Gå til innhold

Her er nye Nissan Leaf


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Nye Nissan Leaf er avduket, og den vil få mye avansert utstyr og batteri på 30 eller 40 kwh.

 

Jeg mener elbiler er tull pga høye produksjonsutslipp, høyt forbruk av edle metaller, uetisk produksjon, fossil strøm og lav brukervennlighet.

 

Hvis man først skal ha en elbil tror jeg imidlertid Nissan treffer bra med nye Leaf. 40 kwh batteri er akkurat nok til å fjerne rekkeviddeangsten på vinterstid, og størrelsen og ytelsene er helt ok. De aller fleste vil nok uansett ha en bil med forbrenningsmotor til langturene. Lademulighetene for elbiler begynner riktignok å bli mange, men jeg hadde aldri orket å reise på langtur i elbil.

Lenke til kommentar

Jeg mener elbiler er tull pga høye produksjonsutslipp, høyt forbruk av edle metaller, uetisk produksjon, fossil strøm og lav brukervennlighet.

 

 

Kan jo begynne med at det trengs like mye strøm for å drive en konvensjonell bil. Drivstoffet må jo raffineres og fraktes, og plattformene bruker ikke rent lite strøm de heller. Lav brukervennlighet høres veldig merkelig ut og tyder på at du ikke har kjørt en elbil.

Uansett så er elbil bedre i byene. Utslippene reduseres kraftig der folk bor og jobber.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Vi kan godt slå hverandre i hodet med undersøkelser, men å beregne utslipp fra både elbiler og biler med forbrenningsmotor er så komplisert at du kan få akkurat det svaret du ønsker. Produksjon og raffinering tar vanligvis 10-20 prosent av oljen. Samtidig forsvinner minst like mye strøm i overføringstap, og europeiske kullkraftverk fyrer langt mer enn de produserer for å ha nok effekt til å ta strømtoppene.

 

Det største problemet med elbiler er mangel på kobolt som gir raskt økende batteripriser, og at en stor andel av kobolten utvinnes i krigsherjede og lovløse Kongo hvor pengene brukes på våpen til barnesoldater.

 

Bloddiamanter fra Kongo er forbudt, og det bør elbiler bli også!

Lenke til kommentar

Produksjon og raffinering tar vanligvis 10-20 prosent av oljen. Samtidig forsvinner minst like mye strøm i overføringstap, og europeiske kullkraftverk fyrer langt mer enn de produserer for å ha nok effekt til å ta strømtoppene.

 

Det finnes INGEN strømlinjer med 20% tap i overføringen. Elbiler er også svært egnet til å ta vare på det overskuddet du nevner, så der har du dobbel fordel til elbilen.

 

Det største problemet med elbiler er mangel på kobolt som gir raskt økende batteripriser, og at en stor andel av kobolten utvinnes i krigsherjede og lovløse Kongo hvor pengene brukes på våpen til barnesoldater.

 

Bloddiamanter fra Kongo er forbudt, og det bør elbiler bli også!

 

Prisene på batterier FALLER. https://electrek.co/2017/01/30/electric-vehicle-battery-cost-dropped-80-6-years-227kwh-tesla-190kwh/

Konvensjonelle biler står for en enormt mye høyere handel med bekymringsfulle regimer, og det er fremdeles mobiltelefoner som leder på det du bekymrer deg for.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg trakket visst i vepsebolet nå...

 

Bare ladetapet til en elbil ligger på 10-20 prosent, i tillegg kommer overføringstap i elnettet.

 

I dag er det meste av strømmen fossil og det meste av drivstoffet fossilt. Det kommer imidlertid mer og mer fornybar kraft, og det kommer mer og mer fornybart drivstoff laget av avfall og overskuddskraft.

 

Det går 7000 mobilbatterier i en Tesla, så behovet for kobolt er SVÆRT mye større.

 

http://e24.no/makro-og-politikk/elbil/spekulanter-hamstrer-sjeldent-metall-kan-presse-elbil-produsentene/23933782

 

https://www.nrk.no/livsstil/blodmineraler-i-vare-mobiler-1.6815939

 

 

http://www.miningmetalnews.com/20170606/138/prices-lithium-batteries-it-devices-increase-plus-15-percent

 

 

https://steigan.no/2016/01/21/smaunger-graver-fram-kobolt-til-vare-smarttelefoner/

Lenke til kommentar

Jeg trakket visst i vepsebolet nå...

 

Bare ladetapet til en elbil ligger på 10-20 prosent, i tillegg kommer overføringstap i elnettet.

 

I dag er det meste av strømmen fossil og det meste av drivstoffet fossilt. Det kommer imidlertid mer og mer fornybar kraft, og det kommer mer og mer fornybart drivstoff laget av avfall og overskuddskraft.

 

Det går 7000 mobilbatterier i en Tesla, så behovet for kobolt er SVÆRT mye større.

 

http://e24.no/makro-og-politikk/elbil/spekulanter-hamstrer-sjeldent-metall-kan-presse-elbil-produsentene/23933782

 

https://www.nrk.no/livsstil/blodmineraler-i-vare-mobiler-1.6815939

 

 

http://www.miningmetalnews.com/20170606/138/prices-lithium-batteries-it-devices-increase-plus-15-percent

 

 

https://steigan.no/2016/01/21/smaunger-graver-fram-kobolt-til-vare-smarttelefoner/

 

du forstår det at "tapet" fra brønnen til hjulene i en fossilbil er langt over hva en elbil bruker pr mil, sant? Det er helt sant at en har tap i overføringer, men det har en så absolutt på fossilt også. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Batteriene i en Tesla Roadster er ganske like batteriene man fant i en laptop for ti år siden. Batteriene i en Model S/X benytter samme format (18650), men annen kjemi (som inneholder betydelig mindre kobolt). Batteriene i Model 3 har annet format (21700), men ca samme kjemi som som Model S/X.

Det er sant at mange elbiler bruker batterier som inneholder kobolt. NMC og NCA er de to vanligste kjemiene. Men du har også BYD som driver på med LFP-batterier, som ikke inneholder kobolt. De fleste bilprodusentene har ganske god kontroll på leverandørkjeden, og unngår å benytte seg av artisan-utvunnet kobolt fra blant annet Kongo. Det aller meste koboltet Tesla benytter seg av kommer f.eks fra Ny-Caledonia.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan ikke sammenligne leveringsproblemene til den amerikanske elbilen med andre. Chevrolet (som bygger Opelen) taper penger på hver eneste bil de selger. De har mange tusen stående på lager i USA som de ikke får solgt og derfor hadde de også stans i produksjonen tidligere i sommer. 

 

At de velger å bygge opp en lagerbeholdning i USA i stedet for å bygge Opel-spesifikasjonene og få solgt bilene til Europeiske kunder burde være en ganske klar indikasjon på at de ikke vil selge bilen. De vil bare ha den tilgjengelig i USA slik at de er innenfor enkelte staters lover.

 

Det er bare å gå på en hvilken som helst salgsside fra USA, så vil du få opp hundrevis av helt splitter nye Ampera-E (eller Bolt som de heter der borte) klare til å kjøres ut av butikken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...