Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor lenge tror dere fossibiler har igjen? Påvirker det kjøpet ditt?


PgUp

Anbefalte innlegg

Regjeringen har jo uttalt at alle nye biler som blir solgt fra 2025 skal være elektriske. Da vil de altså være så gode at fossilbiler ikke vil være verdt det. 

 

I 2025 får man jo kanskje en bil som har 1000km rekkevidde og lader på 20 minutter (skal vi være optimistiske). 

 

De store selskapene tesla, VW, ford etc. lager jo nå biler med stor potensiell kapasitet for selvkjøring. Kanskje i 2025 vil man kunne kjøpe en selvkjørende elbil, der man trenger minimal input (men kan ta over på grusveier etc). Volvo skal jo slutte med biler som ikke er elektriske (eller hybrid) om 2 år, og i Tyskland sier jo Merkel at de må slutte med diesel og fokusere på elektrisk. 

 

Jeg vil jo tro at i tidene fremover blir det mindre og mindre aktuelt å kjøpe en fossilbil, spesiellt de dyre, da tapet vil bli helt enormt. Planlegger man å ha en bil 8 år fremover gir det sikkert mening å betale full pris nå, men i 2020; vil det gi like mye mening da? 

 

Hva tenker dere?

 

NB: Dette er ikke en diskusjon om hva som er best av elbil og fossilbil.

Endret av PgUp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke egentlig. Men jeg kjøper ikke nye biler, så er kanskje ikke den riktige personen å spørre. ICE-biler vil nok ikke få en bråbrems (no pun intended), men vil heller avtrappe når de omsider blir utkonkurrert.

 

Jeg ser ikke for meg at politikk blir nødvendig når dette skiftet kommer. Markedskreftene er nok til å vende industrien mot bedre løsninger, og mye tyder på at dette er rene elektriske biler, for de aller fleste bruksområder.

 

Det er også viktig å huske på at ikke alle har råd til å kjøpe seg noe særlig nyere enn en 10-15 år gammel bil, så skiftet kommer til å bli seigt og forutsigbart. Elektriske biler kommer til å overta markedet før ICE-biler er på vei ut.

Endret av Gavekort
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg tror heller at det kommer til å bli motsatt av slik det var før. Da var det stort sett "fossilbiler" og noen få elektriske. Nå tror jeg det blir til at de fleste kjører elektrisk med noen få "fossilbiler" til de som ikke har lademuligheter eller trenger ekstrem rekkevidde.

 

* Med fossilbiler inkluderer jeg bensin/diesel-hybrider.

 

Og slik jeg forstod det skulle ikke Volvo slutte med fossilbiler om to år. Det de sa var at alle nye modeller skulle være elektriske. Så de kan godt fortsette å produsere f.eks. XC90 på diesel i lang tid.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Snakker vi da om Norge, eller hele verden?

 

I et land som har incentiver for el-biler som er nærmest til å grine av, så vil det være lønnsomt for folk flest å kjøpe el-bil ettersom de slipper en haug med avgifter og kjører på forholdsvis billig strøm.

 

I et slikt land, er det overkommelig at elbiler dominerer om et par tiår, selv om en del klassikere nok aldri kommer til å forsvinne, slik at biler som går på fossilt drivstoff kommer nok alltid til å finnes.

 

I det meste av resten av verden, hvor man ikke har samme incentiver, og forsåvidt ikke like høye avgifter på bil generelt, så vil el-biler aldri dominere !

Innen den tid, har det kommet langt bedre alternativer, og el-bilene vil bli erstattet av noe annet.

 

Jeg hadde på ingen som helst måte fryktet å kjøpe en fossil-bil nå, jeg ville faktisk vært mer redd for å kjøpe en el-bil til en halv million, med begrenset levetid på batteripakkene.

Endret av adeneo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Snakker vi da om Norge, eller hele verden?

 

I et land som har incentiver for el-biler som er nærmest til å grine av, så vil det være lønnsomt for folk flest å kjøpe el-bil ettersom de slipper en haug med avgifter og kjører på forholdsvis billig strøm.

 

I et slikt land, er det overkommelig at elbiler dominerer om et par tiår, selv om en del klassikere nok aldri kommer til å forsvinne, slik at biler som går på fossilt drivstoff kommer nok alltid til å finnes.

 

I det meste av resten av verden, hvor man ikke har samme incentiver, og forsåvidt ikke like høye avgifter på bil generelt, så vil el-biler aldri dominere !

Innen den tid, har det kommet langt bedre alternativer, og el-bilene vil bli erstattet av noe annet.

 

Jeg hadde på ingen som helst måte fryktet å kjøpe en fossil-bil nå, jeg ville faktisk vært mer redd for å kjøpe en el-bil til en halv million, med begrenset levetid på batteripakkene.

Men tror du ikke det vil bli ulovlig etterhvert? Jeg bare tenker at hvis man lar selvkjørende bilder kommunisere sammen kan man gjøre trafikken utrolig mye mer effektiv, og unngå kollisjoner totalt. Da vil det jo rett og slett være en unødvenig risiko å kjøre selv. Tenker da at hvis man vil kjøre selv gjøres det på lukkede baner. 

Lenke til kommentar

Men tror du ikke det vil bli ulovlig etterhvert? Jeg bare tenker at hvis man lar selvkjørende bilder kommunisere sammen kan man gjøre trafikken utrolig mye mer effektiv, og unngå kollisjoner totalt. Da vil det jo rett og slett være en unødvenig risiko å kjøre selv. Tenker da at hvis man vil kjøre selv gjøres det på lukkede baner. 

 

Nja, i Norge skulle det ikke forbause meg om det blir ulovlig, både å eie fossile biler, og å kjøre selv.

 

I andre land blir det neppe ulovlig. Vårt naboland i øst har for eksempel langt mer bil-kultur enn Norge, med hjemmebygde biler, klassiske biler og den slags.

Man får neppe svenskene med på et forbud. USA er enda lengre på vei et land av bil-entusiaster, og selv om man nok kan få med de fleste amerikanere på å kjøpe seg en el-bil, så får man de neppe med på forbud mot å kjøre egen bil, og definitivt ikke forbud mot fossil-biler.

 

Min mening er at reguleringer, incentiver, forbud og den slags er dødfødt.

Vi ser jo bare i Danmark hvordan det ville vært dersom subsidiene ble fjernet. Det ville ikke bli solgt særlig mange el-biler.

At Staten skal finansiere biler som ikke er konkurransedyktige er bare tull. Når el-bilene er fullt ut konkurransedyktige, så vil de også ta over markedet, uavhengig av forbud.

Det samme gjelder selvkjørende biler, når de er såpass bra at de er overlegne det å kjøre selv, så vil de i stor grad ta over markedet.

 

Det eneste som virkelig fungerer på globalt nivå, er markedskrefter, ikke forbudstider.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror ikke ett totalforbud mot bensin og diesel biler er noe som blir innført, men mer lokale / regionale forbud mot bruk som i de største byene og i regioner med befolkning over X antall tusen. Bygges det ut ett godt ladenettverk på Finnmarksvidda og på andre lengre strekninger, så er det også ett positivt tiltak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men tror du ikke det vil bli ulovlig etterhvert? Jeg bare tenker at hvis man lar selvkjørende bilder kommunisere sammen kan man gjøre trafikken utrolig mye mer effektiv, og unngå kollisjoner totalt. Da vil det jo rett og slett være en unødvenig risiko å kjøre selv. Tenker da at hvis man vil kjøre selv gjøres det på lukkede baner. 

 

Tror du den selvkjørende teknologien og kommunikasjonen vil være eksklusiv for el-biler?

 

1.

Tenker du at et eventuelt forbud vil kun gjelde kjøp av ny bil? Om nei, hvordan løser man problemet med den nåværende bilparken?

Om vi gjør et grovt underslag og sier at vi har 2 million registrerte diesel og bensinbiler* med en snittverdi på 200.000 kr så er dette et problem som koster 400 milliarder kr.

 

2.

Om det kun vil gjelde kjøp av ny bil, hvordan løser man i så fall problemet med infrastrukturen når det kommer til lukkede eller oppdelte veier inntil andelen el-biler i Norge er så høy at man kan komme utenom problemstillingen ovenfor?

 

 

*(Per 31. desember 2016 var det registrert i alt 3,24 millioner biler i Norge, 1,9 prosent flere enn i 2015. Personbilene utgjør følgelig 82 prosent av alle registrerte biler.) 

El-bil bestanden er på 3.7% av den samlede bilparken.

https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/statistikker/bilreg/aar/2017-03-28

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror heller at det kommer til å bli motsatt av slik det var før. Da var det stort sett "fossilbiler" og noen få elektriske. Nå tror jeg det blir til at de fleste kjører elektrisk med noen få "fossilbiler" til de som ikke har lademuligheter eller trenger ekstrem rekkevidde.

 

* Med fossilbiler inkluderer jeg bensin/diesel-hybrider.

 

Og slik jeg forstod det skulle ikke Volvo slutte med fossilbiler om to år. Det de sa var at alle nye modeller skulle være elektriske. Så de kan godt fortsette å produsere f.eks. XC90 på diesel i lang tid.

https://www.dinside.no/motor/elmotor-i-alle-nye-volvo-modeller-fra-2019/68470357

 

Jeg kjøper hybrid.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det blir noe forbud, men elbiler vil ta større del av markedet etterhvert som de blir bedre. Både hybrid og lade-hybrid og vanlige bensin og dieselbiler vil nok selges i mange år ennå. Jeg vil tippe at i Norge kan elbiler stå for 80% av nybilsalget i 2025. Når det gjelder valget av bil i dag så føler jeg at uansett hva man velger så kommer kanskje verditapet til å bli større enn hva som har vært vanlig pga at utviklingen fremover. Jeg føler derfor litt press mot å enten kjøpe elbil, eller ladbar/ikke ladbar hybrid, eller kjøpe en billigere bensin/diesel bil.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

 

Men tror du ikke det vil bli ulovlig etterhvert? Jeg bare tenker at hvis man lar selvkjørende bilder kommunisere sammen kan man gjøre trafikken utrolig mye mer effektiv, og unngå kollisjoner totalt. Da vil det jo rett og slett være en unødvenig risiko å kjøre selv. Tenker da at hvis man vil kjøre selv gjøres det på lukkede baner. 

 

Tror du den selvkjørende teknologien og kommunikasjonen vil være eksklusiv for el-biler?

 

1.

Tenker du at et eventuelt forbud vil kun gjelde kjøp av ny bil? Om nei, hvordan løser man problemet med den nåværende bilparken?

Om vi gjør et grovt underslag og sier at vi har 2 million registrerte diesel og bensinbiler* med en snittverdi på 200.000 kr så er dette et problem som koster 400 milliarder kr.

 

2.

Om det kun vil gjelde kjøp av ny bil, hvordan løser man i så fall problemet med infrastrukturen når det kommer til lukkede eller oppdelte veier inntil andelen el-biler i Norge er så høy at man kan komme utenom problemstillingen ovenfor?

 

 

*(Per 31. desember 2016 var det registrert i alt 3,24 millioner biler i Norge, 1,9 prosent flere enn i 2015. Personbilene utgjør følgelig 82 prosent av alle registrerte biler.) 

El-bil bestanden er på 3.7% av den samlede bilparken.

https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/statistikker/bilreg/aar/2017-03-28

 

Gitt lang nok tid er det jo åpentbart at elbiler vil erstatte fossil hvis det blir ulovlig å kjøpe nye fossilbiler etter 2025. Infrastruktuen må bygges ut, og det raskt. Derfor viktig å legge press på politikere. 

Med selvkjørende biler vil ikke privat eierskap av bil gi noen mening, da man bare kan bestille en bil som plukker opp personen. Dette gjør at vi trenger langt, langt færre biler, og bidrar til å løse infrastrukturproblemet. Når bilen har sluppet av personen finner den bare en ledig plass og lader seg selv hvis det er nødvendig.

Lenke til kommentar

 

Har ikke tro på at det blir forbud å kjøpe fossilbiler etter 2025. Går ikke så fort i disse miljø maset som mdg hyler om.

Det tar tid å snu utviklingen.

PS: 2019 kjøper jeg nye bil, blir nok en til hybrid.

Dette var vel FRP og Høyre som snakket om dog.

 

 

Uansett parti er vel ikke politikerne de vi burde høre på - de snakker fagre ord for miljøbevisste velgere basert på teoretiske 'best case' scenarioer. Dette kommer til å ta tid, ikke minst fordi størsteparten av befolkningen ikke har råd til å kjøpe ny bil innen 2025, spesielt hvis verdifallet blir for stort på den gamle. Jeg tror også at statsstøtten blir redusert etter hvert som el-bilsalget øker og de kommer ned i konkurransedyktige produksjonskostnader, noe som vil helt eller delvis utligne verdifallet på biler med forbrenningsmoter. Men i verste fall må vi eksportere dieselbilen til Sverige eller østover hvor miljø ikke er så høyt på dagsordenen enda. :-)

Lenke til kommentar

 

 

Har ikke tro på at det blir forbud å kjøpe fossilbiler etter 2025. Går ikke så fort i disse miljø maset som mdg hyler om.

Det tar tid å snu utviklingen.

PS: 2019 kjøper jeg nye bil, blir nok en til hybrid.

Dette var vel FRP og Høyre som snakket om dog.

 

 

Uansett parti er vel ikke politikerne de vi burde høre på - de snakker fagre ord for miljøbevisste velgere basert på teoretiske 'best case' scenarioer. Dette kommer til å ta tid, ikke minst fordi størsteparten av befolkningen ikke har råd til å kjøpe ny bil innen 2025, spesielt hvis verdifallet blir for stort på den gamle. Jeg tror også at statsstøtten blir redusert etter hvert som el-bilsalget øker og de kommer ned i konkurransedyktige produksjonskostnader, noe som vil helt eller delvis utligne verdifallet på biler med forbrenningsmoter. Men i verste fall må vi eksportere dieselbilen til Sverige eller østover hvor miljø ikke er så høyt på dagsordenen enda. :-)

 

Tror du misforstår, det blir ulovlig å kjøpe nye biler fra 2025 som ikke er el-bil, ikke brukte biler.

Lenke til kommentar

Jeg tror heller at det kommer til å bli motsatt av slik det var før. Da var det stort sett "fossilbiler" og noen få elektriske. Nå tror jeg det blir til at de fleste kjører elektrisk med noen få "fossilbiler" til de som ikke har lademuligheter eller trenger ekstrem rekkevidde.

 

 

Både hybrid og lade-hybrid og vanlige bensin og dieselbiler vil nok selges i mange år ennå. Jeg vil tippe at i Norge kan elbiler stå for 80% av nybilsalget i 2025.

Dersom 90% av kjørte kilometer vil gå på el, noe som ikke er unaturlig å tenke ettersom svært mye kjøring er korte turer. Da vil salget av bensin/diesel stupe med 90%. Hva vil da skje med tilgangen på drivstoff, og prisene på drivstoff?

 

Jeg tror at vi snart vil oppleve at bensinstasjonkjedene ikke lenger selger nok drivstoff til å forsvare den mengden bensinstasjoner som eksisterer i dag. Når de da begynner å slutte å selge drivstoff på endel stasjoner, vil man oppleve "rekkeviddeangst" på de fossile ettersom man må planlegge fyllingene på en helt annen måte enn i dag.

Det igjen vil flytte enda mer av kjøringen over på el, og salget av bensin/diesel faller ytterligere.

 

Samtidig vil produksjonskostnadene og distubusjonskostnadene pr. liter drivstoff øke kraftig, når salget stuper. Det vil også flytte kjøring over på el, og prisene på bensin/diesel vil stige ytterligere.

Lenke til kommentar

 

 

 

Har ikke tro på at det blir forbud å kjøpe fossilbiler etter 2025. Går ikke så fort i disse miljø maset som mdg hyler om.

Det tar tid å snu utviklingen.

PS: 2019 kjøper jeg nye bil, blir nok en til hybrid.

Dette var vel FRP og Høyre som snakket om dog.

 

 

Uansett parti er vel ikke politikerne de vi burde høre på - de snakker fagre ord for miljøbevisste velgere basert på teoretiske 'best case' scenarioer. Dette kommer til å ta tid, ikke minst fordi størsteparten av befolkningen ikke har råd til å kjøpe ny bil innen 2025, spesielt hvis verdifallet blir for stort på den gamle. Jeg tror også at statsstøtten blir redusert etter hvert som el-bilsalget øker og de kommer ned i konkurransedyktige produksjonskostnader, noe som vil helt eller delvis utligne verdifallet på biler med forbrenningsmoter. Men i verste fall må vi eksportere dieselbilen til Sverige eller østover hvor miljø ikke er så høyt på dagsordenen enda. :-)

 

Tror du misforstår, det blir ulovlig å kjøpe nye biler fra 2025 som ikke er el-bil, ikke brukte biler.

 

 

Ja, det blir jo bare spekulasjoner. Jeg oppfattet det som om spørsmålet mer gjaldt verdifall på ny bil kjøpt de neste årene.

 

Men hvis forbud 2025 var spørsmålet så er jo det absolutt teknisk gjennomførbart. Spørsmålet er om det er politisk gjennomførbart, da det får konsekvenser for store delen av befolkningen, bl.a. alle som f.eks ikke har mulighet til hjemmelader, firmaer som må investere i ladere på sine parkeringsplasser etc. På den annen side vil et slikt påbud skape et stort behov for frittstående ladestasjoner, noe det står kommersielle investorer klar til å bygge så snart etterspørselen er der. Så da koker det ned til om det er politisk gjennomførbart i 2025, eller om det er politisk selvmord - det vil avgjøre saken.

 

Sidenote: Selvkjørende biler er en helt annen sak da det krever stoooore endringer i infrastruktur, forsikringsordninger og regelverk. Sjåførløse kjøretøy utenom faste ruter kommer nok lenge etter at jeg er pensjonert. :-)

Lenke til kommentar

 

Samtidig vil produksjonskostnadene og distubusjonskostnadene pr. liter drivstoff øke kraftig, når salget stuper. Det vil også flytte kjøring over på el, og prisene på bensin/diesel vil stige ytterligere.

 

 

Hvis de store oljekonsumentene som USA og Russland innfører elbiler i samme takt som Norge vil dette vært et delvis gyldig argument. I Norge er mer enn halvparten av bensin/dieselprisen avgifter så det er uansett politikerne som kommer til å styre drivstoffprisen inntil det nærmer seg stupet for fossilbilene (og det kommer ikke til å være i 2025, for å si det slik).

Endret av toffo
Lenke til kommentar

Sjåførløse biler er nok langt frem i tid (2030), hvis det i det hele tar over helt for sjåfører. Det vil nok også fases inn slik at det i en periode er biler med og uten sjåfør. Bilene blir nok ikke vraket fordi at nå må en bytte til selvkjørende. Bensin og dieselbiler blir nok å finne på veiene til 2050.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...