Gå til innhold

[Løst] Diagram Excel

Fahlar

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en artig liten sak her som jeg ikke klarer å finne en god løsning på. Har tidligere fått god hjelp her, så prøver igjen:

Jeg har to skjemaer i et excelskjema. Dette er resultater fra en test de tar i et annet ark. 

Det ene skjemaet regner ut resultatene enkelt og greit. Det skjemaet fungerer helt som det skal. 

Det andre skjemaet er et tolkningsskjema. 

- X-aksen skal være 8 ulike "typer" - idéskaper, analytiker også videre. 

- Y-aksen skal være 4 kategorier - "lavt", "Middels", "Høy", og "Svært høy". 

Se skjemaet her: post-262669-0-95572600-1504532827_thumb.png

Jeg har sett noen steder som viser hvordan jeg kan få til tekst som Y-akse så det skal nok gå. Men problemet ligger i dette:

Idèskaperen har en viss grense for å komme inn i de ulike kategoriene: 0-4 er "lavt", 5-8 er "middels" også videre. 

Analytikeren har en annen grense for å komme inn i de ulike kategoriene: 0-5 er "lavt", 6-9 er "middels". 

De andre 6 "typene" har hver sine unike grenser for alle de 4 kategoriene. Det er altså meningsløst å ha de på en ordinær Y-akse. 

Det går ikke ann å endre tallene, da dette er et fastsatt tolkningsskjema. 

Er det i det hele tatt mulig å få frem stolper for hver "type" som forholder seg til hver sin unike skala, men samtidig vises i samme diagram korrekt opp mot de 4 kategoriene? Og om det er mulig, kan noen fortelle meg hvordan?

Takk på forhånd

Vegard van der Zalm Gjerløv

Endret av Fahlar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan ser datasettet ut? Har hver person en score for hver "type"? Altså at person A har et sett med åtte tallverdier knyttet til seg?

Og så vil du at hver person skal ha sitt eget diagram som viser hvordan h*n plasserer seg i alle åtte "typer"?

Den lite elegante måten jeg kommer på i farten er jo å lage en duplisert tabell der personene sine tallverdier byttes ut til tekstverdier ved hjelp av nøsting HVIS-formelen, som er på formatet 

HVIS(logisk test;sann;usann)

La oss si at kolonne B inneholder hver person sin idéskaper-score - da kan du lage en ny tabell ved å bruke noe slikt: 

HVIS(B2<5;"Lavt";HVIS(B2<9;"Middels";HVIS(B2<13;"Høy";"Svært høy")))

Edit: Der har du lagt ut datasettet mens jeg skrev og tenkte på dette ja. Skal se litt på det.

Endret av Frank Drebin
Lenke til kommentar

Hvordan ser datasettet ut? Har hver person en score for hver "type"? Altså at person A har et sett med åtte tallverdier knyttet til seg?

Og så vil du at hver person skal ha sitt eget diagram som viser hvordan h*n plasserer seg i alle åtte "typer"?

Den lite elegante måten jeg kommer på i farten er jo å lage en duplisert tabell der personene sine tallverdier byttes ut til tekstverdier ved hjelp av nøsting HVIS-formelen, som er på formatet 

HVIS(logisk test;sann;usann)

La oss si at kolonne B inneholder hver person sin idéskaper-score - da kan du lage en ny tabell ved å bruke noe slikt: 

HVIS(B2<5;"Lavt";HVIS(B2<9;"Middels";HVIS(B2<13;"Høy";"Svært høy")))

Edit: Der har du lagt ut datasettet mens jeg skrev og tenkte på dette ja. Skal se litt på det.

Jeg fant en løsning, om enn ikke tidenes mest elegante. 

Ved hjelp av HVIS-formelen har jeg lagd betinget formateringer som avhengig av hva svarene ble i skjema 1 (som jeg har skjult) fargelegger ruter oppover i henhold til skjema 2 - (HVIS(ELLER(B2>=1);SANN;USANN) også videre. Dermed kunne jeg slette alle tallverdiene i skjema 2, og bare ha omrisset der, slik at det ser ut slik jeg vil ha det. Det ble ikke noe diagram i rett forstand, men et fint hjemmesnekret et :)

Takk for hjelp uansett :)

Endret av Fahlar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...