Gå til innhold

Frigir 40 millioner til nytt kjernenett


Anbefalte innlegg

Vis som eksempler land som usa og australia  og vestlige land ""slik suksess"" er en stor feil. 

 

The Insanity Of Internet In Australia (NBN)  

https://www.youtube.com/watch?v=haImi4cWau0

Les kommentaren under video. 

 

https://www.youtube.com/user/EEVblog  

 

Norge er som australia, korrupte land hvor ingen ønsker å bygge noe. problem med politikere i kommuner. inkompetente byråkrater.  g maks kompetense  til barnehage som lærer. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror at alle har behov for et fiber-segment til veggen snart, men det behøver ikke være fiber. Det er mulig å levere rimeligere og sikrere.

Vås. Hovedkostnaden ved å bytte kabler er graving. Selve fiberkabelen er billigere enn kobber. CPE og headend er heller ikke vesentlig dyrere.

Jeg opplever Get som bedre enn Telenor fordi de har balanse i nettet og innrømmer at det er basert på gammel teknologi, som greier det de tar seg betalt for å levere.

Igjen vås. Telenor (og Get) bygger kontinuerlig ut, og hevder de har ny teknologi med ujevne mellomrom. Begge markedsfører seg på tilgjengelig båndbredde, og jeg har inntrykk av at begge faktisk leverer det de lover.

De greier dette, og slenger ikke rundt med 3 bokstavers forkortelser og synser om ip4 og ip6 - de begge lider av samme svakhet i nettet, muligens er ip6 et skritt i feil retning.

Vås. Hvordan kan IPv6 være et skritt i feil retning?! Det er åpenbart at IPv6 begynner å få nok momentum til at det vil overta.

 

Hva du sikter til med resten av setningen er vanskelig å forstå. Mest av alt ser det ut som du liker å omgi deg med usubstansierte påstander.

Docsis er en FCC "standard" - og alt som har med FCC bør bare forkastes - om ikke det er godkjent standard også av ITU for bruk i andre land enn USA.

Docsis kommer i to utgaver. EuroDocsis er naturlig nok standarden vi bruker her på berget (tilpasset kanalbredder i PAL-TV). Flere utgaver av DOCSIS har forøvrig vært ITU-standarder, så du har åpenbart ikke fnugg av peiling på hva du snakker om.

Docsis er en standard for analog overføring av kabel-tv som bare er utvidet ti også å dekke "upstream" trafikk.

Vås. Docsis er en standard for overføring av digital IP-trafikk over koaksialkabel. Forkortelsen står for Data Over Cable Service Interface Specification, og det er muligens et lite hint om at det ikke er standard for analog-tv?

NERA laget en "microlink" for 2Gbps radio på 2.4GHz båndet.

Siemens har forbedret dette, og selger det som Nokia utstyr for mobile nett. Men det er mye billigere enn å trekke kabel i luft-spenn, gitt at fiberen også kjører standard.

Siemens-Nokia Networks er vel historie for en del år tilbake. Forøvrig har radio det store minuset at det er et delt spektrum, og er sårbart for interferens og andre atmosfæriske forstyrrelser.

 

Jeg stiller meg også svakt tvilende til at noen har oppnådd 2Gb/s over meningsfulle avstander med kommersielt utstyr på 2.4GHz-båndet...

 

Alt i alt fremstår det som om du ikke har peiling på det du skriver om...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jobber selv i telekom bransjen i Norge 7ARRNANN, og alt du har kommet med i denne tråden har ingen tilknyttning til virkeligheten og kan i bestefall kalles oppspinn eller trolling som villeder denne tråden.

 

 

Både STMx og SONET er det ingen som bruker i nye systemer lengre. Noen gamle nettverk eksisterer enda, men man jobber med å koble ned og frigjøre fiber. I dag, og i mange år allerede bygges alt på DWDM systemer og Ethernet brukes på WAN. De villeste (les dyreste) DWDM systemer støtter ruting av bølgelengder, og failover paths.

 

Rutere som begrenser til 2 Gbit? Dessidert den fjerneste påstanden i innlegget ditt.

Jeg hadde trodd jeg skulle slippe dette innlegget: Jeg sier at det er få igjen i Norge som kan dette. Du sier at du jobber i et firma som leverer til Telenor og fuller ut. Ja, da er dere inkompetente, og vil ikke få oppdrag i utlandet. Du kan ikke internasjonale standarder og mekker rundt som en MacGyver som spleiser med tyggegummi. Vi kan ikke bruke dette. Dette er ikke IETF eller IEEE standarder, det er standarder som lengden på meteren, og volumet på en liter. Det er helt åpenbart at du og dere ikke kan dette og da går det rett vest. Når idioten på toppen er dum nok til å betale for skyteledninger så er det ikke rart at nett i Norge blir sinnsvakt dyrt. Jeg har ikke skjørt og ingen planer om å bruke skjørt. Jeg har kommet i min posisjon fordi jeg kan - kompetanse.  Skal en drive kjønnsdiskriminering må første kriterium være kompetanse, og så, om to begge er formelt kvalifisert basert på kompetanse, så kan en velge en kvinne.  Sjekk opp ITU-T, lær dette, og hvordan nett kan kobles opp, overvåkes og rekonfigures. Lær systemene og se hvordan tingene henger sammen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jobber selv i telekom bransjen i Norge 7ARRNANN, og alt du har kommet med i denne tråden har ingen tilknyttning til virkeligheten og kan i bestefall kalles oppspinn eller trolling som villeder denne tråden.

 

 

Både STMx og SONET er det ingen som bruker i nye systemer lengre. Noen gamle nettverk eksisterer enda, men man jobber med å koble ned og frigjøre fiber. I dag, og i mange år allerede bygges alt på DWDM systemer og Ethernet brukes på WAN. De villeste (les dyreste) DWDM systemer støtter ruting av bølgelengder, og failover paths.

 

Rutere som begrenser til 2 Gbit? Dessidert den fjerneste påstanden i innlegget ditt.

Jeg hadde trodd jeg skulle slippe dette innlegget: Jeg sier at det er få igjen i Norge som kan dette. Du sier at du jobber i et firma som leverer til Telenor og fuller ut. Ja, da er dere inkompetente, og vil ikke få oppdrag i utlandet. Du kan ikke internasjonale standarder og mekker rundt som en MacGyver som spleiser med tyggegummi. Vi kan ikke bruke dette. Dette er ikke IETF eller IEEE standarder, det er standarder som lengden på meteren, og volumet på en liter. Det er helt åpenbart at du og dere ikke kan dette og da går det rett vest. Når idioten på toppen er dum nok til å betale for skyteledninger så er det ikke rart at nett i Norge blir sinnsvakt dyrt. Jeg har ikke skjørt og ingen planer om å bruke skjørt. Jeg har kommet i min posisjon fordi jeg kan - kompetanse.  Skal en drive kjønnsdiskriminering må første kriterium være kompetanse, og så, om to begge er formelt kvalifisert basert på kompetanse, så kan en velge en kvinne.  Sjekk opp ITU-T, lær dette, og hvordan nett kan kobles opp, overvåkes og rekonfigures. Lær systemene og se hvordan tingene henger sammen.

 

Dette er ren teknobabble og namedropping. Det er ikke veldig troverdig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen som vil anta Docsis 3.1 full duplex vil være dyrere en fiber?

Da man må jo bytte alt av splittere\noder etc?

Så er vel kun kabelen og skjermingen som er lik.

For tror desverre Get\Canaldigital og telenor vil utsette det så lenge som mulig.

 

At dere ikke mener det er behov for over 500 mbit hastighet sier mere om dere selv en folket.

Men ferreste vil betale for det med mindre de har ekstremt dårlig tid.

Er vel heller problemet. Da slike hastigheter er vel mere populært i borettslag da de ikke koster så mye der.

Lenke til kommentar

At dere ikke mener det er behov for over 500 mbit hastighet sier mere om dere selv en folket.

Men ferreste vil betale for det med mindre de har ekstremt dårlig tid.

For det første svarer du jo på det selv: Når folk ikke vil betale, er det fordi de ikke har behovet.

 

Og videre: hvilket behov har du for mer enn 500Mb? Og da tenker jeg på andre ting enn oppkonstruerte scenarioer som å ha lokal debian-mirror på under ti minutter...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...