Gå til innhold

Bulket i fire år - kuttet i fire måneder

Anbefalte innlegg

Som tittelen så fint sier, så har jeg bulket i fire år. Jeg veide på et punkt 88 kg, men mye av det var selvfølgelig overliggende fett (i bryst og mageregionen).

Jeg er 1.88 høy, og veier nå 84 etter en cut (hvor jeg begynte fra 87 kg). Jeg har også gjort nybegynner-feilen og ikke trent bein (noe jeg nå gjør).

Jeg har søkt meg veldig mye opp på ernæring de siste to årene før jeg i det hele tatt begynte en ordentlig cut.

Jeg spiser nå mellom 17-1800 kalorier dagen for å miste i overkant av 0,5 kg uken, etter å ha lagt meg med vilje på et hvileplatå i sommerferien.

Morgenkardio annenhver dag, styrke minst fem ganger i uken (bryst, øvre rygg, bedre rygg, bein, full-kropp + armdag).

Jeg er ekstremt klar over viktigheten av trekløveret fett, carbs og protein for å vedlikeholde muskelmasse samt gi min vidunderlige kropp det den vil trenge for å fungere og gjøre den beste jobben den kan.

Mitt matprogram, dog variert i ny og ne, er som følge:

FROKOST:
Proteinbar m/ karamell og peanut (30g protein, 396 kcal).
2 egg (12 g protein, 120 kcal).

SNACKS:
Havregryn, ca 70g (252 kcal).
Bær, ca 150g (81 kcal)
Tunfisk i olje (30g protein, 201 kcal)
Skummet melk, 2 dl (7g protein, 66 kcal)

MIDDAG:
Kyllingfilet, 200-250 g (40-50g protein, 240 kcal).
Fullkornsris, 60g (190 kcal)
Ketchup/Saus/Tilbehør: 70-100 kcal
Grønnsaker: rundtregnet 100 kcal.

KVELDS:
Tunfisk/Spekeskinke/Kylling (30g protein, 200 kcal).

Dette runder dagen min av på 17-1800 kcal konsumert med 160-180 g protein innabords, og rundt 20% av det i fett, 40% i karbohydrater og 40% i proteiner.

Så, til de erfarne; hva synes dere, og når vil jeg se resultater? Også, synes dere jeg dropper litt for mye? Og, når vil "shredden" vise seg? Jeg er ekstremt spent på når jeg vil komme til å se de vesentlige forbedringene i speilet og detaljene i musklene komme fram. Forlivig er de eneste resultatene merkbart mindre fett i mage-regionen. Og, hvordan overlever deres følelsen av å konstant føle dere mindre? Huff... jeg hater virkelig å ta på meg skjorter som fikk armene mine til å sprenge og se ut som buldosere. Og nå er det faktisk lufterom der. Eller brystkassen som holdt på å sprenge mellomste knappen, og nå ikke en gang trykker på den lenger.

Selvfølgelig går jo styrke og energi litt ned hver gang man starter en ny cut-phase, men etter en stund blir jeg sterkere igjen. Er veldig obs på disse tingene.

Endret av Debutanten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og, hvordan overlever deres følelsen av å konstant føle dere mindre? Huff... jeg hater virkelig å ta på meg skjorter som fikk armene mine til å sprenge og se ut som buldosere. Og nå er det faktisk lufterom der. Eller brystkassen som holdt på å sprenge mellomste knappen, og nå ikke en gang trykker på den lenger.

Jeg kjenner følelsen, helt forferdelig  :hm:  Men du må bare tenke at på du vil virkelig ikke se stor ut pga et lag med fett? Bare tenk "okey, dette er hvor jeg er nå, bare en vei fremover"

Spesielt armene sett forfra ser små ut, og uten et realt fettlag blir dem vel ikke så se store ut i den vinkelen med mindre man har virkelig heftige muskler. Det ser man jo i bodybuilding hvor fettprosenten er veldig lav, da ser armene små ut forfra.

Jeg har bare kuttet en gang, og det var pga noen kostholds-problemer jeg hadde som resulterte i diverse, men også økt fett.

Uansett, jeg startet etter jeg kom hjem fra ferie i juli og bestemte meg egentlig for å starte små-bulking på lørdag som var.

Jeg lå på det som etter min vurdering var 2-400kcal i underskudd, men hva jeg i realiteten lå på vet jeg ikke.

MFP: http://www.myfitnesspal.com/profile/flemmingss (styrketrening ikke oppført)

Her er mine resultater: (merk at fettprosenten er fra en vekt, disse kan avvike mye fra realiteten)

post-74970-0-23310700-1504567009_thumb.png

post-74970-0-63196200-1504567078_thumb.png

Hva jeg ser:

Magen er mindre, før kunne jeg antyde de fire øverste magemusklene, nå ser jeg dem lett, men ikke de nederste. Nå ser jeg slank ut også sittende, ikke bare i stående posisjon som før

Vinge-musklene ser større ut, blodårene på hele kroppen kommer bedre frem, spesielt under trening.

Alt er mer markert. Visuell progresjon: I starten så jeg lite forskjell, men så virket det som forskjellen kom mer og mer.

Jeg har fått tilbakemelding på at jeg ser større ut nå enn før kutten, men det er nok en illusjon ;) Eller kanskje ikke, satt ny markløft rekord en av de siste dagene før jeg stoppet, 155KG  :w00t:

Lenke til kommentar

Hva er fordelen med et høyt fettinntak, eller fettinntak i det heletatt?

Usikker for hva du legger til i høyt fettinntak, men man observerer at både for lavt og for høyt inntak av fett øker risikoen for dødelighet. Fett er essensielt i kosten av flere grunner: Fettløselige vitaminer er avhengig av fett for opptak, finnes i fett og enkelte fettsyrer kan kun tilføres via kosten. Videre dannelse av hormoner etc. Anbefalingene er 25-40 E% fra kosten kommer fra fett, med fokus på gode matvaregrupper.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er fordelen med et høyt fettinntak, eller fettinntak i det heletatt?

Usikker for hva du legger til i høyt fettinntak, men man observerer at både for lavt og for høyt inntak av fett øker risikoen for dødelighet. Fett er essensielt i kosten av flere grunner: Fettløselige vitaminer er avhengig av fett for opptak, finnes i fett og enkelte fettsyrer kan kun tilføres via kosten. Videre dannelse av hormoner etc. Anbefalingene er 25-40 E% fra kosten kommer fra fett, med fokus på gode matvaregrupper.

Aha, jeg spiser stort sett en stor makrell i tomat boks hver dag så jeg er nok innenfor. Men rent knyttet mot fettforbrenning og muskelvekst, er det her noen hensikt med fett?

Også karbohydrater, slik jeg ser det er eneste funksjonen rask energi, så fra et trenings-ståsted trenger jeg dette bare for prestasjonens del, men ikke for veksten/forbrenningen i ettertid av økten?

Lenke til kommentar
Aha, jeg spiser stort sett en stor makrell i tomat boks hver dag så jeg er nok innenfor. Men rent knyttet mot fettforbrenning og muskelvekst, er det her noen hensikt med fett? Også karbohydrater, slik jeg ser det er eneste funksjonen rask energi, så fra et trenings-ståsted trenger jeg dette bare for prestasjonens del, men ikke for veksten/forbrenningen i ettertid av økten?

Da er du nok innenfor, det er jo klokt å variere og regner med at du inkluderer andre kilder til fett. Når det kommer til fettforbrenning og muskelvekst er det totale mengden energi, snarere enn sammensetningen av karbohydrater og fett som vil ha noe å si. Det er indikasjoner for at fulle lagre av glykogen, altså "sukkerlagrene" i muskulatur stimulerer til anabole signaler og slik muligens kan gi litt større vekst. Hvor stor denne eventuelle effekten er meg bekjent usikkert og man kan fint trene hard styrketrening på både høykarbo og lavkarbo, pga mindre krav til eksplosivitet. 

Gode kilder til karbohydrater har absolutt flere funksjoner enn rask energi. Det er stadig holdepunkter for at næringsinnholdet i fullkorn, poteter etc endrer tarmsammensetningen og favoriserer et godt "lokalt" miljø. Dette har dog ikke noe direkte med muskelvekst å gjøre, men trolig påvirker dette regulering av appetitt, signalveier og andre faktorer som reduksjon i risikoen for eksempel tarmkreft. Igjen bør det vektlegges gode matvaregrupper. Siktes det til raske karbohydarter så er det slik du sier, gir først og fremst rask energi. :)

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Takker for mye god input!

Ifølge en online kalorikalkulator så viser den at min høyde og vekt vil si at min maintenance ligger på hele 2800 kalorier (for å hverken gå opp eller ned). Men appen jeg bruker viser at for å nå målet mitt må jeg ikke spise mer enn 1300 om dagen. Og jeg spiser 500 kalorier under det igjen, som vil si at jeg er nesten 1000 kalorier under maintenance disse tre dagene her nå - ifølge online kalkulatoren.

Så, kort og enkelt: hvilken "kalkulator" har rett? Ekstremt forvirrende. Jeg vil jo ikke miste for mye, og spesielt da ikke av muskler når jeg blodsliter meg på hver enkelt økt jeg har og nå da også med ekstremt mye mindre bensin.

Endret av Debutanten
Lenke til kommentar

Av nysgjerrighet, hva er løftene dine? Jeg veier også 84kg, men du er 18cm høyere.

Jeg ville uansett ikke gått mer i minus enn 500kal om dagen for å unngå tap av muskelmasse i størst mulig grad.

Er du også på cut?

Markløft 150, 5x5. Maxing 170, 3x5. Trener ikke benkpress grunnet skulder, men manualer 35kg 12 reps, og 40 på 4-8 reps. Dips 15 x 5, kjører ofte vekter for å maksimere. Pull-ups 12x4, ofte med vekter for å maksimere. Biceps curls 30-35 kg. Triceps pulldowns 40-42 kg. Og knebøy er jeg ganske ny, så løper i trapper for kardio (og fjellturer), samt kjører Knebøy med 50-60 kg atm, og liggende benpress med 70-90 kg.

Endret av Debutanten
Lenke til kommentar

Og, hvordan overlever deres følelsen av å konstant føle dere mindre? Huff... jeg hater virkelig å ta på meg skjorter som fikk armene mine til å sprenge og se ut som buldosere. Og nå er det faktisk lufterom der. Eller brystkassen som holdt på å sprenge mellomste knappen, og nå ikke en gang trykker på den lenger.

Jeg kjenner følelsen, helt forferdelig  :hm:  Men du må bare tenke at på du vil virkelig ikke se stor ut pga et lag med fett? Bare tenk "okey, dette er hvor jeg er nå, bare en vei fremover"

Spesielt armene sett forfra ser små ut, og uten et realt fettlag blir dem vel ikke så se store ut i den vinkelen med mindre man har virkelig heftige muskler. Det ser man jo i bodybuilding hvor fettprosenten er veldig lav, da ser armene små ut forfra.

Jeg har bare kuttet en gang, og det var pga noen kostholds-problemer jeg hadde som resulterte i diverse, men også økt fett.

Uansett, jeg startet etter jeg kom hjem fra ferie i juli og bestemte meg egentlig for å starte små-bulking på lørdag som var.

Jeg lå på det som etter min vurdering var 2-400kcal i underskudd, men hva jeg i realiteten lå på vet jeg ikke.

MFP: http://www.myfitnesspal.com/profile/flemmingss (styrketrening ikke oppført)

Her er mine resultater: (merk at fettprosenten er fra en vekt, disse kan avvike mye fra realiteten)

attachicon.gif21389556_10154613381641739_445242947_o.png

attachicon.gif21363254_10154613381566739_1848450104_o.png

Hva jeg ser:

Magen er mindre, før kunne jeg antyde de fire øverste magemusklene, nå ser jeg dem lett, men ikke de nederste. Nå ser jeg slank ut også sittende, ikke bare i stående posisjon som før

Vinge-musklene ser større ut, blodårene på hele kroppen kommer bedre frem, spesielt under trening.

Alt er mer markert. Visuell progresjon: I starten så jeg lite forskjell, men så virket det som forskjellen kom mer og mer.

Jeg har fått tilbakemelding på at jeg ser større ut nå enn før kutten, men det er nok en illusjon ;) Eller kanskje ikke, satt ny markløft rekord en av de siste dagene før jeg stoppet, 155KG  :w00t:

Ja, det å bli mindre og kjenne klærene ikke lenger stramme seg rundt de stolte områdene på kroppen, er ikke noe god følelse. Men som du sier; suck it up. Det er ikke noe annet å gjøre enn å vite at mye av det var fett, og det er ikke det man har lyst til å se stor ut av.

Gratulerer med seirene dine! Hvordan merket du når "shreddingen" begynte å ta form, i henhold til når musklene dine viste seg definert? Lå du lenge og følte deg tynn og "fettete" før det en dag plutselig var vekke? Jeg klarer ikke å venne meg til tanken på at plutselig en dag vil jeg kunne begynne å se antydning til sixpack eller definerte armer, fordi jeg aldri har hatt sixpack eller lite fett rundt bicepsen. Det er rart hele greien.

Lenke til kommentar

Gratulerer med seirene dine! Hvordan merket du når "shreddingen" begynte å ta form, i henhold til når musklene dine viste seg definert? Lå du lenge og følte deg tynn og "fettete" før det en dag plutselig var vekke? Jeg klarer ikke å venne meg til tanken på at plutselig en dag vil jeg kunne begynne å se antydning til sixpack eller definerte armer, fordi jeg aldri har hatt sixpack eller lite fett rundt bicepsen. Det er rart hele greien.

Jo takk ;)

Seieren kommer dog etter en hard nedtur, som forøvrig omtales her. Så min opplevelse av dette vil så klart ikke være helt som andres. Jeg spiste nok i ettertid for mye fordi jeg var redd for å miste muskelmasse, helt til jeg innså at det jeg gainet var fett.

De siste månedene har jeg trent nesten daglig og jeg føler at jeg begynner å finne tilbake til mitt gamle jeg (til tross for lavere vekt).

Men jeg har nok en lavere fettprosent enn jeg har hatt før, men "feit" har jeg aldri vært i voksen alder, (men 93KG fett i ungdomstiden :w00t:)

Lenke til kommentar

Jo takk ;)

Seieren kommer dog etter en hard nedtur, som forøvrig omtales her. Så min opplevelse av dette vil så klart ikke være helt som andres. Jeg spiste nok i ettertid for mye fordi jeg var redd for å miste muskelmasse, helt til jeg innså at det jeg gainet var fett.

De siste månedene har jeg trent nesten daglig og jeg føler at jeg begynner å finne tilbake til mitt gamle jeg (til tross for lavere vekt).

Men jeg har nok en lavere fettprosent enn jeg har hatt før, men "feit" har jeg aldri vært i voksen alder, (men 93KG fett i ungdomstiden :w00t:)

Ja, den nedturen der virket ikke kjekk! Jeg har en langt mildere versjon av den - men det kan være fordi jeg har lest meg så mye opp at tryggheten om at "det og det" er normalt under en cut ligger veldig klart framme i topplukket under denne prosessen. Du fikk deg en skikkelig knekk, og jeg er veldig glad du kom deg forbi den med stil og besto målet ditt.

Men du svarte fortsatt ikke på mitt siste spørsmål, din rakker! :D Hvordan var det å plutselig se sixpacken komme til syne, og kom den relativt spontant etter en uke etter ett siste dropp i fettprosenten? Eller føltes det som en "lengre prosess"? Jeg lurer på når jeg plutselig vil miste det siste fettet, og bare gli over i noe som antyder seg mot shred.

Lenke til kommentar

aha, ;) joda, det har gått fra å tidligere ha synlige markeringer på siden av magen til å bli ganske synlig, jo, det føles veldig greit ;) Dem kom til syne selv med en del fett over, men ble mer og mer synlige når det forsvant.

Jo større magemuskler jo bedre ser man dem med fett over antar jeg, og magen er jeg egentlig relativt sterk i.

Jeg har dog ikke de to nederste i 6-packene synlige, litt samme som han her: http://cdn-maf1.heartyhosting.com/sites/muscleandfitness.com/files/styles/full_node_image_1090x614/public/six-pack_main.jpg?itok=Jr_bp5rJ&timestamp=1350359335

Det er nok fordi di er så små at jeg sikkert må noen prosent til ned for å se dem (alternativt trene dem)

På bildet jeg viste til så ser du også at han fyren har et inngukk på sidene før buksen, også fått litt slike, det syns jeg ser bra ut

Lenke til kommentar

aha, ;) joda, det har gått fra å tidligere ha synlige markeringer på siden av magen til å bli ganske synlig, jo, det føles veldig greit ;) Dem kom til syne selv med en del fett over, men ble mer og mer synlige når det forsvant.

Jo større magemuskler jo bedre ser man dem med fett over antar jeg, og magen er jeg egentlig relativt sterk i.

Jeg har dog ikke de to nederste i 6-packene synlige, litt samme som han her: http://cdn-maf1.heartyhosting.com/sites/muscleandfitness.com/files/styles/full_node_image_1090x614/public/six-pack_main.jpg?itok=Jr_bp5rJ&timestamp=1350359335

Det er nok fordi di er så små at jeg sikkert må noen prosent til ned for å se dem (alternativt trene dem)

På bildet jeg viste til så ser du også at han fyren har et inngukk på sidene før buksen, også fått litt slike, det syns jeg ser bra ut

Ja, jeg er helt enig. Liker den fysikken der veldig godt.

Mange takk for gode svar! Gleder meg til å se resultater.

Ingen som synes jeg kutter for mye? Burde jeg spise mer på dager jeg trener muligens, og mindre på de jeg ikke trener?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...