Gå til innhold

Hvorfor blir ateister så provosert av kristne?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan blander de seg inn?

F.eks gjennom lovverk som sier at over 50% av religionsundervisningen skal handle om kristendommen. Eller ved å forlange at mine barn skal ha en religøs seremoni i kirken som avslutning til jul. Ved å presse gjennom lover som hindrer f.eks stamcelleforskning som kunne reddet tusener fra kroniske sykdommer. 

Når jeg må forklare mitt barn at læreren hans lyver når hun sier at Jesus var guds sønn, og at det han får høre i KRLE timene bare er eventyr.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

F.eks gjennom lovverk som sier at over 50% av religionsundervisningen skal handle om kristendommen. Eller ved å forlange at mine barn skal ha en religøs seremoni i kirken som avslutning til jul. Ved å presse gjennom lover som hindrer f.eks stamcelleforskning som kunne reddet tusener fra kroniske sykdommer. 

Når jeg må forklare mitt barn at læreren hans lyver når hun sier at Jesus var guds sønn, og at det han får høre i KRLE timene bare er eventyr.

Hvor mange er det som blir frelst ved å delta i religionsundervisningen? Jeg tror det er relativt få, om noen ..!?

Det er sjeldent at barna klager over dette slik jeg har fått med meg utviklingen, og selv ble utsatt for muligens enda mer intens undervisning, så jeg lurer på om det ikke heller er et skapt problem hos endel voksne ..

Selv kunne jeg tenkt meg mye annerledes, men velger å heller utsette mine barn for de påvirkningene som faktisk er til stede, og heller holde seg litt tilbake (men kunne handle hvis det må til) slik at barnet får full frihet til å finne ut av saken selv. 

Hva angår stamcelle forskning er det vel mange, både troende og sekulære som har store tvil til, og det er vel legitimt å ha, samt å søke via demokratiske midler å endre eller stoppe. Og det er bra å ville redde liv, men ingen vil redde de som bukker under for andre typer uheldige kulturelle trekk som i seg selv strider mot all fornuft og empiri, så det kunne jo være verdt å ofre en tanke. Dobbeltmoral er vel ord man kan bruke på den typen hykleri

Å påstå at noen lyver uten å selv ha vært vitne til løgnen, er vel å bruke fordom og i bunn og grunn en voldelig tendens, og ikke noe å lære bort til uskyldige barn. 

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Hvor mange er det som blir frelst ved å delta i religionsundervisningen? Jeg tror det er relativt få, om noen ..!?

Det er sjeldent at barna klager over dette slik jeg har fått med meg utviklingen, og selv ble utsatt for muligens enda mer intens undervisning, så jeg lurer på om det ikke heller er et skapt problem hos endel voksne ..

Selv kunne jeg tenkt meg mye annerledes, men velger å heller utsette mine barn for de påvirkningene som faktisk er til stede, og heller holde seg litt tilbake (men kunne handle hvis det må til) slik at barnet får full frihet til å finne ut av saken selv. 

Hva angår stamcelle forskning er det vel mange, både troende og sekulære som har store tvil til, og det er vel legitimt å ha, samt å søke via demokratiske midler å endre eller stoppe. Og det er bra å ville redde liv, men ingen vil redde de som bukker under for andre typer uheldige kulturelle trekk som i seg selv strider mot all fornuft og empiri, så det kunne jo være verdt å ofre en tanke. Dobbeltmoral er vel ord man kan bruke på den typen hykleri

Å påstå at noen lyver uten å selv ha vært vitne til løgnen, er vel å bruke fordom og i bunn og grunn en voldelig tendens, og ikke noe å lære bort til uskyldige barn. 

Selvsagt lyver den kristne læreren når hun sier at Jesus er guds sønn. Hadde hun nøyd seg med å si at noen mennesker tror at Jesus var guds sønn, hadde saken vært helt anderledes. Siden guds eksistens ikke er bevist, kan hun heller ikke bevise at Jesus var guds sønn. I skolen skal barn lære vitenskap og rasjenell tenking, ikke overtroisk ønsketenking. 

Videre finnes det ingen rasjonell grunn til å forhindre vitenskapelig forsking som har potensiale til å redde liv og kurrere eller hindre alvorlig sykdom. Religion bygger på overtro, ikke på vitenskap, og samfunnet bør derfor ikke på noen måte styres etter religøse prinsipper. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

ok, du om det

Vi er ganske mange om det. Selv i DNK er nå de troende i mindretall....

Ja, mulig det er som du sier, men det betyr ikke at det blir færre troende, bare at færre bekjenner seg til den institusjonen. 

Når jeg svarte som jeg gjorde var det fordi jeg bryr meg lite om hva folk tenker og tror på, men ser nøye på hvordan de handler, og til nå har jeg ikke blitt spesielt plaget hverken av det ene eller andre slaget troende. Jeg tenker det er verre å forsøke å fjerne troen.

Men sånn til slutt er jeg litt interessert i det du sier eller oppfatter som løgn. Er det sånn at det er nok for deg å bli gjenfortalt noe for å være overbevist om at det er løgn, eller er du så nøye at du stoler kun på det du selv har erfart direkte?

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Ifølge undersøklser er det kun et fåtall av de som tar skrittet helt ut og melder seg ut av kirken som melder seg inn i andre trossamfunn...

I Scotland er situasjonen den samme. Mer en halparten av befolkningen sier nå at de ikke tror på gud. Og medlemstallet i den Scotske kirke er nå nede i 20%. Kirkene har ingen troverdighet lengre. 

KRLE faget er et fag som bør avvikles da religion for de fleste av oss ikke har noen helst relevans for våre liv. Det lille man trenger å vite om religionene dersom man selv ikke deltar i dem, kan fin dekkes av et kapittel hver i henholdsvis histore og samfunnsfagboken i 10. klasse. I dag kaster man vekk 5-600 verdifulle skoletimer på dette tøvet i løpet av barneskolen, som heller kunne vørt brukt på å lære barna vitenskap, kritisk tenking og hvordan man styrer sin personlige økonomi. Dette vil også gjøre at avkristningen av landet går raskere.

Etikk, kan fint bakes inn i de vanlige skolefagene gjennom tekster man leser i f.eks norskfaget, og gjennom disksjoner i f.eks samfunnsfag. 

Endret av rubj
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Javel, du er nå i hvert fall autoritær nok, og tenker du at det er det som trengs mest for å "bøte på problemet" så tror jeg du kommer til å bli skuffet. 

Jeg tilhører forøvrig intet trossamfunn, men er likevel troende og driver på for fullt, så kan du jo lure på hvor mange sånne "tikkende bomber" som kan vandre rundt  i frihet ...  :wee: Så når du bare sier "undersøkelser" så er det å basere seg på tro. Jeg for min del erfarer oppsving i spirituell aktivitet, og er konkret med på å bygge opp enda mer her til lands - er ikke det flott? Og ser vi på hvordan verden mer og mer går av skaftet, kan du nok se for deg at det er langt flere som får nok av det vanlige verdslige idiotiet, og velger noe som går i en annen retning.

Jeg ser forøvrig at du konsekvent ikke svarer på det jeg konkret spør om, så er det sånn at det unnvikes eller cherry picker du akkurat det du tror du har svar på?

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Javel, du er nå i hvert fall autoritær nok, og tenker du at det er det som trengs mest for å "bøte på problemet" så tror jeg du kommer til å bli skuffet. 

Jeg tilhører forøvrig intet trossamfunn, men er likevel troende og driver på for fullt, så kan du jo lure på hvor mange sånne "tikkende bomber" som kan vandre rundt  i frihet ...  :wee: Så når du bare sier "undersøkelser" så er det å basere seg på tro. Jeg for min del erfarer oppsving i spirituell aktivitet, og er konkret med på å bygge opp enda mer her til lands - er ikke det flott? Og ser vi på hvordan verden mer og mer går av skaftet, kan du nok se for deg at det er langt flere som får nok av det vanlige verdslige idiotiet, og velger noe som går i en annen retning.

Jeg ser forøvrig at du konsekvent ikke svarer på det jeg konkret spør om, så er det sånn at det unnvikes eller cherry picker du akkurat det du tror du har svar på?

Jeg er ikke her for diskutere meg selv. Og jeg driter stort sett i hva dus pør meg om, fordi jeg mistet respekten for deg allerede førtse gang du svarte meg i en disksjon her inne. Jeg foreslår rett og lsett at du avslutter din fascinasjon for meg. 

Hva du har innbilt deg selv av overtro, og hva du forsøker å ibille andre er også npoe jeg driter loddrett i.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg er ikke her for diskutere meg selv. Og jeg driter stort sett i hva dus pør meg om, fordi jeg mistet respekten for deg allerede førtse gang du svarte meg i en disksjon her inne. Jeg foreslår rett og lsett at du avslutter din fascinasjon for meg. 

Hva du har innbilt deg selv av overtro, og hva du forsøker å ibille andre er også npoe jeg driter loddrett i.

Og med dette har du fortalt helt tydelig hva du legger i ord som eks "rasjonell" og "fornuft" - du får ha lykke til med oppveksten!

Jeg kan foreslå at du melder deg inn i en av de mer ekstreme muslimske organisasjonene, fordi bakkekontakten ser jeg at du nok har mistet for en stund siden, og til nå utviste autoritære personlighetstrekk blir nok blir møtt med åpne armer der i gården!

ikke noe å takke for

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Samfunnet er fullt av forskjellsbehandling basert på religion. Det er masse som er greit fordi det er religion, men ikke om det hadde vært "random mening".

AtW

Hvilke konkrete ting er det du sikter til her?

Mens man venter på gud vet hva, tenker jeg at det er endel surr rundt religioner, men når det kommer til handling, og det er vel handling som gjelder antar jeg .. så har jeg til nå ikke sett en eneste varmestue drevet av ateister, eller sett innsamlingsaksjoner, eller i oppsøkende gatearbeid. Så de troende kan være litt besværlige, men det kan ikke stikkes under en stol at de er langt flinkere til å leve etter det de sier, nemlig vise generøsitet og omsorg for alle, inkludert alle de frådende ateistene rundt forbi 

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Mens man venter på gud vet hva, tenker jeg at det er endel surr rundt religioner, men når det kommer til handling, og det er vel handling som gjelder antar jeg .. så har jeg til nå ikke sett en eneste varmestue drevet av ateister, eller sett innsamlingsaksjoner, eller i oppsøkende gatearbeid.

Joda, det stemmer at du er ignorant. Takk for opplysningen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ja, jeg i likhet med deg har ikke oversikt over absolutt alt, så jeg antar at det er et utslag av din egen ignoranse og trekke meg frem som noe spesielt?

Hvordan smakte din egen hale etter at du klappet kjeften sammen over den ...

Lenke til kommentar

Ja, jeg i likhet med deg har ikke oversikt over absolutt alt, så jeg antar at det er et utslag av din egen ignoranse og trekke meg frem som noe spesielt?

Det er forskjell på å "ikke ha oversikt over absolutt alt", og å ha så liten oversikt at man ikke kjenner til noe som det er tonnevis av eksempler på.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det er forskjell på å "ikke ha oversikt over absolutt alt", og å ha så liten oversikt at man ikke kjenner til noe som det er tonnevis av eksempler på.

AtW

Fint, da kan du slenge frem noen gram vel!

Du later til å tro eller mene at ignoranse er feil eller tyder på svakhet, er det så eller tolker jeg feil?

Og er det noen spesiell grunn for at du ikke svarer på direkte spørsmål, som henger sammen med dine egne ubegrunnede påstander?

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

AtW

Fint, da kan du slenge frem noen gram vel

Du later til å tro eller mene at ignoranse er feil eller tyder på svakhet, er det så eller tolker jeg feil?

Jeg later til å tro det er ganske dustete å selvsikkert ubasunere at religiøse er mer generøse når du tilsynelatende knapt vet noe som helst om ikke-religiøses generøsitet, eller mangel på sådan.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

AtW

Fint, da kan du slenge frem noen gram vel

Jeg later til å tro det er ganske dustete å selvsikkert ubasunere at religiøse er mer generøse når du tilsynelatende knapt vet noe som helst om ikke-religiøses generøsitet, eller mangel på sådan.

AtW

Jeg forholder meg til det jeg kan direkte erfare, og i eget virke, samt i kontakt og omgang med vanlige folk og gatefolk, har jeg til nå enda ikke fått med meg en sådan institusjon som jeg nevnte tidligere. Hva forholder du deg til, og hva med eksempler?

Og du rører hva angår sitering av meg, hvor bruker jeg "mer generøs"?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...