Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

SiO Låste seg inn i leiligheten min uten forvarsel

heiv

Anbefalte innlegg

Jussen er basert på loven, og kontrakten må følge loven. Loven her er i favør behovene og følelsene til individet som leier.

Hva som er mer praktisk for vaktmester er fullstendig irrelevant.

Og... du mener at kontraktene til SiO ikke følger loven? At ting er praktisk for vaktmesterne er svært relevant for alle beboere, fordi det gjør at ting går fortere.

Dette er bare syting, sorry ass.

Det handler om privatlivets fred. Det blir litt det samme som om myndighetene skulle ha oversikt over all internettbruk ol. Det ville vært praktisk for dem, men ikke greit likevel. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

å det kunne nok vært verre, jeg ble låst ute av SiO hybelen min mens jeg studerte fordi for SiO bestemte seg for å bytte lås inn i gangen uten å si ifra til de som bodde i den gangen. Eneste de gjorde var å dumpe en nøkkel i postkassen samme dag,

Jeg sjekket jo ikke posten den fredagen og når jeg kom hjem klokken 3 natt til lørdag så kom jeg meg ikke inn i gangen. Heldigvis var jeg heldig og en av de jeg delte gang med slapp meg inn.

Så SiO Bolig er ikke alltid så lett å ha med å gjøre. Bare bli vandt med at de låser seg inn i tide og utide forresten. Tror de låste seg inn på hybelen min enten uten å fortelle meg om det eller gi meg en ekstremt kort frist i alle fall årlig de 5 årene jeg bodde hos SiO.

Lenke til kommentar

Er det ikke bare å bytte lås på døren? Så lenge leiligheten er i samme stand når den leveres tilbake, altså med samme lås, er det lite de kan gjøre. Utleier har vel ikke et krav om egen nøkkel, annet enn krav om å komme inn for å gjøre vedlikehold. Har selv en OBOS leilighet, her fikk jeg den eneste nøkkelen som fantes. De sa de har ingen egne nøkler eller systemnøkler, og alt jeg dersom det er nødvendig, må være tilstede og slippe dem inn for eksempel.

Et kjapt Google søk ga meg følgende resultat, dog ikke sjekket kilde.

'Skifte lås

Utleieren kan gjøre seg skyldig i straffbart forhold dersom han tar seg inn i boligen uten leieboerens tillatelse. Ved utleierens misbruk av nøkkel kan leieboeren skifte lås. Han bør i så fall varsle utleier på forhånd, og hvis utleier fortsetter å ta seg inn i boligen uten avtale, kan leieren skifte lås og kreve utgiftene dekket av utleier. Vedvarer utleiers frie bruk av nøkkel etter advarsel, kan leier vurdere å politianmelde utleier for ulovlig ta seg inn i boligen'

https://www.leieboerforeningen.no/Rettigheter/tabid/304/ID/711/Utleiers-adgang-til-boligen.aspx

Endret av Poopadoop
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som er litt av utfordringen her er at det ikkje er enigheit i at utleigaren låser seg ulovleg inn i boligen.

I følge SiO er denne adgangen til å låse seg inn i vanlig kontortid forhåndsgodkjent og aksepert gjennom avtale.

Så selv om prinsippet står, så fordrer det at trådstarter vinner frem med sitt syn dersom det oppstår konflikt (noe som det helt sikkert gjør dersom SiO anser det som avtalebrudd å hindre vaktmester tilgang etter at det er avtalt at vaktmester kan låse seg inn).

Ei anna fallgruve man kan ende opp med er dersom det oppstår skade i boligen, og dette låseskiftet gjør at utleier ikkje får utført nøvendig reperasjon for å forhindre omfattende skade (vannlekasje, brann, osv).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...