade på veien, og muligens helt Gøteborg om sommeren, dog kun ene veien da. Men da blir det uansett en stopp for matpause som minimum.

 

60 kWh hadde selvsagt vært bedre, men ikke en gamestopper for min del. Kan den leveres raskt, så blir kanskje dette min bil. Synd Ioniq  ikke har annonsert samme batteristørrelse, for det er en penere bil, men dette er godt nok ser det ut til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oi, oi, oi, oi, oi - her var det mange hårsåre elbilfanatikere!

 

Mye misforståelser og usannheter som blir presentert!

 

Tyskland vil ikke satse på elbiler fordi det vil øke utslippene av CO2, grunnen er at strømmen i stor grad kommer fra kullkraftverk. Norge er en del av samme strømnett som Tyskland, men tyskerne har i motsetning til Norge konsekvensutredet det å satse på elbiler. I Norge har vi ikke konsekvensutredet elbilsatsingen, men vi er trollbundet av en amerikansk superselger (Elon Musk) som tjener masse penger på å selge elbiler (Tesla) i Norge. Selv politikerne lar seg trollbinde av denne mannen, som gjennom opsjonsavtaler tapper selskapet for mer penger enn man skulle tro var mulig.

 

Fakta er at både elbiler og ikke minst produksjonen av elbiler forurenser ekstremt mye. Prisen på batterier øker raskt på grunn av mangel på kobolt, samtidig som det blir mer penger til våpen i Kongo.

 

Uetisk gruveselskap tjener på elbilboom.

 

https://www.nrk.no/okonomi/ny_-hard-kritikk-av-oljefondet-1.8083862

 

http://e24.no/boers-og-finans/raavarer/comeback-for-raavaregigant-tror-elbilvekst-gir-etterspoerselsboom/24114900

 

 

Glencore har fått hard kritikk for å bruke barn til helseskadelig barnearbeid og finansiering av krigen i Kongo som i stor grad blir utkjempet av barnesoldater. Selskapet tjener nå store penger på elbilboomen.

 

 

FORBY ELBILER NÅ!!!

 

 

 

http://e24.no/makro-og-politikk/elbil/spekulanter-hamstrer-sjeldent-metall-kan-presse-elbil-produsentene/23933782

 

https://www.nrk.no/livsstil/blodmineraler-i-vare-mobiler-1.6815939

 

 

http://www.miningmetalnews.com/20170606/138/prices-lithium-batteries-it-devices-increase-plus-15-percent

 

 

https://steigan.no/2016/01/21/smaunger-graver-fram-kobolt-til-vare-smarttelefoner/

 

 

https://www.nytid.no/kolonitiden-er-ikke-over-om-bloddiamanter-og-korrupsjon/

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/kongo/krigens-beste-vaapen-barnesoldater/a/10140058/

 

http://teknikensvarld.se/ny-elbil-smutsigare-an-gammal-bensinbil-303747/

 

 

http://teknikensvarld.se/elbilars-batterier-paverkar-klimatet-kraftigt-481493/

 

 

Det virker som de fleste elbiltilhengerne gir en god f... i at 40 % av kobolt produksjonen skjer i krigsherjede og lovløse Kongo, og at mye utvinnes av barn og slaver under svært helseskadelige forhold. Det jobber mellom 20 og 40 tusen barn i denne skitne industrien, og antallet vil øke sterkt hvis elbilbruken øker. Utvinning av lithium og kobber gir også store miljøødeleggelser.

 

Det bør være et tankekors at det er knapphet på råvarer allerede før elbilsalget er nådd 1% av totalt bilsalg i verden. Å 100 doble elbilproduksjonen slik at alle kjører elbiler er HELT utenkelig. Bare det å nå en elbilandel på 5 % synes fullstendig urealistisk

 

Fakta er, at Tyskland har så mye overskudd av ren energi, at sponsingen av solceller er avsluttet, samt at vindmølleparker stenges ned , pga manglende behov for kraft.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Utrolig skuffende av Nissan denne gangen, synd den ikke kom i to utgaver som mange spådde.

 

Kommer jo i to utgaver. Bare ikke akkurat på samme tid. Men det var jo som forventet, selv om det var forskjellige idéer om hvilken som kom først.

 

Selv regnet jeg med at 40kWh-versjonen ville komme først, noe som er mest logisk.

 

Tipper 60kWt-versjonen averteres i Q1-18.

Tja, er det ikke bare snakk.om å øke på ny da? Altså ikke selge to versjoner? Mulig jeg missforsto

Lenke til kommentar

Utrolig skuffende rekkevidde og kapasitet, hadde ventet meg noe opp mot Ampera. Da blir det ikke Leaf denne gangen heller, jeg som hadde hadde planlagt å legge inn en forhåndsbestilling ved første anledning. Hva er det å vente på da?

Lenke til kommentar

Utrolig skuffende rekkevidde og kapasitet, hadde ventet meg noe opp mot Ampera. Da blir det ikke Leaf denne gangen heller, jeg som hadde hadde planlagt å legge inn en forhåndsbestilling ved første anledning. Hva er det å vente på da?

Model 3? Evt nye ioniq men er nok en stund til den kommer

Lenke til kommentar

 

 

Utrolig skuffende av Nissan denne gangen, synd den ikke kom i to utgaver som mange spådde.

 

Kommer jo i to utgaver. Bare ikke akkurat på samme tid. Men det var jo som forventet, selv om det var forskjellige idéer om hvilken som kom først.

 

Selv regnet jeg med at 40kWh-versjonen ville komme først, noe som er mest logisk.

 

Tipper 60kWt-versjonen averteres i Q1-18.

Tja, er det ikke bare snakk.om å øke på ny da? Altså ikke selge to versjoner? Mulig jeg missforsto

Hva forventet du at forskjellene skulle være da, foruten rekkevidde?

 

Selv forstod jeg det som en modell, men to forskjellige batterikapasiteter/versjoner. Leste dog et annet sted at 60-versjonen kommer noe senere i -18, muligens Q3 eller Q4.

 

Samme sted var det noen som hadde hørt at krok ikke ville være mulig på denne. TM3 blir nok alene om dette i prissegmentet 3-400K, selv om noen modeller kan leveres med krok med begrenset kapasitet, i USA.

Lenke til kommentar

 

 

 

Utrolig skuffende av Nissan denne gangen, synd den ikke kom i to utgaver som mange spådde.

 

Kommer jo i to utgaver. Bare ikke akkurat på samme tid. Men det var jo som forventet, selv om det var forskjellige idéer om hvilken som kom først.

 

Selv regnet jeg med at 40kWh-versjonen ville komme først, noe som er mest logisk.

 

Tipper 60kWt-versjonen averteres i Q1-18.

Tja, er det ikke bare snakk.om å øke på ny da? Altså ikke selge to versjoner? Mulig jeg missforsto

Hva forventet du at forskjellene skulle være da, foruten rekkevidde?

 

Selv forstod jeg det som en modell, men to forskjellige batterikapasiteter/versjoner. Leste dog et annet sted at 60-versjonen kommer noe senere i -18, muligens Q3 eller Q4.

 

Samme sted var det noen som hadde hørt at krok ikke ville være mulig på denne. TM3 blir nok alene om dette i prissegmentet 3-400K, selv om noen modeller kan leveres med krok med begrenset kapasitet, i USA.

Bare batteriet, «lite» for de som ikke trenger det og stort for de som trenger det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...