Redaksjonen. Skrevet 6. september 2017 Del Skrevet 6. september 2017 Blir den en like stor suksess som forgjengeren?Her er nye Nissan Leaf Lenke til kommentar
Populært innlegg Kahuna Skrevet 6. september 2017 Populært innlegg Del Skrevet 6. september 2017 Ikke noen revolusjon akkurat men en helt grei forbedring over forrige modell.. En helt grei elbil med ok rekkevidde og pris. Den eneste konkurrenten akkurat nå er vel Renault Zoe? Tesla sine modeller er jo 2-3-4 ganger så dyre, TM3 selges ikke utenfor USA før om et år og Bolt/Ampera-e produseres jo ikke i noe antall å snakke om.. Denne kommer til å selge som hakka møkk! 10 Lenke til kommentar
2LK70DN1 Skrevet 6. september 2017 Del Skrevet 6. september 2017 Nye Nissan Leaf er avduket, og den vil få mye avansert utstyr og batteri på 30 eller 40 kwh. Jeg mener elbiler er tull pga høye produksjonsutslipp, høyt forbruk av edle metaller, uetisk produksjon, fossil strøm og lav brukervennlighet. Hvis man først skal ha en elbil tror jeg imidlertid Nissan treffer bra med nye Leaf. 40 kwh batteri er akkurat nok til å fjerne rekkeviddeangsten på vinterstid, og størrelsen og ytelsene er helt ok. De aller fleste vil nok uansett ha en bil med forbrenningsmotor til langturene. Lademulighetene for elbiler begynner riktignok å bli mange, men jeg hadde aldri orket å reise på langtur i elbil. Lenke til kommentar
Populært innlegg Viggo Stenbekk Skrevet 6. september 2017 Populært innlegg Del Skrevet 6. september 2017 Nye Nissan Leaf er avduket, og den vil få mye avansert utstyr og batteri på 30 eller 40 kwh. Jeg mener elbiler er tull pga høye produksjonsutslipp, høyt forbruk av edle metaller, uetisk produksjon, fossil strøm og lav brukervennlighet. Hvis man først skal ha en elbil tror jeg imidlertid Nissan treffer bra med nye Leaf. 40 kwh batteri er akkurat nok til å fjerne rekkeviddeangsten på vinterstid, og størrelsen og ytelsene er helt ok. De aller fleste vil nok uansett ha en bil med forbrenningsmotor til langturene. Lademulighetene for elbiler begynner riktignok å bli mange, men jeg hadde aldri orket å reise på langtur i elbil. Synsing om dette temaet er forlengst konkretisert i vitenskapelige rapporter. I TU burde man forholde seg til analytiske fakta. Tro og synsing hører søndagen til.https://www.tu.no/artikler/sa-mye-renere-er-egentlig-en-elbil-enn-en-fossilbil/276185 13 Lenke til kommentar
Bengt Who Skrevet 6. september 2017 Del Skrevet 6. september 2017 Jeg mener elbiler er tull pga høye produksjonsutslipp, høyt forbruk av edle metaller, uetisk produksjon, fossil strøm og lav brukervennlighet. Kan jo begynne med at det trengs like mye strøm for å drive en konvensjonell bil. Drivstoffet må jo raffineres og fraktes, og plattformene bruker ikke rent lite strøm de heller. Lav brukervennlighet høres veldig merkelig ut og tyder på at du ikke har kjørt en elbil. Uansett så er elbil bedre i byene. Utslippene reduseres kraftig der folk bor og jobber. 8 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 6. september 2017 Del Skrevet 6. september 2017 Dette er en stor forbedring å gå fra 30 til 40 kwh batteri. Kombinert med hurtiglading så blir dette en bil som kan brukes av de fleste. At utseende på bilen nå er så bra tror jeg også vil ha stor betydning. 4 Lenke til kommentar
2LK70DN1 Skrevet 6. september 2017 Del Skrevet 6. september 2017 Vi kan godt slå hverandre i hodet med undersøkelser, men å beregne utslipp fra både elbiler og biler med forbrenningsmotor er så komplisert at du kan få akkurat det svaret du ønsker. Produksjon og raffinering tar vanligvis 10-20 prosent av oljen. Samtidig forsvinner minst like mye strøm i overføringstap, og europeiske kullkraftverk fyrer langt mer enn de produserer for å ha nok effekt til å ta strømtoppene. Det største problemet med elbiler er mangel på kobolt som gir raskt økende batteripriser, og at en stor andel av kobolten utvinnes i krigsherjede og lovløse Kongo hvor pengene brukes på våpen til barnesoldater. Bloddiamanter fra Kongo er forbudt, og det bør elbiler bli også! Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 6. september 2017 Del Skrevet 6. september 2017 Utrolig skuffende av Nissan denne gangen, synd den ikke kom i to utgaver som mange spådde. 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Kahuna Skrevet 6. september 2017 Populært innlegg Del Skrevet 6. september 2017 Vi kan godt slå hverandre i hodet med undersøkelser, men å beregne utslipp fra både elbiler og biler med forbrenningsmotor er så komplisert at du kan få akkurat det svaret du ønsker. ... Nei, det er ikke vanskelig i det hele tatt. Vanlige biler er avhengige av olje og kan dermed *aldri* bli bærekraftige. 'Electrify everything, clean the grid'. 10 Lenke til kommentar
Bengt Who Skrevet 6. september 2017 Del Skrevet 6. september 2017 Produksjon og raffinering tar vanligvis 10-20 prosent av oljen. Samtidig forsvinner minst like mye strøm i overføringstap, og europeiske kullkraftverk fyrer langt mer enn de produserer for å ha nok effekt til å ta strømtoppene. Det finnes INGEN strømlinjer med 20% tap i overføringen. Elbiler er også svært egnet til å ta vare på det overskuddet du nevner, så der har du dobbel fordel til elbilen. Det største problemet med elbiler er mangel på kobolt som gir raskt økende batteripriser, og at en stor andel av kobolten utvinnes i krigsherjede og lovløse Kongo hvor pengene brukes på våpen til barnesoldater. Bloddiamanter fra Kongo er forbudt, og det bør elbiler bli også! Prisene på batterier FALLER. https://electrek.co/2017/01/30/electric-vehicle-battery-cost-dropped-80-6-years-227kwh-tesla-190kwh/ Konvensjonelle biler står for en enormt mye høyere handel med bekymringsfulle regimer, og det er fremdeles mobiltelefoner som leder på det du bekymrer deg for. 4 Lenke til kommentar
Mobile3228 Skrevet 6. september 2017 Del Skrevet 6. september 2017 Hvis man først skal ha en elbil tror jeg imidlertid Nissan treffer bra med nye Leaf. 40 kwh batteri er akkurat nok til å fjerne rekkeviddeangsten på vinterstid, og størrelsen og ytelsene er helt ok. Rekkeviddeangsten kommer ikke med bilen, men med kjøremønsteret! Lenke til kommentar
2LK70DN1 Skrevet 6. september 2017 Del Skrevet 6. september 2017 Jeg trakket visst i vepsebolet nå... Bare ladetapet til en elbil ligger på 10-20 prosent, i tillegg kommer overføringstap i elnettet. I dag er det meste av strømmen fossil og det meste av drivstoffet fossilt. Det kommer imidlertid mer og mer fornybar kraft, og det kommer mer og mer fornybart drivstoff laget av avfall og overskuddskraft. Det går 7000 mobilbatterier i en Tesla, så behovet for kobolt er SVÆRT mye større. http://e24.no/makro-og-politikk/elbil/spekulanter-hamstrer-sjeldent-metall-kan-presse-elbil-produsentene/23933782 https://www.nrk.no/livsstil/blodmineraler-i-vare-mobiler-1.6815939 http://www.miningmetalnews.com/20170606/138/prices-lithium-batteries-it-devices-increase-plus-15-percent https://steigan.no/2016/01/21/smaunger-graver-fram-kobolt-til-vare-smarttelefoner/ Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 6. september 2017 Del Skrevet 6. september 2017 Jeg trakket visst i vepsebolet nå... Bare ladetapet til en elbil ligger på 10-20 prosent, i tillegg kommer overføringstap i elnettet. I dag er det meste av strømmen fossil og det meste av drivstoffet fossilt. Det kommer imidlertid mer og mer fornybar kraft, og det kommer mer og mer fornybart drivstoff laget av avfall og overskuddskraft. Det går 7000 mobilbatterier i en Tesla, så behovet for kobolt er SVÆRT mye større. http://e24.no/makro-og-politikk/elbil/spekulanter-hamstrer-sjeldent-metall-kan-presse-elbil-produsentene/23933782 https://www.nrk.no/livsstil/blodmineraler-i-vare-mobiler-1.6815939 http://www.miningmetalnews.com/20170606/138/prices-lithium-batteries-it-devices-increase-plus-15-percent https://steigan.no/2016/01/21/smaunger-graver-fram-kobolt-til-vare-smarttelefoner/ du forstår det at "tapet" fra brønnen til hjulene i en fossilbil er langt over hva en elbil bruker pr mil, sant? Det er helt sant at en har tap i overføringer, men det har en så absolutt på fossilt også. 2 Lenke til kommentar
Mobile3228 Skrevet 6. september 2017 Del Skrevet 6. september 2017 Det går 7000 mobilbatterier i en Tesla, så behovet for kobolt er SVÆRT mye større. I 2016 ble det produsert 1.5 milliarder mobiltelefoner flg. Gartner. You do the math... 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 6. september 2017 Del Skrevet 6. september 2017 Det går 7000 mobilbatterier i en Tesla, så behovet for kobolt er SVÆRT mye større. I 2016 ble det produsert 1.5 milliarder mobiltelefoner flg. Gartner. You do the math... Det er heller ikke mobilbatterier i en tesla, de er flate Lenke til kommentar
Tastaturskriver Skrevet 6. september 2017 Del Skrevet 6. september 2017 Tesla er da ikke flate? Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 6. september 2017 Del Skrevet 6. september 2017 Tesla er da ikke flate?Mobilbatterier er flate, Teslabatterier er runde. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 6. september 2017 Del Skrevet 6. september 2017 (endret) Batteriene i en Tesla Roadster er ganske like batteriene man fant i en laptop for ti år siden. Batteriene i en Model S/X benytter samme format (18650), men annen kjemi (som inneholder betydelig mindre kobolt). Batteriene i Model 3 har annet format (21700), men ca samme kjemi som som Model S/X.Det er sant at mange elbiler bruker batterier som inneholder kobolt. NMC og NCA er de to vanligste kjemiene. Men du har også BYD som driver på med LFP-batterier, som ikke inneholder kobolt. De fleste bilprodusentene har ganske god kontroll på leverandørkjeden, og unngår å benytte seg av artisan-utvunnet kobolt fra blant annet Kongo. Det aller meste koboltet Tesla benytter seg av kommer f.eks fra Ny-Caledonia. Endret 6. september 2017 av Espen Hugaas Andersen 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg awil Skrevet 6. september 2017 Populært innlegg Del Skrevet 6. september 2017 Poengene til 2LK70DN1 er akkurat de samme som de i en video som ble produsert av en lobbyvirksomhet som er sponset av Koch-brødrene, så jeg vet ikke hvor alvorlig man skal ta det. Det med kobalt i batterier f.eks., var aldri et tema før den videoen. Kobalt kommer fra mange forskjellige gruver, og batteriprodusenter har allerede gjort tiltak for å sørge for at mineralene kommer fra mer etiske kilder. Du finner mineraler og metaller fra uetiske kilder i alle moderne produkter, også bensinbiler. Det er viktig å ha et fokus på det, så bruken blir redusert, men det er virkelig ikke et argument mot elbiler kontra bensinbiler. I en kamp om etikk så vil fossilbransjen komme ekstremt dårlig ut. Skal vi begynne å oppsummere menneskerettighetsbruddene fra fossilbransjen i den 3. verden? Man kan ikke ta poenget med bruk av kullkraft så alvorlig heller. Vi må over på fornybar energi på strømnettet overalt uansett. Hvis vi ikke løser det, er vi fucked. Heldigvis stuper vindenergi i pris, og i motsetning til bensinbiler kan elbiler like fint lades med strøm fra sol, vind, vann, eller tom. atomkraft om man vil, uten å gjøre endringer på bilen. Husk at CO2-utstlipp handler om 10-årsperspektiver, ikke 1-årsperspektiv. En elbil eller 10'000 i dag er en dråpe i havet. Spørsmålet er hva dette leder til: forhåpentligvis millioner av elbiler på et mye renere strømnett om 20-40 år. Da kan vi begynne å snakke om signifikant reduksjon i CO2-utslipp. I mellomtiden har de signifikant påvirkning på lokal forurensning og støy. Så vi tjener på det på kort sikt og. Det er ufattelig at dette fortsatt er et tema. Olje er ikke en uendelig ressurs, og vi er ikke i stand til å produsere nok biodiesel til alle verdens biler. Elbiler er det eneste realistiske alternativet, og er forøvrig helt objektivt sett den mest effektive og beste måten å drive en bil på uansett energikilde, så hvorfor ikke ta overgangen før heller enn siden? Hva har vi å tape? Hva har vi å vinne? Bedre lokalmiljø, biler med bedre kjøreegenskaper, bedre kupeplass og bedre bagasjerom (regner med at Teslas arkitektur blir standard), mindre støy, mindre/billigere vedlikehold, lavere driftskostnader, .. Dette burde være en no-brainer. 13 Lenke til kommentar
Dr.B Skrevet 6. september 2017 Del Skrevet 6. september 2017 Man kan ikke sammenligne leveringsproblemene til den amerikanske elbilen med andre. Chevrolet (som bygger Opelen) taper penger på hver eneste bil de selger. De har mange tusen stående på lager i USA som de ikke får solgt og derfor hadde de også stans i produksjonen tidligere i sommer. At de velger å bygge opp en lagerbeholdning i USA i stedet for å bygge Opel-spesifikasjonene og få solgt bilene til Europeiske kunder burde være en ganske klar indikasjon på at de ikke vil selge bilen. De vil bare ha den tilgjengelig i USA slik at de er innenfor enkelte staters lover. Det er bare å gå på en hvilken som helst salgsside fra USA, så vil du få opp hundrevis av helt splitter nye Ampera-E (eller Bolt som de heter der borte) klare til å kjøres ut av butikken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå