Lifesmess Skrevet 5. september 2017 Del Skrevet 5. september 2017 Hei! Trenger hjelp med fysikk oppgave. Kan dere vær så snill å forklare meg? Denne oppgåva handlar om katten Pus. Pus har ein masse på 2.3 kg. Vi kan sjå bort i frå luftmotstand i heile oppgåva. a) Pus hoppar frå golvet og opp på ein 1.2 m høg kommode. Kor stor fart må Pus minst ha hatt i det ho forlot golvet? Har katten 0 fart? b) Seinare hoppar Pus inn i ei pappeske som ligg på eit horisontalt golv. Ho treff pappeska med ein fart på 6.4 m/s i horisontal retning. Pappeska og Pus får ein fart på 5.8 m/s umiddelbart etter kollisjonen. Forklar kvifor pappeska må ha ein masse på omtrent 240 g. hvordan gjør man det? c) Pus og pappeska sklir 3.4 m bortover golvet før dei stansar. Kva er friksjonskoeffisienten mellom pappeske og golv? Lenke til kommentar
Flin Skrevet 5. september 2017 Del Skrevet 5. september 2017 Kjenner du til bevegelseslikningene for konstant akselerasjon? http://fysikk1.cappelendamm.no/c182145/sammendrag/vis.html?tid=182213Hvis katten hopper rett opp så må den bevege seg 1.2m. Da kan du regne ut hvor stor fart han må ha til å begynne med. Lenke til kommentar
Lifesmess Skrevet 5. september 2017 Forfatter Del Skrevet 5. september 2017 Kjenner du til bevegelseslikningene for konstant akselerasjon? http://fysikk1.cappelendamm.no/c182145/sammendrag/vis.html?tid=182213 Hvis katten hopper rett opp så må den bevege seg 1.2m. Da kan du regne ut hvor stor fart han må ha til å begynne med. hvordan skal jeg finne farten? Lenke til kommentar
Flin Skrevet 5. september 2017 Del Skrevet 5. september 2017 Kjenner du til bevegelseslikningene for konstant akselerasjon? http://fysikk1.cappelendamm.no/c182145/sammendrag/vis.html?tid=182213 Hvis katten hopper rett opp så må den bevege seg 1.2m. Da kan du regne ut hvor stor fart han må ha til å begynne med. hvordan skal jeg finne farten? Du må bruke de linningene jeg linka til. Jeg kommer ikke til å forklare deg steg for steg hvordan du gjør det, du må finne ut av det selv. Tenk på hva du vet og hva du vil vite. Hvilken ligning er best å bruke? Lenke til kommentar
Lifesmess Skrevet 5. september 2017 Forfatter Del Skrevet 5. september 2017 Jeg brukte formel for kinetisk energi og fant fart på oppgave a, men bruker man likning på b også? Lenke til kommentar
Baarken Skrevet 5. september 2017 Del Skrevet 5. september 2017 (endret) Jeg brukte formel for kinetisk energi og fant fart på oppgave a, men bruker man likning på b også? På oppgave (b) bruker utnytter vi konservering av bevegelsemengde (momentum på engelsk) dvs. at bevegelsemengde er lik før og etter kollisjon. Vi har da at: ... (1) hvor subscript 1 indikerer før kollisjon og subscript 2 etter. og er altså massen og hastigheten til katten før kollisjon med papiresken. Etter kolisjon har vi , og den totalen massen av systemet er nå katten + esken, altså , vi setter disse inn i ligning (1) og løser for : Endret 5. september 2017 av Baarken Lenke til kommentar
Baarken Skrevet 5. september 2017 Del Skrevet 5. september 2017 Oppgave C: Se på linken Flin linket, bruk en av de til å finne akselerasjonen . Deretter kan du bruke Newton's andre lov (), hvilke krefter virker i dette tilfellet (tenk i x-aksen)? Friksjonskraft er definert slik: , hvor er normalkraften og er friksjonskoeffisienten du skal finne. Jeg ga muligens litt for mye hjelp i oppgave B, men tenk litt over denne oppgaven og følg stegene ovenfor. Man må først "streve" litt med en oppgave for å lære skikkelig 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå