Gå til innhold

KOMMENTAR: – Creation Club er ein fiasko


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Minnar meg om historia om frosken som hopper ut av gryta dersom han blir slept nedi mens vatnet kokar, men blir sitjande dersom vatnet er kaldt og gryta blir sakte varma opp.

 

Dette er Bethesda som prøver å finne den perfekte temperaturen på vatnet før spelarane hopper ut av gryta.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Betalte mods er greit nok, men det må gjøres skikkelig og prisen må være rett.

 

Den største ulempen med mods er at utvikler av plattformen (spillet) ofte ikke tar hensyn til mods ved sin egenutvikling. Det være seg spillpatcher eller DLC's. Så du ender opp med masse "broken" mods både titt og ofte om en ikke har manuell kontroll med oppdateringen av spillet.

 

I tillegg hender det at mods er uvenner seg imellom og får ting til å kræsje. Lasterekkefølge etc, mye spiller inn her. F.eks. Nexus gjør en fin jobb for å hjelpe til med organisering/oversikt.

 

Skal en begynne med betalte mods må det fungere knirkefritt for hvermannsen. Det nytter ikke å bare ta betalt uten samtidig å fikse hvordan plattformen/spillet håndterer mods. En mod kan ikke slutte å fungere etter en patch eller at to mods sammen får greia til å henge.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Betalte mods er greit nok, men det må gjøres skikkelig og prisen må være rett.

 

Den største ulempen med mods er at utvikler av plattformen (spillet) ofte ikke tar hensyn til mods ved sin egenutvikling. Det være seg spillpatcher eller DLC's. Så du ender opp med masse "broken" mods både titt og ofte om en ikke har manuell kontroll med oppdateringen av spillet.

 

I tillegg hender det at mods er uvenner seg imellom og får ting til å kræsje. Lasterekkefølge etc, mye spiller inn her. F.eks. Nexus gjør en fin jobb for å hjelpe til med organisering/oversikt.

 

Skal en begynne med betalte mods må det fungere knirkefritt for hvermannsen. Det nytter ikke å bare ta betalt uten samtidig å fikse hvordan plattformen/spillet håndterer mods. En mod kan ikke slutte å fungere etter en patch eller at to mods sammen får greia til å henge.

 

Jeg vil påstå at dette avhenger veldig av hvor mye man betaler. Jeg vil ikke ha noe imot å betale en femmer eller tier for en mod som virker nå uten å garantere for at den skal fortsette å virker etter store spilloppdateringer.

 

Men det er helt klart - en eller plass etter ti kroner møter jeg en grense der min oppfattelse endrer seg fra "artig tillegg laget av tilfeldig entusiast" til "Dette koster så mye at jeg regner det som en del av spillet". Akkurat hvor denne grense er vet jeg dog ikke.

Lenke til kommentar

Nå spiller jeg ingen av spillene deres, men har moddet for andre spill. Ut fra artikkelen virker det som en utspekulert metode å melke spillere for enda mer penger, som firma. De som lager innholdet er allerede ansatt og har sin inntekt fra å være delaktig i å lage innhold til spillet, noe som etter mitt skjønn utelukker det faktum at moddere flest lager mods de selv ønsker å se, og gladelig deler med andre - og gjerne mottar donasjoner.

Som modder har jeg fått erfare at tålmodigheten har en gitt grense - og den trosses ofte av publikum - og det gjør at man ikke orker å bry seg med å oppdatere og tilpasse slik at modden fungerer med siste versjon, med de nyeste funksjoner spillet oppdateres med.

Årsak? Man har brukt hundrevis av timer på å lage èn eller flere mods, det ryker varmt i nedlastings-telleren og man når over veldig, veldig mange downloads (100.000 +) på noen uker. Samtidig som denne teller oppover får man masse forespørsler av typen "kan du lage...?", "kan du endre sånn at..", "kunne du gjort et skin bare for meg??" osv. Av og til oppdager man også at en mod er stjålet og endret, og utgitt av andre som om det var deres egen.

Gitt at jeg har hatt en donasjonsknapp på alle moddene mine, har jeg iløpet av tre år mottatt èn donasjon på $2.. Med tanke på all tid jeg har brukt for min egen del vil jeg si at andre spillere er privilegerte som har fått tilgang på det jeg har lagd både alene og i samarbeid med andre. Men med mas og tilbakemeldinger som skriker "konsumentbehov" har det ikke vært særlig oppmuntrende. Heller det motsatte. Det gjør noe med inspirasjon og motivasjon for å lage mer når man i 1 av 10.000 nedlastinger får så lite som et "takk, men.." Det gjør at en stor modder-gruppe vurderer om man gidder. Og om man i det hele tatt gidder å dele det man lager.


Bottom line er: jeg skjønner at moddere gjerne vil inn i en greie hvor man kan ta betalt for moddene sine. Hadde jeg fått bare en fjerdedel så mange nedlastinger, mot betaling på 3-5,- pr. nedlasting hadde det føltes mer 'verdt det'. Gir det mening?
Jeg sier ikke at man skal starte med modding for å tjene gode penger på det - men det er svært lite insentiv å fortsette..

Alt dette ble kanskje litt på sidelinja, men tenkte å nyansere diskusjonen litt. Jeg syns dog det er et merkelig trekk. Med mindre tredjeparts moddere kan selge innholdet der, til riktig pris. Terskelen skal jo helst være så lav at folk vil kjøpe!

Endret av OlaHaldor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bethesda har regelrett driti på draget. Hadde egentlig gitt opp Bethesda etter Fallout 4 og den elendige og unødvendige Skyrim Remasteren, men dette tar kaka.

 

Det at alle tingene lastes ned og tar opp harddiskplass selv om man ikkje kjøper de er bare helt utrolig idiotisk! Er ikke alle som har uendelig med plass på SSD'en, og SSD MÅ man ha når man spiller Bethesda spill. Må jo laste inn et nytt hus eller område hvert minutt nesten...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...