Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Fjerne fukt, balansert ventilasjon

Anbefalte innlegg

Jeg bor i en nyoppført leilighet som er veldig tett men sliter allikevel med fukt i leiligheten. Jeg har balansert ventilasjon fra flexit og trodde at jeg bare kunne kjøre denne på max for å dra ut fukten, men det fungerer ikke. Har som dere sikkert forstår begrenset kunnskap av ventilasjon og vill nå bli bedre på området.

Så hvordan får en ned fukt nivået med ventilasjons funksjonene? Har tilgang til å kjøre de forskjellige funksjonene, men vet ikke hvilke jeg skal ta i bruk.

Fuktnivået ligger typisk mellom 45 og 55% og etter hva jeg forstår bør den ligge mellom 20 og 40%. Jeg har i tillegg støv allergi og forstår det slik at midd er glad i fukt så vill gjerne godt ned for å redusere dannelse av midd.

Så, noen som har noen tips? Gjerne i retning av info om hvordan ventilasjonen bør brukes generelt sett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil aldri få det særlig tørrere inne en ute ettersom ventilasjonsanlegget bytter ut lufta inne med ny luft utenfra.

Men om dette bekymrer deg og du nettop har flytta inn kan du følge med litt ut over vinteren.

Tror fuktnivået vil synke etterhvert som utetemperaturen går ned.

Om det ikke gjør det er det på tide å finne ut mere av hva problemet kan være.

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Slik jeg har forstått det, er ikke 45-55% så ille, på sommerhalvåret, når luftfuktigheten er høy ute.

Som perpyro sier, hvis luftfuktigheten ikke synker på vinteren når det er minusgrader eller generelt veldig tørt ute, eller du opplever problemer med dugg på rutene eller fliser, så bør man se nærmere på saken

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det vet du sikkert, men ofte trenger man mekaniske avtrekk for å fjerne gammel luft. Nye hus er tette, så det er ofte nødvendig. Typisk gjøres dette på baderom, og kanskje kjøkken. For å få maksimalt ut av ventilasjonen bør døra til kjøkkenet være åpen, om du har avlukket kjøkken. Korrekt utformede baderomsdører skal ha en glippe på ihvertfall en finger, enten oppe eller nede, slik at avtrekket får fjernet overtrykk og derav gammel luft

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg bor i en nyoppført leilighet som er veldig tett men sliter allikevel med fukt i leiligheten. Jeg har balansert ventilasjon fra flexit og trodde at jeg bare kunne kjøre denne på max for å dra ut fukten, men det fungerer ikke. Har som dere sikkert forstår begrenset kunnskap av ventilasjon og vill nå bli bedre på området.

Så hvordan får en ned fukt nivået med ventilasjons funksjonene? Har tilgang til å kjøre de forskjellige funksjonene, men vet ikke hvilke jeg skal ta i bruk.

Fuktnivået ligger typisk mellom 45 og 55% og etter hva jeg forstår bør den ligge mellom 20 og 40%. Jeg har i tillegg støv allergi og forstår det slik at midd er glad i fukt så vill gjerne godt ned for å redusere dannelse av midd.

Så, noen som har noen tips? Gjerne i retning av info om hvordan ventilasjonen bør brukes generelt sett.

Har du funnet ut noe mer om saken?  :)

Husk forresten også at du antakeligvis må bytte filter selv, 1 gang i året(kan gjøres oftere, om man er alergiker). Om ikke du har et sameie/vaktmester som gjør det for deg da.

Endret av Drogin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...