0laf Skrevet 5. september 2017 Del Skrevet 5. september 2017 Det er vel ingen som forsvarer arbeidstaker, eller sier at det er greit å gå på dagen. Det er det selvfølgelig ikke. Ingen? Da har du ikke lest nøye nok. En forvirret sjel, navnet har jeg dessverre glemt, skrev da faktisk: "Med slike sjefer så er det i det minste forståelig at vedkommende sluttet på dagen!" At det er forståelig, betyr ikke at det nødvendigvis er god oppførsel, ei heller at jeg forsvarer den ansattes rett til å gå på dagen, kun at arbeidsgiver fremstår som særdeles lite sympatisk. Det er forståelig for meg, at den ansatte ikke ønsket å arbeide ut oppsigelsestiden, når sjefen hans er såpass at han politianmelder sine ansatte for å ikke møte opp. Det sier i min verden litt om hvordan det var å jobbe for denne arbeidsgiveren. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 5. september 2017 Del Skrevet 5. september 2017 Det er forståelig for meg, at den ansatte ikke ønsket å arbeide ut oppsigelsestiden Akkurat. Jo, jeg tror jeg forstår hva du er for en, rotur til tross. 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 5. september 2017 Del Skrevet 5. september 2017 En arbeidsgiver må ha forståelse for at det kan skje ting i det private liv hos de ansatte. Det er ingenting å ta på vei for. Man må ha alternativer tilrettelagt. Kanskje ha 2-3 vikarbyråer på hurtigtelefonlista tilgjengelig til enhver tid. Men det går dog an å også melde fra at "Det er synd du ikke kan møte opp, men du må nesten regne med at dette må få en viss konsekvens, siden det går negativt utover min bedrift." Man må jo sette eksempler. Arbeidstakere har fått bedre rettigheter de siste tiårene, og dét er utelukkende bra. Men dét betyr ikke at arbeidsgivere kan være så redde for å sette grenser og advare om konsekvenser ved tidlig og uforventet brudd, at ingen kan starte noe som helst i frykt for å havne i gjeld. Jeg ville droppet anmeldelsen, men endret rutinene for hvordan jeg håndtérte konflikter. Og også skapt noen nye rutiner for å håndtére slike situasjoner bedre i fremtiden. En uforventet situasjon er en verdifull mulighet til å ta med seg nye yrkeshemmeligheter og lekser inn i fremtiden, en mulighet til å forbedre sine lederegenskaper. Og alltid husk: Gulrot fremfor pisk. Tilby 50% mér lønn, så kanskje han/hun hadde giddi å møte opp. Som en bonus for lang og tro tjeneste. Selv om man kanskje bare går i null eller taper litt, så er det verdt det for å bygge tillit av og til. Å være arbeidsgiver betyr ikke at man skal få en gullbillett til å bli millardær på andres backbreaking hard work. Lenke til kommentar
0laf Skrevet 5. september 2017 Del Skrevet 5. september 2017 Akkurat. Jo, jeg tror jeg forstår hva du er for en, rotur til tross. Jeg tviler i grunn på at du forstår stort av noe som helst, men kudos for at du i det minste prøver ! Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 5. september 2017 Del Skrevet 5. september 2017 Jeg tenker vi stanser diskusjonen om hvem som har den moralske verdigheten her. 2 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 5. september 2017 Del Skrevet 5. september 2017 Send han en CD med Dizzy Gillespie. "Jeg sender deg en CD med Dizzy Gillespie. Jeg fant dessverre ikke den jeg egentlig ville sende, med Dissy Pleen." Risikoen er at han svarer tilbake: Det blåser jeg en lang jazz i! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå