Gå til innhold

Dette er elbilene som kan utfordre Tesla i Norge


Anbefalte innlegg

Jeg har problemer med å se at 250 km rekkevidde er et problem for 95% av brukerene

 

Som eneste bil blir dette et problem for mange. Bor du nordpå i landet er det i overkant mange mil mellom (hurtig)lademuligheter. Men til daglig småkjøring/jobbbruk fungerer det nok upåklagelig, såfremt man har lademulighet i nærheten - fortrinnsvis hjemme.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

og en litt artig detalj er dessuten at Jaguar mener bilen er så aerodynamisk at den ikke trenger vindusviskere bak.

 

Dette hadde også min Opel Kadett fra 1989. Man måtte riktignok kjøre fortere enn 60 km/t for at regnet ikke skulle lande på bakruta. Så det hjelper lite med aerodynamikk når man venter på grønt lys i sludd...

 

Det er vel mer at aerodynamikken skal sørge for å erstatte vinduviskeren..? Altså at den er utformert slik at trykkluft "blåser/visker" bakruta.

 

Men dette fungerer ikke når det snør i byer i Norge. Lett snøfall har det med å redusere farten på inn og utfartsårer til 0-30 km/t. Eller kommer Jaguaren med kompressor for å blåse rent når det står stille også?

 

Det fungerte veldig fint på min gamle kadett. Så lenge man holdt farten oppe. Hvordan dette påvirker drag og effektivitet vet jeg ikke.

 

Savner min gamle kadett... Selv over 10 år etter den rustet bort :/

Lenke til kommentar

Jeg har ikke visker på bakruta, men synes problemet du beskriver er litt overdrevet. Ja, det kan legge seg snø der i lav hastighet, men det er ikke noe kjempeproblem på min bil. Med høy effekt på varmetrådene sklir det som regel godt av med mindre man står dønn i ro i kø.

Lenke til kommentar

 

 

 

og en litt artig detalj er dessuten at Jaguar mener bilen er så aerodynamisk at den ikke trenger vindusviskere bak.

Dette hadde også min Opel Kadett fra 1989. Man måtte riktignok kjøre fortere enn 60 km/t for at regnet ikke skulle lande på bakruta. Så det hjelper lite med aerodynamikk når man venter på grønt lys i sludd...

Det er vel mer at aerodynamikken skal sørge for å erstatte vinduviskeren..? Altså at den er utformert slik at trykkluft "blåser/visker" bakruta.

Men dette fungerer ikke når det snør i byer i Norge. Lett snøfall har det med å redusere farten på inn og utfartsårer til 0-30 km/t. Eller kommer Jaguaren med kompressor for å blåse rent når det står stille også?

 

Det fungerte veldig fint på min gamle kadett. Så lenge man holdt farten oppe. Hvordan dette påvirker drag og effektivitet vet jeg ikke.

 

Savner min gamle kadett... Selv over 10 år etter den rustet bort :/

For å forklare det på en annen måte:

De fleste biler med sedan utforming har ikke vindusvisker på bakruten fordi de er aerodynamisk utformet slik at de ikke trenger dette. Designet skaper "høyttrykkluft" over bakruten, og sørger for at dragsuget ikke treffer bakruta.

 

Typiske stasjonsvogner, SUVer, kombo kupéer, osv har vindusvisker på bakruta fordi de er aerodynamisk utformet slik at det ikke kommer noe "høyttrykk" over bakruta, og resultater er at dragsuget treffer bakruta.

 

Det handler ikke om å kjøre fort nok slik at regnet ikke faller på bakruten (som å kjøre kabriolet i regn, blir ikke våt så lenge du kjører fort nok).

 

Er ingen hemmelighet at jeg ikke har kompetanse innenfor aerodynamikk, men er slik jeg har forstått det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...