Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor lenge tror dere fossibiler har igjen? Påvirker det kjøpet ditt?


PgUp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg hadde på ingen som helst måte fryktet å kjøpe en fossil-bil nå, jeg ville faktisk vært mer redd for å kjøpe en el-bil til en halv million, med begrenset levetid på batteripakkene.

Du har sikkert fått med deg at batteriene varer lenger enn bilene, så hva poenget er med slike skrøner skjønner jeg ikke.

Lenke til kommentar

 

Jeg hadde på ingen som helst måte fryktet å kjøpe en fossil-bil nå, jeg ville faktisk vært mer redd for å kjøpe en el-bil til en halv million, med begrenset levetid på batteripakkene.

Du har sikkert fått med deg at batteriene varer lenger enn bilene, så hva poenget er med slike skrøner skjønner jeg ikke.

 

Så det er tryggere å kjøpe en fossilbil, iogmed at de ikke vil falle fra hverandre etter 8år

Lenke til kommentar

Du har sikkert fått med deg at batteriene varer lenger enn bilene, så hva poenget er med slike skrøner skjønner jeg ikke.

 

 

Dersom bilene ikke holder i mer enn ti år, så er jo det enda en grunn til å ikke kjøpe elbil.

 

Tesla gikk jo ut for noen måneder siden for å skryte av at de nye cellene de har utviklet kunne ha en levetid på opptil 20 år, noe som var det dobbelte av eksisterende teknologi, altså rundt 10 år.

 

Selv på kullkraft er elbiler mer miljøvennlige enn fossilbiler.

 

Du må være temmelig desillusjonert dersom du tror på det.

 

I beste fall med et moderne kullkraftverk, kan du få det til å bli omtrent det samme. Så tar man med produksjonen av bilene, og elbilene kommer tapende ut uansett.

 

I land som i hovedsak benytter kullkraft, er utslippene fra elbil beregnet nedenfor.

 

Til sammenligning, en helt vanlig VW Golf med 1.4TSI motor, har et utslipp på rundt 120g CO2 per km, altså tre ganger mindre.

 

energy-footprint-global.png

Endret av adeneo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor mange av dagens elbilkjøpere bryr seg om hvor "grønn" og miljøvennlig bilen(e) er? Det eneste de tenker på er pengene du sparer. Ikke avgifter, ikke dyrt drivstoff, du kan "snike" i køen, og lavere bompenger. Penger, penger, penger. Når godene forsvinner helt er elbilforeningen og eiere raskt ute med å skrike.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Snakket med en i går som har kjøpt seg Tesla

Får kjøregodtgjørelse og bompenger, selv om han ikke betaler for drivstoffet eller bom

 

Rimelig slapp bedrift hvis de gir igjen bompengeutgifter for en elbil, de risikerer (hard) smekk på fingeren hvis skatteetaten kobler. I prinsippet skal firmaet kunne vise utleggsbilag ved revisjon. (Forutsetter at du mener han får det skattefritt).

 

Hvis han bare lader på jobben er vel dette i en gråsone foreløpig, myndighetene ser vel foreløpig gjennom fingrene med slike ordninger pga miljø, men i prinsippet skal han skatte av fordelen.

Lenke til kommentar

 

Så lenge MDG ikke havnet på vippen så er det vel same shit. Først under FrP i regjering betaler jeg nå atskillig mer i bompenger enn i diesel for å kjøre til hytta eller besøke foreldrene mine. Så mye for å være storkjeftet i opposisjon... :-D

Hvem satt i regjering da bompengene ble vedtatt?

 

 

Og hvem satt i regjering da det ble vedtatt stor økning i bruk av bompenger i kommende prosjekter?  :-)

Lenke til kommentar

Hvis man skal stole på hva partiene sier, så kan vel alle partier fra i dag si:

1) vi er i mot skatt

2) vi er i mot avgifter

 

"Men du skjønner det er de andre som vil at vi skal kreve inn skatt"

Så at FrP er i mot avgifter, men er med på vedta eiendomsskatt og bomavgifter i stat og og kommunestyrer, sier noe om hvorfor de regnes som et populistisk parti.

Lenke til kommentar

I beste fall med et moderne kullkraftverk, kan du få det til å bli omtrent det samme. Så tar man med produksjonen av bilene, og elbilene kommer tapende ut uansett.

 

I land som i hovedsak benytter kullkraft, er utslippene fra elbil beregnet nedenfor.

 

Til sammenligning, en helt vanlig VW Golf med 1.4TSI motor, har et utslipp på rundt 120g CO2 per km, altså tre ganger mindre.

 

 

 

energy-footprint-global.png

 

 

 

Her sammenligner du altså tall for elbiler som tar med produksjon av bilen og tap i nettet med Volkswagens tall for utslipp ved kjøring.

 

For det første: I linken din sammenlignes de offisielle utslippstallene fra VW med det som påstås å være mer virkelighetsnære tall (EQUA). Alle 1.4 TSI-bilene ligger i klasse C, som de oppgir å være 150-175 g CO2/km.

 

For det andre: Hvor har det blitt av energiregnskapet for produksjon av Golf-en, opphenting av råolje, raffinering av råolje og transport til bensinstasjonen? Det må jo være med i utslippstallet ditt for at dette skal være en rettferdig sammenligning.

Lenke til kommentar

Her sammenligner du altså tall for elbiler som tar med produksjon av bilen og tap i nettet med Volkswagens tall for utslipp ved kjøring.

 

For det første: I linken din sammenlignes de offisielle utslippstallene fra VW med det som påstås å være mer virkelighetsnære tall (EQUA). Alle 1.4 TSI-bilene ligger i klasse C, som de oppgir å være 150-175 g CO2/km.

 

Selv om du dobler utslippene fra en Golf for å veie opp for produksjon og annet, så er du ikke i nærheten av utslippene ved å kjøre elbil på kull i for eksempel India.

 

Dersom du klarer å finne tall på det totale CO2 forbruket til en Golf, så kom gjerne med det, jeg gidder ikke, men det skal noe til å komme over 370 gram CO2 per kjørte kilometer, slik elbiler gjør på kullkraft.

Lenke til kommentar

Det jeg alltid syns er så stusselig er hvordan vi rakker ned på biler, men ingen snakker om skipstrafikk og flytrafikken. Alle de "unødvendige" flyreisene og cruise-reisene folk tar seg hvert eneste år. Hvor mye forurenser en flytur Oslo - Los Angeles og tilbake mot en bensin Golf som kjøres Lillestrøm-Oslo hver dag i et år?

Lenke til kommentar

Enda verre er mye av varetransporten verden rundt..

Fisk som sendes halve jorda rundt, foredles der og sendes med fly tilbake dit den opprinnelig kom fra..

Klær som lages i Kina og sendes verden rundt fordi det er en femmer billigere å lage klærne der..

 

Eller hva med at vi i Norge importerer det meste av korn til matproduksjon samtidig som vi bruker vårt eget korn til dyremat.. ?

Endret av Snylter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv om du dobler utslippene fra en Golf for å veie opp for produksjon og annet, så er du ikke i nærheten av utslippene ved å kjøre elbil på kull i for eksempel India.

 

Dersom du klarer å finne tall på det totale CO2 forbruket til en Golf, så kom gjerne med det, jeg gidder ikke, men det skal noe til å komme over 370 gram CO2 per kjørte kilometer, slik elbiler gjør på kullkraft.

 

Jeg gidder heller ikke bruke tid på å lete etter noe sånt  :)  Ønsket bare å påpeke at det ikke var likeverdige størrelser du sammenlignet. For å ta en lett og enkel utvei kan jeg heller avslutte med å sammenligne to likeverdige størrelser; utslipp kun ved kjøring (i India), iht. til tall oppgitt av VW:

 

VW Golf 1.4TSI: 120 g/km

VW e-Golf: 121 g/km (950 g CO2/kWh, 0,127 kWh/km)

Lenke til kommentar

Det jeg alltid syns er så stusselig er hvordan vi rakker ned på biler, men ingen snakker om skipstrafikk og flytrafikken. Alle de "unødvendige" flyreisene og cruise-reisene folk tar seg hvert eneste år. Hvor mye forurenser en flytur Oslo - Los Angeles og tilbake mot en bensin Golf som kjøres Lillestrøm-Oslo hver dag i et år?

Tja, hvor mye forurenser en bensin golf til LA? Tenk om vi kunne kjørt dit.

Du glemte landbruker.

 

Noe å se på for dere som er interessert: https://www.netflix.com/no-en/title/80033772

Endret av Kjetil Lura
Lenke til kommentar

Cruiseskip må forbys

Korte flyreiser innnelands, hvor  det finnes alternativ, må forbys

Korte flyreiser utenlands må forbys punktum

 

Mye en må gjøre før en forbyr fossilbiler

 

Det skjer en del på alle områder så dette kan komme raskere enn man tror. Begriper ikke at det er mulig å være så negativ til en så positiv utvikling?

 

http://www.adressa.no/nyheter/okonomi/2016/09/08/Hurtigruten-bygger-to-nye-hybridskip-13299508.ece

https://www.aftenposten.no/okonomi/i/5X8xE/Avinor--Forste-el-fly-i-norsk-rutetrafikk-innen-10-ar

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...