arnardo Skrevet 5. september 2017 Del Skrevet 5. september 2017 Hvordan isolere kablet LAN gjestenettverk fra privat LAN nettverk på en Altibox FMG hjemmesentral.(Kun bredbånd ikke TV og telefon). Har i dag Altibox FMG 3542 hjemmesentral med få innstillingsmulighet og uten mulighet for gjestenettverk. Bruker i dag innebygget Wi-Fi til privat i tillegg til kablet nett til PCer, printer, scanner, NAS, SmartTV, Rikstv, Chromcast og NVR server med 6 kamera. Alt på subnet 192.168.0.xxx (bruker enkle uadministrerte switcher for å få nok lanporter). Wi-fi signaler når ikke frem til sokkel etasje. Har derfor kablet ned til sokkel hvor det i dag er en enkel trådløs Belkin router. Det er også lagt LAN kabler fra router til 3 stk CiscoWAP2000 AP, som er fordelt i sokkel og garasje. Router(Belkin) i sokkeletasje er koblet til Altibox. Fra LAN /DMZ adresse på Altibox til Wan port på Belkin Dette subnet har fått IP adresser 192.168.10.xxx Alt nettverk fungerer utmerket, men..... Jeg trodde at dersom jeg koblet Altibox FMGrouter til LAN/ DMZ port, og koblet til Belkin på WAN porten at jeg ville få isolert "Belkin / Cisco" delen fra resten av mitt nettverk. Men Nei..... Kunne tenke meg å skille mitt nettverk fra nettverk som kidsa og gjester bruker. (alt det som er på Belkinrouter) Forsøkte først med Altiboks FMG på bridge mode og koblet til en D-link DIR655 router med gjestenettverk. Problemet er at trådløs signaler til sokkeletasje er umulig. Vet heller ikke om jeg fikk isolert subnetene. På FMG sentralen kan UPnP aktiveres slik at porter ble plankekjøring i forbindelse med oppsett av NAS/ekstern tilkobling/ privat sky. Valgte derfor å beholde FMG som router inn til videre siden alt dette fungerer, bortsett fra isolasjon mellom privat og gjestenett. Leser om administrerte Switcher. Tror kanskje noe slikt kan være løsning på problemet. Er her på ukjent grunn. Leser at det er switch med både 1,2 og flere lag. blir derfor usikker. Vil vente med å kjøpe utstyr til jeg er sikker på hva som trengs. Finner masse lesestoff om trådløst gjestenettverk men svært lite om kablet. Er det noen som kan komme med noen gode ideer / tips? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå