Gå til innhold

Hvor putte sparepengene?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er jammen mye rare råd ute og går her.

1. Når det gjelder fond så er det ingen poeng å spre utover ulike fond. Sett de inn i et globalt fond og helst et med lave kostnader.

2. Når det gjelder Bitcoin, så er ikke det en plass å ha sparepenger. Ønsker du leke deg litt med det så kjør på, men den listen over fordeler/ulemper som ble postet her er helt latterlig. Jeg vil påstå den er mindre objektiv enn om du ringer banken din for å få råd om plassering i fond(da vil du få et dyrt fond som de tjener penger på).

3. DNB Tek er et fond som du har fått enormt god avkastning på de siste årene. Risikoen er dog stor for at bransjen de er i og jobben de gjør fremover ikke vil være i samme liga.

4. Rådet om en konto for uforutsette utgifter er bra. 6 måneder brukes ofte i USA. Kan kanskje tenkes at man i USA har et dårligere rammeverk for å beskytte mot slike utgifter? Jeg synes 6 måneder høres mye ut. Men det er egentlig i bunn og grunn en smakssak. Disse pengene ville jeg satt i et av KLP sine obligasjonsfond med sparehorisont på 1-2 år.

Lenke til kommentar

Har det noe å si hvem man bruker til å spare i fond? Har man stort sett tilgang til de samme fondene og er det samme priser for samme fond? Jeg har bank i Nordea så da det er vel enklest for meg å benytte dem.

Det kan ha noe å si, hvis tilbyderen din bare har dyre fond. Men Nordea har så vidt jeg vet iallfall ett som er veldig greit: Hvis du kan kjøpe Nordea Global Index, så gå for det. De har kanskje noen greie aktive fond med brukbar track record, men ikke putt mer enn 50% i dem. Og så resten i Nordea Global Index.

Lenke til kommentar

Har det noe å si hvem man bruker til å spare i fond? Har man stort sett tilgang til de samme fondene og er det samme priser for samme fond? Jeg har bank i Nordea så da det er vel enklest for meg å benytte dem.

Ja, det kan være veldig greit å samle alle ett sted av praktiske årsaker. Utvalget vil variere, men det må du nesten sjekke selv. Ellers er det greit å samle da din rådgiver har bedre oversikt over din økonomi og du vil ofte ha en bedre forhandlingsposisjon på f.eks. boliglån om du også har sparing i samme bank. Bare være obs på at rådgiverne nok får høyere bonuser om de selger deg dyre fond.
Lenke til kommentar

1. Når det gjelder fond så er det ingen poeng å spre utover ulike fond. Sett de inn i et globalt fond og helst et med lave kostnader.

Enig i alt utenom den første. Globale fond er, nesten uten unntak, svært USA-tungt. Om man ønsker eksponering mot sektorer eller andre geografiske områder holder det ikke med et globalt indeksfond. 

Endret av kreppsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

USA er korrekt representert i globale indeksfond. Eller riktigere sagt, som andre har påpekt her, de amerikanske børsene er korrekt representert. Jo, det holder med et globalt indeksfond for å dekke det globale aksjemarkedet. Det er først når du skal diversifisere med andre aktivaklasser at du må ut å lete (eiendom, obligasjoner, cash..).

Lenke til kommentar

Enig i alt utenom den første. Globale fond er, nesten uten unntak, svært USA-tungt. Om man ønsker eksponering mot sektorer eller andre geografiske områder holder det ikke med et globalt indeksfond.

Det er ikke nesten uten unntak, det ER uten unntak svært USA-tungt. Det betyr ikke at det har noe med den amerikanske økonomien å gjøre. En veldig stor andel av inntektene til selskapene som er notert i USA får mye av inntektene sine fra andre steder i verden. 

Why economic exposure matters

Economic+exposure.PNG

• Liker 1
Lenke til kommentar

USA er korrekt representert i globale indeksfond. Eller riktigere sagt, som andre har påpekt her, de amerikanske børsene er korrekt representert. Jo, det holder med et globalt indeksfond for å dekke det globale aksjemarkedet. Det er først når du skal diversifisere med andre aktivaklasser at du må ut å lete (eiendom, obligasjoner, cash..).

Det er korrekt representert, men ikke nødvendigvis den eksponeringen du ønsker. Derfor foreslo jeg også å inkludere obligasjonsfond. Siden han allerede har DNB Teknologi er det også mulig at han ønsker mer eskponering mot teknologisektoren, og da finnes det mange gode teknologi-ETFer som gjør samme nytten uten så høye kostnader. 

Det er ikke nesten uten unntak, det ER uten unntak svært USA-tungt. Det betyr ikke at det har noe med den amerikanske økonomien å gjøre. En veldig stor andel av inntektene til selskapene som er notert i USA får mye av inntektene sine fra andre steder i verden. 

Jeg siktet til globale fond som gruppe, og da er også aktive globale fond regnet med. Blant disse er det flere som skyver eksponeringen mot andre markeder. Amerikanske aksjer har noe med den amerikanske økonomien å gjøre. Man kan si hva man vil, men amerikanske aksjer vil alltid korrelere sterkere med den amerikanske økonomien, enn noen annen økonomi. Dette går også andre veien, ettersom den amerikanske aksjer også driver amerikansk økonomisk vekst (Kilde). Av denne grunn synes jeg det er fornuftig å sitte på mer enn et aksjefond.

Lenke til kommentar

Jeg siktet til globale fond som gruppe, og da er også aktive globale fond regnet med. Blant disse er det flere som skyver eksponeringen mot andre markeder. Amerikanske aksjer har noe med den amerikanske økonomien å gjøre. Man kan si hva man vil, men amerikanske aksjer vil alltid korrelere sterkere med den amerikanske økonomien, enn noen annen økonomi. Dette går også andre veien, ettersom den amerikanske aksjer også driver amerikansk økonomisk vekst (Kilde). Av denne grunn synes jeg det er fornuftig å sitte på mer enn et aksjefond.

Vel, jeg er fundamentalt uenig og mener du tar feil i ditt valg. Det er ingen grunn til å overvekte noe i et globalt indeksfond, det blir selvmotsigende i sin natur.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det kan være veldig greit å samle alle ett sted av praktiske årsaker. Utvalget vil variere, men det må du nesten sjekke selv. Ellers er det greit å samle da din rådgiver har bedre oversikt over din økonomi og du vil ofte ha en bedre forhandlingsposisjon på f.eks. boliglån om du også har sparing i samme bank. Bare være obs på at rådgiverne nok får høyere bonuser om de selger deg dyre fond.

Ja, jeg har en rådgiver som er veldig interessert i å selge meg aktive fond, spesielt fra Nordea Aktiva fondene. Men jeg må si jeg sliter med å finne Index fond hos Nordea. Det eneste fondet jeg finner i listen over tilgjengelige fond hos Nordea er Nordea Global Index Fund. Har de andre indeksfond?

Et løst relatert spørsmål; er det noen som kan forklare hva "returprovisjon" er?

Lenke til kommentar

Problemet med bitcoin i dag er at det koste fra 32.- Norske kroner for en enkel transaksjon.

Bitcoin bør dø og andre valuta som er rimeligere bør ta over som Dash eller ETH.

Er det ikke verdt å betale 32 kr for å investere 400 000 kr trygt og sikkert i noe som er desentralisert og inflasjonsfritt? 

Anonymous poster hash: dc901...c4e

Lenke til kommentar

Vel, jeg er fundamentalt uenig og mener du tar feil i ditt valg. Det er ingen grunn til å overvekte noe i et globalt indeksfond, det blir selvmotsigende i sin natur.

Det er ikke alle som ønsker å sitte i et enkelt indeksfond, ettersom dette er et kjedelig produkt, uten spesielt høy avkastning. I dagens ETF marked kan man få value-tilt, sektor-tilt, og alle mulige former for kvantitative strategier til svært lave produktkostnader, og da synes jeg at man er ignorant om man ser bort ifra alle mulighetene man har til porteføljediversifisering for å oppnå høyere avkastning. Det viktigste her er jo hva TS sitter igjen med etter år med investering. 

Ja, jeg har en rådgiver som er veldig interessert i å selge meg aktive fond, spesielt fra Nordea Aktiva fondene. Men jeg må si jeg sliter med å finne Index fond hos Nordea. Det eneste fondet jeg finner i listen over tilgjengelige fond hos Nordea er Nordea Global Index Fund. Har de andre indeksfond?

Et løst relatert spørsmål; er det noen som kan forklare hva "returprovisjon" er?

Returprovisjon er det de fleste investeringsrådgivere får provisjonen/bonusen sin fra. Dette utgjør en betydelig del av deres lønn i de fleste banker/finansinstitusjoner. Det betyr at rådgiveren får betalt fra produktutsteder (gjerne en fondstilbyder) for å selge deres produkt. Din rådgivers egeninteresse er ikke nødvendigvis er den samme som din, ettersom det skyver rådgiverens rolle over til selger. Jeg skal ikke si at alle rågivere er sånn, men det svekker deres integritet som gruppe. Du kan lese mer om dette her

Det er også noen aktører som fronter seg som uavhengige, men disse kan også få returprovisjon og tar gjerne et mellomlegg på toppen av dette. Min gamle foreleser sa alltid "there is no free lunch in the market", og alle tilsynelatende "gratis" råd koster penger. Det er ingen som jobber på dugnad. 

Lenke til kommentar

Nordea Global Index er alt du trenger. Ikke noe problem å plassere 10 millioner der om ønskelig.

Returprovisjon er sikkert en slags kostnad for andelseierne. Hold deg unna fond med returprovisjon.

Hvis det er kjøps-/salgsavgifter i Nordea Global Index, bør du styre unna.

Lenke til kommentar

Nordea Global Index er alt du trenger. Ikke noe problem å plassere 10 millioner der om ønskelig.

Returprovisjon er sikkert en slags kostnad for andelseierne. Hold deg unna fond med returprovisjon.

Fra pris-oversikten til Nordea ser det ut som om de har returprovisjon på 0.2%. Det var derfor jeg lurte. Men jeg er usikker på hva det er 0.2% av. Inskudd?

post-38028-0-58842300-1505215307_thumb.png

Lenke til kommentar

Det er ikke snakk om hva man "trenger", men hvor man får høyest avkastning. Hvis man har 10 millioner synes jeg det blir for enkelt å si at alt dette burde settes i indeks for så å se pengene yngle. Det er mulig å skape mye høyere avkastning ved å ta på seg andre typer risiko. Selv om mannen-i-gata ikke kan drive med mean-variance-optimization for sin privatportefølje er det fullt mulig å sette pengene i andre typer fond enn globale indeksfond for å få høyere avkastning. 

Fra pris-oversikten til Nordea ser det ut som om de har returprovisjon på 0.2%. Det var derfor jeg lurte. Men jeg er usikker på hva det er 0.2% av. Inskudd?

attachicon.gifCapture.PNG

Det er 0,2% av innskudd. 

Lenke til kommentar

Det er ikke alle som ønsker å sitte i et enkelt indeksfond, ettersom dette er et kjedelig produkt, uten spesielt høy avkastning. I dagens ETF marked kan man få value-tilt, sektor-tilt, og alle mulige former for kvantitative strategier til svært lave produktkostnader, og da synes jeg at man er ignorant om man ser bort ifra alle mulighetene man har til porteføljediversifisering for å oppnå høyere avkastning. Det viktigste her er jo hva TS sitter igjen med etter år med investering.

Folk kan få gjøre hva de vil, men det er ingen strategier som over tid har vist å gi bedre avkastning. Kanskje med unntak av Fama/French sine faktorer.

Det er IKKE porteføljediversifisering, men det stikk motsatte!

De ignorante er de som tror det er mulig å oppnå høyere avkastning med å gjøre alt mulig selv som man synes virker spennende, spør du meg.

Endret av Nimrad
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke snakk om hva man "trenger", men hvor man får høyest avkastning. Hvis man har 10 millioner synes jeg det blir for enkelt å si at alt dette burde settes i indeks for så å se pengene yngle. Det er mulig å skape mye høyere avkastning ved å ta på seg andre typer risiko. Selv om mannen-i-gata ikke kan drive med mean-variance-optimization for sin privatportefølje er det fullt mulig å sette pengene i andre typer fond enn globale indeksfond for å få høyere avkastning. 

attachicon.gifCapture.PNG

Det er 0,2% av innskudd. 

Hva ville du da anbefalt en helt nybegynner på aksjer/fond som f.eks. meg? Jo mer jeg prøver sette meg inn i dette jo større inntrykk får jeg av at den generelle konsensusen er at man bør putte pengene sine i et indeksfond, hvor man har lave- og ikke minst kontroll på kostnadene. For meg som har Nordea som bank er det jo da ikke store valgfriheten (dette gjelder kanskje andre banker også). Men jeg føler at jeg ikke har lyst til å satse alt på det ene fondet. Bør jeg istedenfor benytte f.eks. Nordnet og spre midlene utover flere forskjellige indeksfond?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...