Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hva er 'for mye' fravær på jobb?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Enkelt spørsmål egentlig, hva er for mye fravær på jobb? Siden årsskiftet har jeg hatt maks 2 uker fravær, alt med sykemelding fra lege. Er renovatør og svært fysisk krevende jobb, og har egentlig kun vært borte i forbindelse med litt utbrenthet og smerter i rygg/ledd mm. da man er konstant fysisk aktiv i løpet av 8 timer per dag. Jeg er redd for å ta ut mer fravær, men sliter litt med ryggen igjen etter å ha løftet feil og bør egentlig hvile litt. Men sjefen liker ikke fravær, og det skaper selvsagt problemer med fravær siden da må det ordnes vikar med mer. Er det mulig å få oppsigelse grunnet fravær med legeerklæring/sykemelding? Det er tross alt en svært fysisk krevende jobb der det ikke er andre oppgaver som kan gjøres, konstant ute i regn, kulde, fysisk aktiv og løfter. Føler man bør ha lov med litt ekstra fravær da?

Anonymous poster hash: b3459...1e6

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For mye fravær har du når noen bemerker det.

Men det er litt skummel å høre at du med en fysisk krevende jobb kan gjøre feil som å løfte feil, er det mangel på kunnskap, manglende utstyr eller sløvhet fra din side?

Hvis det er mangel på kunnskap/utstyr burde sjefen din ta noen tak for å senke fraværet ved hjelpeutstyr og kurs, hvis det er sløvhet i arbeidet som gjør at du skader deg selv forstår jeg godt at sjefen ikke er spesielt glad for det.

Du er jo ganske bra beskyttet mot oppsigelse, men hvis du fortsetter å komme hjem fra jobb med dårligere helse enn det du hadde når du reiste på jobb kan det endre på ting. Har du snakket med lege/sjef om å få tilpasset arbeidet?

Lenke til kommentar

Er det mulig å få oppsigelse grunnet fravær med legeerklæring/sykemelding?

Anonymous poster hash: b3459...1e6

På generell basis kan du bli sagt opp etter å ha vært syk/arbeidsufør i ett år. At du i løpet av året har to ukers sykemelding gir ikke I seg selv anledning til å si deg opp.

Lenke til kommentar

Er jo et veldig 'berømt' yrke der ansatte blir litt misbrukt og presset hardere enn dem bør. Dårlige biler, vikarer og lange dager fører til at man blir generelt sett sliten og utslitt. At man løfter noe litt feil er jo egentlig egen feil. Men når man jobber 37.5 timer i uken med fysisk arbeid, og går ihvertfall 20km per dag i alt av vær med tunge containere opp mot 100kg er det ikke slik som en kontorjobb at det er 'bare-bare' å dra på jobb når man er sliten, syk eller har vondt i beinet.

Anonymous poster hash: 2e615...7cb

Lenke til kommentar

Jeg regner med at jeg vet hvem du er (ut i fra hvordan du skriver), og da vet jeg ca hvor/og i hvilket selskap du jobber.

Mitt råd til deg er å skaffe deg en ny jobb i et seriøst selskap som ikke baserer profitten sin på et politisk ønske om å spare kommunale kroner på arbeidstakernes rettigheter, verdighet og helse.

Endret av Sexylubb1
Lenke til kommentar

En byggmester jeg traff en gang, som var antageligvis den viseste personen jeg har møtt hittil i livet, anbefalte meg faktisk å ta en 3-dagers hvis det hadde blitt for mye. Alle lærlingen han hadde hatt med seg i løpet av karriéren hadde blitt byggmestere selv.

Ta deg fri når du må. hvorfor risikére resten av livet ditt fordi du skal tekkes en slavedriver? Bare ta deg fri, og hvis han klager, bytt jobb eller bli uføretrygdet og jobb når du orker.

Livet er ikke ment til å være en slave, men for å gjøre så godt man kan. Hvis noen prøver å si deg annerledes, gjør stille opprør, så får slavedriverne finne ut av ting på egen hånd.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Er du missfornøyd med jobben så si opp og finn deg en annen. Livet er for kort til å gå rundt i det man selv anser som en shitty jobb. Har du i tillegg klasse C/CE og bor sånn nogenlunde sentralt, eller kan flytte på deg, så kan du mer eller mindre gå fra jobben i dag og til den nye i morgen. Det er en rimelig stor etterspørsel for sjåfører i disse dager!

Lenke til kommentar

På generell basis kan du bli sagt opp etter å ha vært syk/arbeidsufør i ett år.

Etter hva jeg husker, og ting ikke er endret, så gjelder det ett år sammenhengende.

Ja, eller man har et oppsigelsesvern i ett år fra man blir syk/delvis ufør før man kan bli sagt opp på grunn av dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...