Gå til innhold

Hvor putte sparepengene?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Jeg sliter litt med hva jeg skal gjøre med sparepengene.

Jeg har ca 300 000 i fond og ca 100 000 på konto. Tipper jeg sparer ca 10-15k pr måned, alt etter hvor mye jeg jobber.

Til nå har jeg overført til fond i ny og ne, har satt inn i fond når det er ca 50k på sparekonto.

jeg har ingen planer med pengene, heller ingen sparehorisont eller tidsaspekt, dette gjør det hele litt vanskelig. Jeg har litt planer om f.eks garasje eller nytt tak men det blir ikke på sikkert ett par år.

Noen som har noe tips?

Fortsette med fond?

Fordele over flere fond? Anonymous poster hash: cb2a0...1a6

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-329093

Ikke sett alt i fond ihvertfall. Folk sier man bør ha 6 måneders nettoinntekt på bankkonto hvor man kan få dem ut med en gang. Selvsagt er det mange forskjellige råd der ute, men seks måneders nettoinntekt er vel basert på at man tror folk lever på et nullsumbudsjett hvor alle pengene går ut et sted, men hvis man ikke gjør det så er det vel nok å spare verdien av 6 måneders faste utgifter.

Jeg har heller ingen plan men sparer en del hver måned og håper at det ikke kommer noen utgifter plutselig. Jeg leier bolig og eier ikke bil så det burde ikke komme noen uforutsette ting.

Jeg sitter med bare cash i bank for tiden, blitt brent et par ganger på aksjer og er litt mer nervøs nå.

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

Hvilken type fond har du? Om du har 300.000 i et fond ville jeg nok spredd risikoen utover. Gjerne over 4-5 fond med forskjellig karakteristikk. Du kan f.eks. ha et indeksfond i Norge, Europa og verden i tillegg til et obligasjonsfond eller to som er internasjonalt eller globalt. 

Synes også at tipset over høres fornuftig med 6 måneder faste utgifter på en "rainy day"-konto. 

Lenke til kommentar

Du kan få putte de i lommeboken min som heter Tom.

Jeg spurte en som jobber innen bransjen hva han gjorde, han spredte de over indeks fond for sparing for penger han ikke trenger pår 6 år og for 3-5 år i aksje fond.

I tillegg hadde han 6 mnd netto inntekt på "høyrente" konto.

Endret av Maxopp
Lenke til kommentar

Kjøp hus og lei ut. Fortrinnsvis bygg nytt, da vet du hva du har. Bli en ansvarlig utleier. Til slutt ansetter du noen som overvåker driften, så alt blir selvgående, så du ikke trenger å jobbe ^^ om du vil, så klart. Økonomisk uavhengighet.

Næringsmarkedet er alltid usikkert, men folk må alltid ha et sted å bo, gode eller dårlige tider. Om ikke annet kan ansvarlige mennesker i det minste bare holde stedet i stand som betaling for å få bo der, om det blir ekstremt dårlige tider.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du ikke har noen mål med pengene, så bare fortsett å kjør penger inn i fond. Pass på kostnadene, jeg kjører hver måned penger inn i dnb global indeks og har ingen betenkeligheter med at markedet er dyrt eller billig nå og da. Over tid vil det jevne seg ut, les deg opp på "dollar cost averaging". Det er omtrent ingen fond som klarer å slå indeksen. Ikke hør på alle som skal time markedet, set it and forget it. Har en del mer enn deg investert, og har satt penger inn hver måned i flere år og har ingen betenkeligheter med å fortsette å gjøre akkurat det. 

Lenke til kommentar

Hvilken type fond har du? Om du har 300.000 i et fond ville jeg nok spredd risikoen utover. Gjerne over 4-5 fond med forskjellig karakteristikk. Du kan f.eks. ha et indeksfond i Norge, Europa og verden i tillegg til et obligasjonsfond eller to som er internasjonalt eller globalt.

Synes også at tipset over høres fornuftig med 6 måneder faste utgifter på en "rainy day"-konto.

Har de fordelt på 2 fond, 100k i ett Nordea 80/20 aksjer/renter-fond og 200k i DNB Tek.

Vurderer å selge DNB Tek når jeg fortsatt går i 0, evt fordele det ut over flere som du sier og beholde f.eks 50k.

6 måneder "rainy day"-konto høres i overkant mye ut, har uansett penger satt av til slikt utenom :)

Har en 100% sikker jobb, knapt lån, minimale faste utgifter, ser ikke hvorfor jeg skal trenge å ha så mye i reserve?

Makser du BSU med 25000 hvert år er du garantert en 5000 i skattefradrag hvis du har en skattbar inntekt

BSU har jeg allerede brukt opp på bolig.

Ellers utgår bitcoin og bolig, med min flaks starter dette bitcoin sin død og boligkrakk.

Kjenner flere som driver med utleie, går ca i 0. Anonymous poster hash: cb2a0...1a6

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har noen mål med pengene, så bare fortsett å kjør penger inn i fond. Pass på kostnadene, jeg kjører hver måned penger inn i dnb global indeks og har ingen betenkeligheter med at markedet er dyrt eller billig nå og da. Over tid vil det jevne seg ut, les deg opp på "dollar cost averaging". Det er omtrent ingen fond som klarer å slå indeksen. Ikke hør på alle som skal time markedet, set it and forget it. Har en del mer enn deg investert, og har satt penger inn hver måned i flere år og har ingen betenkeligheter med å fortsette å gjøre akkurat det.

Vurderer absolutt dette ja, å i stedet for å putte inn f.eks 2-3 ganger i året heller prøve å få litt struktur.

Med hver måned over tid vil man vel uansett jevne det ut da man kjøper både på topper og bunner.

Men fond er vel generellt sett for de med lengre sparehorisont? Jeg har som sagt ingen, men kommer jo sikkert til å bruke av de etterhvert, til noe. Anonymous poster hash: cb2a0...1a6

Lenke til kommentar

Har de fordelt på 2 fond, 100k i ett Nordea 80/20 aksjer/renter-fond og 200k i DNB Tek.

Vurderer å selge DNB Tek når jeg fortsatt går i 0, evt fordele det ut over flere som du sier og beholde f.eks 50k.

6 måneder "rainy day"-konto høres i overkant mye ut, har uansett penger satt av til slikt utenom :)

Har en 100% sikker jobb, knapt lån, minimale faste utgifter, ser ikke hvorfor jeg skal trenge å ha så mye i reserve?

Makser du BSU med 25000 hvert år er du garantert en 5000 i skattefradrag hvis du har en skattbar inntekt

BSU har jeg allerede brukt opp på bolig.

Ellers utgår bitcoin og bolig, med min flaks starter dette bitcoin sin død og boligkrakk.

Kjenner flere som driver med utleie, går ca i 0. Anonymous poster hash: cb2a0...1a6

200k i DNB Tek synes jeg var mye, du burde definitivt spre de over flere fond. Siden du er usikker på sparehorisonten tenker jeg at du ikke burde ha alt i aksjer heller, men noe i obligasjonsfond. Kanskje rundt 20 til 40%. 

Angående Nordea-fondet, er det "Nordea Plan 80" du har? Dette fondet har relativt høye forvaltningskostnader, på 1.5%. Du kan få tilsvarende eksponering ved å kjøpe 80 % i for eksempel KLP Aksjeglobal og 20% i et av KLPs billige obligasjonsfond. Dette vil koste ca 0.2 til 0.4% i forvaltningsavgift per år. 

Lenke til kommentar

Nordea Plan 80 ja, etter anbefalling fra Nordea selv. Ung og dum stolte jeg på Nordea, nå er jeg litt eldre ;)

Det er tiltenkt min pensjon, altså går aksjeandelen ned etterhvert som jeg blir eldre men det er jo over 30 år til jeg skal begynne å tenke på pensjon, så det er god tid til å evt gjøre det selv :)

Ang pensjon, så er jo strengt tatt ikke dette noe jeg trenger å spare til slik Nordea tenkte og skisserte, ettersom jeg har inntekt som er større enn forbruket.

Skal se på KLP aksjeglobak og obligasjonsfond. Anonymous poster hash: cb2a0...1a6

Lenke til kommentar

200k i DNB Tek synes jeg var mye, du burde definitivt spre de over flere fond. Siden du er usikker på sparehorisonten tenker jeg at du ikke burde ha alt i aksjer heller, men noe i obligasjonsfond. Kanskje rundt 20 til 40%. 

Angående Nordea-fondet, er det "Nordea Plan 80" du har? Dette fondet har relativt høye forvaltningskostnader, på 1.5%. Du kan få tilsvarende eksponering ved å kjøpe 80 % i for eksempel KLP Aksjeglobal og 20% i et av KLPs billige obligasjonsfond. Dette vil koste ca 0.2 til 0.4% i forvaltningsavgift per år. 

Helt enig. Du burde ikke ha så høy eksponering mot et sektorfond. Om du vurderer å sitte med fondet lenge vil kostnadene løpe til å bli en betydelig sum, uten at du nødvendigvis får så mye for disse. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...