Gå til innhold

Verdens største flytende oppdrettsanlegg på plass i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis dette blir en suksess, så håper jeg norske verft blir produsenter av de neste.

 

Ja, dette blir en suksess og jeg håper MDG blr så sterke etter valget at de kan presse regjeringen til å bidra økonomisk for å skape en ny næring i Norge.

Dette anlegget er sårbart da utstyret eksponeres for bølgene, og skulle det havarere setter en teknologien flere år tilbake.

Det finnes måter å lage merder på hvor noten er beskyttet mot bølgene, da den ligger under et bølgekraftverk.

Tenk om vi kunne tenke som i oljevirksomheten, hvor staten bruker 20 av 25 mrd./år i letefasen for å få oljeselskapene til å investere.

Ett pilotanlegg av den typen som kombinerer energiproduksjon fra vind og bølger med matproduksjon fra oppdrettsanlegg og algefarmer koster ca 1,5 mrd.

Volumet for fisk er da som for dette anlegget, og dersom oppdrett forsvarer en investering på 690 mil. får vi energiproduksjon til under 60 øre/kWh.

Hvorfor skal vi ikke subsidiere denne næringen for å tiltrekke oss investorer, slik som i oljevirksomheten?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Fjerning av lakselus og generell rensing av laks skjer i dag uten bruk av kjemikalier. Man bruker i de aller fleste tilfeller kun vannbehandling. Ferskvann, oppvarmet sjøvann eller lavtrykksspyling med sjøvann er de vanligste metodene. Kjemikalie behandling skjer kun i akutte tilfeller.

Lenke til kommentar

Hvis dette blir en suksess, så håper jeg norske verft blir produsenter av de neste.

Norske verft ble vurdert i forkant av byggingen av Ocean Farm 1, men pga av manglende infrastruktur og "on site" kapasitet til å fullføre hele prosjektet ved et verft, ble bygging og ferdigstillelse i Norge for dyrt og tidkrevende. (konstruksjonen måtte ha blitt bygget i moduler ved ulike verft før endelig ferdigstillelse) Norsk verftsindustri har dessverre blitt bygget ned de siste 30 årene og dreier seg i dag stort sett om utrustning, reparasjon og modifikasjoner.

Lenke til kommentar

 

Hvis dette blir en suksess, så håper jeg norske verft blir produsenter av de neste.

Norske verft ble vurdert i forkant av byggingen av Ocean Farm 1, men pga av manglende infrastruktur og "on site" kapasitet til å fullføre hele prosjektet ved et verft, ble bygging og ferdigstillelse i Norge for dyrt og tidkrevende. (konstruksjonen måtte ha blitt bygget i moduler ved ulike verft før endelig ferdigstillelse) Norsk verftsindustri har dessverre blitt bygget ned de siste 30 årene og dreier seg i dag stort sett om utrustning, reparasjon og modifikasjoner.

 

Når de som produserer gode el-biler ikke har kapasitet til å levere det markedet etterspør er det et sterkt signal om at oljeindustrien bør tenke nytt.

Kan hende kommer prisen på olje under 30$ pr. fat raskere enn det norske politikere regner med, og vi sitter der med skyhøye utgifter og lite inntekter.

Skulle ønske dagens regjering var mer aktiv i overgangen til det som kommer, og denne merden representerer en helt ny industri.

Burde ikke statlig kapital brukes for å bygge om anlegg som Hanøytangen og Aker Værdal for å være klar når neste havmerd skal bygges?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Hvis dette blir en suksess, så håper jeg norske verft blir produsenter av de neste.

Burde ikke statlig kapital brukes for å bygge om anlegg som Hanøytangen og Aker Værdal for å være klar når neste havmerd skal bygges?

 

Det er vel bare Jåttåvågen og Hanøytangen som kunne vært brukt til en struktur som dette. Værdal måtte vel basere seg på å skidde over på lekter (som jacketene som ble bygd der) - de andre stedene kunne man bygge strukturen delvis og så flyte den ut av dokka før man bygde videre. Kansje man kunne basert seg på strukturer i betong (ref Condeep og Kværner Concrete)? Vikke jo vært bedre å slepe merdene ut fra et verft/byggeplass i Norge og unngå transport rundt halve kloden......

Lenke til kommentar

 

 

Hvis dette blir en suksess, så håper jeg norske verft blir produsenter av de neste.

Norske verft ble vurdert i forkant av byggingen av Ocean Farm 1, men pga av manglende infrastruktur og "on site" kapasitet til å fullføre hele prosjektet ved et verft, ble bygging og ferdigstillelse i Norge for dyrt og tidkrevende. (konstruksjonen måtte ha blitt bygget i moduler ved ulike verft før endelig ferdigstillelse) Norsk verftsindustri har dessverre blitt bygget ned de siste 30 årene og dreier seg i dag stort sett om utrustning, reparasjon og modifikasjoner.

 

Når de som produserer gode el-biler ikke har kapasitet til å levere det markedet etterspør er det et sterkt signal om at oljeindustrien bør tenke nytt.

Kan hende kommer prisen på olje under 30$ pr. fat raskere enn det norske politikere regner med, og vi sitter der med skyhøye utgifter og lite inntekter.

Skulle ønske dagens regjering var mer aktiv i overgangen til det som kommer, og denne merden representerer en helt ny industri.

Burde ikke statlig kapital brukes for å bygge om anlegg som Hanøytangen og Aker Værdal for å være klar når neste havmerd skal bygges?

 

Ocean Farm 1 er spekket med utstyr og teknologi produsert og utviklet i Norge. Akkurat hvor man velger å valse, sveise og sammenføye stålet er forholdsvis irrelevant. Selv om man velger å la skattebetalerne ta regningen for at Verftsindustrien skal rustes opp, skal det bygges utrolig mange slike merder og andre ting før det begynner å lønne seg. Det er heller ingenting som peker til at etterspørselen etter olje kommer til å avta de neste 50 årene, selv om de subsidierte el-bilene skulle selges i et usannsynlig høyt antall.

Lenke til kommentar

 

 

 

Hvis dette blir en suksess, så håper jeg norske verft blir produsenter av de neste.

Norske verft ble vurdert i forkant av byggingen av Ocean Farm 1, men pga av manglende infrastruktur og "on site" kapasitet til å fullføre hele prosjektet ved et verft, ble bygging og ferdigstillelse i Norge for dyrt og tidkrevende. (konstruksjonen måtte ha blitt bygget i moduler ved ulike verft før endelig ferdigstillelse) Norsk verftsindustri har dessverre blitt bygget ned de siste 30 årene og dreier seg i dag stort sett om utrustning, reparasjon og modifikasjoner.

 

Når de som produserer gode el-biler ikke har kapasitet til å levere det markedet etterspør er det et sterkt signal om at oljeindustrien bør tenke nytt.

Kan hende kommer prisen på olje under 30$ pr. fat raskere enn det norske politikere regner med, og vi sitter der med skyhøye utgifter og lite inntekter.

Skulle ønske dagens regjering var mer aktiv i overgangen til det som kommer, og denne merden representerer en helt ny industri.

Burde ikke statlig kapital brukes for å bygge om anlegg som Hanøytangen og Aker Værdal for å være klar når neste havmerd skal bygges?

 

Ocean Farm 1 er spekket med utstyr og teknologi produsert og utviklet i Norge. Akkurat hvor man velger å valse, sveise og sammenføye stålet er forholdsvis irrelevant. Selv om man velger å la skattebetalerne ta regningen for at Verftsindustrien skal rustes opp, skal det bygges utrolig mange slike merder og andre ting før det begynner å lønne seg. Det er heller ingenting som peker til at etterspørselen etter olje kommer til å avta de neste 50 årene, selv om de subsidierte el-bilene skulle selges i et usannsynlig høyt antall.

 

 

"Selv om man velger å la skattebetalerne ta regningen for at Verftsindustrien skal rustes opp, skal det bygges utrolig mange slike merder og andre ting før det begynner å lønne seg."

 

Skulle ønske flere var med på å gå i dybden på dette med subsidier, arbeidsplasser og hva som lønner seg og ikke.

Oljeindustrien blir subsidiert ved at 20 av 25 mrd. til oljeleting er offentlige penger, men heldigvis finner vi olje så staten tjener mellom 300 og 400 mrd. pr. år.

Hvordan dette regnskapet blir dersom oljeprisen faller til under 30$ fatet skal bli interessant å se.

Trolig vil fellesskapet få igjen pengene mange ganger dersom staten bruker noen mrd. for å ruste opp et verft som egner seg til store konstruksjoner som dette.

Grunnen er at dette markedet har EU analysert og laget en rapport som sier at "Multi-use of the ocean" kan skaffe over 5 mil. jobber og en GVA(gross value added) på over 500 mrd. euro.

I et land som Norge hvor 60% av lønnen kommer tilbake til fellesskapet er arbeid nøkkelen til velferden vår, og dersom bare noen 1000 av de 120 000 arbeidsledige får jobb med å bygge merder og bølgekraftverk går det ikke mange år før staten har fått igjen pengene mange ganger. 

Lenke til kommentar

Oljebransjen som helhet blir ikke subsidiert, de har svært høy skatt. 

 

At man ikke kombinerer det med bølgekraftverk er vel fordi selv optimistiske anslag har en høy produksjonskost.

 

AtW

 

Når staten betaler 20 av 25 mrd. til oljeletingen er det subsidier skulle en tro.

Hva er definisjonen på subsidier egentlig?

Da oljeprisen var over 100$ pr. fat fikk staten inn mellom 700 og 800 mrd. pr. år, og med dagens oljepris er dette falt til mellom 300 og 400 mrd.

Slik jeg har forstått tallene er ikke dette netto inntjening da oljeselskapene også trekker fra utbyggingskostnader.

Hadde vært interessant om en oljeøkonom som Øystein Noreng kunne tatt en gjennomgang av økonomien i oljevirksomheten, sett i forhold til oljeprisen, og hvordan den kan påvirke de reelle inntektene i årene som kommer.

 

Det med økonomien i fremtidige konstruksjoner på havet er nærmest umulig å si noe fornuftig om med bakgrunn i det som er gjort, ikke gjort de seneste 10-årene.

Det er mye rar informasjon som kommer frem i media, som at bølgekraftverket som kongen skal åpne ved Runde nå i September er det 1. i verden som leverer strøm til nettet.

Bølgekraftverket ved Runde er ikke unikt, da et firma i USA som heter OPT(Ocean Power Technology) har jobbet med et konsept som til forveksling er likt det ved runde i snart 20 år.

Pico-anlegget på Asorene har levert strøm til nettet i snart 20 år det også, men ærevære Waves4power at de klarer å få blest om teknologien sin.

Når anlegget ved Runde må ha 2 kr/kWh for å gå i pluss er det ikke liv laget langs kysten hverken i Europa eller USA.

Et godt bølgekraftverk er ikke bygget enda, men sunn fornuft tilsier at den billigste strømmen får vi fra kombinasjonsanlegg av den type EU planlegger.

Litt trist at ikke Norge er mer aktive med tanke på denne type kombinasjonsanlegg, hvor ett anlegg skaffer strøm fra vind og bølger, men også mat fra fiskeoppdrett og algedyrking.

Endret av aanundo
Lenke til kommentar

Det er ingenting som tilsier et større fall i oljeprisen, tvert imot så vil oljeprisen sannsynligvis stige utifra det vi det i dag.

 

I Norge er man jo så glad å klage over arbeidsplasser som forsvinner til utlandet. Verftskontrakter som går til Sør-Korea. Og jeg kan love deg at staten har brukt mer enn et par milliarder. Og de tjener ikke penger, på ingen måte. De har verdens 3 største verft, men de er alle nær konkurs. Så det å finansiere verft i Norge er det eneste som er subsidier til tapsnæring her, ikke olje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...