Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Eksproprieringsvedtak som ikke er fulgt opp - er grunnen da ekspropriert?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ekspropriasjonsvedtak faller bort etter ett år med mindre det begjæres skjønn, jf. ekspropriasjonsloven § 16. Det er altså skjønnet som avgjør om noe er ekspropriert eller ikke. At kommunen ikke sørget for oppmåling, målebrev, og tinglysning forhindrer ikke effektueringen av ekspropriasjon, men det kan få betydning for spørsmål om hevd.

Lenke til kommentar
Takk, krikkert, men her toucher du inn på et uttrykk jeg dessverre ikke helt forstår...

"med mindre det begjæres skjønn"

Jeg har ikke den opprinnelige byrettsdommen tilgjengelig, men en jurist har tidligere referert til saken som at "arealet ble iht. skjønn avholdt av byretten ekspropriert fra gnr x bnr y".

Sier dette deg noe mer? Har det noe å si?

Anonymous poster hash: 43695...0af
Lenke til kommentar

Det betyr at 1) det er truffet ekspropriasjonsvedtak, og 2) det er gjennomført en skjønnssak hvor byretten har bestemt bl.a. hvor mye det skal betales i vederlag for ekspropriasjonen.

Da er ekspropriasjonen rettslig gjennomført og eiendomsretten er gått over. Eventuell overføring av eiendomsretten tilbake til opprinnelig eiendom må bygges på andre rettsregler, som for eksempel hevd.

Endret av krikkert
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det betyr at 1) det er truffet ekspropriasjonsvedtak, og 2) det er gjennomført en skjønnssak hvor byretten har bestemt bl.a. hvor mye det skal betales i vederlag for ekspropriasjonen.

Dette er interessant.

Du mener at dersom disse to tingene "har skjedd", så vil ikke manglende oppmåling, målebrev og tinglysning annulere ekspropriasjonsvedtaket, og vedtaket blir heller ikke foreldet selv om det har gått 34-35 år siden vedtaket?

Poenget her er at nåværende eier av tomt som i sin tid ble fraekspropriert areal (før nåværende eier kjøpte tomten) hevder at siden eksproprieringen aldri ble "gjennomført"/"sluttført" (eller oppmålt og tinglyst) så har den ikke funnet sted (eller den er ugyldig), han mener derfor at det fraeksproprierte arealet fortsatt er hans. Opprinnelig eier av tomta, som eide den da eksproprieringsvedtaket ble fattet, har hele tiden vært klar på at arealet ble fraekspropriert og mener ny eier fikk klar beskjed om dette... Det ble også betalt ut oppgjør til opprinnelig eier for det fradelte arealet.

Vi er ikke part i denne saken, men mener jo at nåværende eier av tomta det er snakk om prøver å tilsnike seg ekstra arealer fordi kommunen antakelig gjorde noen feil ved å ikke følge opp vedtaket for ~35 år siden.

Lenke til kommentar

Ja. Det er ikke oppmåling/målebrev/tinglysning som "er" ekspropriasjonen. De er forhold som dokumenterer ekspropriasjonen som allerede er skjedd. Eiendomsrett foreldes ikke - hvis jeg eier en eiendom så eier jeg den fortsatt selv om jeg har eid den i 35 år.

Nåværende eier av tomt har ingen sak.

• Liker 1
Lenke til kommentar

@krikkert,

en ting til jeg nå hører i saken og som det hadde vært gull å fått din vurdering av..:

Nåværende eier av tomten sørget raskt for å få tinglyst sin ervervelse, og pga den manglende oppmålingen og tinglysningen fra kommunens side etter ekspropriasjonsvedtaket og skjønnssaken, så fikk han da faktisk en tinglysning som inneholdt en (feilaktig) angivelse av tomtestørrelse som inkluderte det fraeksproprierte arealet.

Nåværende eier mener da sannsynligvis at denne tinglysningen er hans 'golden ticket' og at den dokumenterer og bekrefter hans rettmessige eierskap til hans tomt + det fraeksproprierte arealet.

Er det så enkelt..? :-)

Lenke til kommentar

Nei. Tinglysning gir bare bedre rettigheter til en godtroende erverver.

Ok? Så hvis nåværende eier av tomt hevder å være en godtroende erverver, så kan han faktisk, med litt flaks (og/eller en dyktig advokat  :) ) og med sin tinglysning i hånden, klare å omgjøre/annulere det ekspropriasjonsvedtaket som fant sted sammen med skjønnssaken for 35 år siden?

Er det så langt du tror de "bedre rettighetene" kan ta ham?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...