olabukser Skrevet 5. september 2017 Del Skrevet 5. september 2017 Heisann! Jeg og min kompanjong/PIC/partner/kollega har nå endelig klart å stable vårt AS på beina. Vi har fått organisasjonsnummer og åpnet konto i DNB. Vi har valgt å føre regnskapet selv og bruker Fiken til dette. Spørsmålet lyder som følger: Vi har begge lånt selskapet 50000,-, vi så fort at 30000 kom litt til kort. Lånekontrakt er skrevet, med rentesats like skjermingsrenten og pengene er overført til AS'ets konto. Hvordan skal dette føres i regnskapet? Gjerne spesifikt til Fikens løsning. Videre, skal innbetalt aksjekapital på 30000 (minus stiftelsesgebyrer) føres noe sted? På forhånd takk! Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 5. september 2017 Del Skrevet 5. september 2017 Så lenge dere ikke har avtalt forfall kortere enn ett år frem i tid skal det vel føres som langsiktig gjeld. Husk også at låneavtalen må behandles etter aksjeloven § 3-8. Det innebærer styre- og generalforsamlingsbehandling, og redegjørelsen fra styret til generalforsamlingen skal sendes til foretaksregisteret. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 6. september 2017 Del Skrevet 6. september 2017 Aksjekapital: Debet 1920 Bankkonto. Kredit 2000 Aksjekapital. Faktura stiftelseskostnader: Debet 2030 Annen innskutt egenkapital. Kredit 2400 Leverandørgjeld. Betaling av faktura stiftelseskostnader: Debet 2400 Leverandørgjeld. Kredit 1920 Bankkonto. Legg merke til at du ikke får fradrag fordi fakturaen ikke påvirker resultatregnskapet. Årsaken er at dette ikke er regnskapsmessig fradragsberettiget. For å få skattemessig fradrag må du føre dette manuelt i side 4 i næringsoppgaven. Lån til selskapet (selve innlånet): Debet 1920 Bankkonto. Kredit 2250 Gjeld til ansatte og eiere (hvis løpetid > 1 år), eller 2910 Gjeld til ansatte og eiere (hvis løpetid < 1 år). Renteutbetalinger: Debet 8150 Annen rentekostnad. Kredit 1920 Bankkonto. I tillegg kommer det selskapsrettslige Herr Brun er inne på. Lenke til kommentar
olabukser Skrevet 6. september 2017 Forfatter Del Skrevet 6. september 2017 Takk for hjelp, det settes stor pris på! Forhørte meg med brreg om hva som faktisk skulle sendes inn til foretaksregisteret, de sa at det kun var redegjørelsen og bekreftelse fra revisor som skulle tilsendes. 1, hva skal denne "redegjørelsen" inneholde? 2, da jeg fører regnskapet selv og ikke bruker revisor, hvem skal bekrefte beløpet? Lenke til kommentar
gobblegok Skrevet 6. september 2017 Del Skrevet 6. september 2017 Nyttig info dette. Takk! Jeg lurer også på hvordan denne redegjørelsen skal sendes inn. Skal etablere tilsvarende lån til eget AS ganske snart. Fant ikke noe "åpenbart" alternativ for å sende inn en slik redegjørelse når jeg så gjennom listen via oppgaveregisteret. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 6. september 2017 Del Skrevet 6. september 2017 Revisor skal bekrefte redegjørelsen etter § 3-8 selv om selskapet ikke har revisor. Lenke til kommentar
gobblegok Skrevet 6. september 2017 Del Skrevet 6. september 2017 Jeg ser i utgangspunktet for meg et lån i størrelsesordenen 50 000, men jeg har anledning til å klare meg med mindre (30 000 holder). Om jeg passer på at lånesum + renter klart kommer til å gå under 50 000-grensa i §3-8 ledd 1 punkt 5, kan jeg da trygt gjennomføre et slikt lån med kun et styrevedtak? Ønsker naturlig nok å unngå ekstrautgifter til revisor om det lar seg gjøre. For eksempel ved at jeg setter lånebeløpet til 30000 med 5 års løpetid og fleksibel nedbetaling. Om man da ser på et tenkt "worst case scenario" der lånet får forrente seg helt til år 5 før det betales tilake noe, så er det allikevel godt innafor 50 000 som ytelse fra selskapet. (Regnet med såpass mye som 10% rente.) Lenke til kommentar
olabukser Skrevet 6. september 2017 Forfatter Del Skrevet 6. september 2017 (endret) Nyttig info dette. Takk! Jeg lurer også på hvordan denne redegjørelsen skal sendes inn. Skal etablere tilsvarende lån til eget AS ganske snart. Fant ikke noe "åpenbart" alternativ for å sende inn en slik redegjørelse når jeg så gjennom listen via oppgaveregisteret. Slik jeg har forstått det. Logg inn på i altinn og rot frem samordnet registermelding. Deretter kryss av for "meldepliktig avtale" under punktet "kapital".Registrer hvem som skal signere og legg til redegjørelsen som vedlegg. Igjen, ikke 100% sikker på om dette er riktig fremgangsmåte! Tenkte å ringe til brønnøysund i morgen om ingen kan bekrefte/avkrefte overnevnte innen den tid, kan godt videreformidle her hva jeg får til svar. EDIT 1: Fikk svar fra brreg i dag, direkte kopiert fra epostkorrespondanse. Hei Styret skal utarbeide en redegjørelse for avtalen etter reglene i asl § 2-6, jf. § 3-8 (2) Redegjørelsen skal inneholde en erklæring om at det er rimelig samsvar mellom verdien av det vederlaget selskapet skal yte og verdien av det vederlaget selskapet skal motta. Redegjørelsen skal være bekreftet av revisor, datert og undertegnet av hele styret, jf. asl § 2-6 (2). Så skal dere ha registrert en meldepliktig avtale må redegjørelsen være bekreftet av en revisor. Så om dere ikke har revisor må dere ut å kjøpe denne tjenesten av en revisor. Endret 7. september 2017 av olabukser Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå