Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hva ville dere gjort med 1 million i forskudd på arv?

PgUp

Anbefalte innlegg

Man kan ikke bare sammenlikne med lønningen heller. Hvis man har lyst til å gjøre et par tre ting til noenhundretusen før man dør så går millionen raskt. Som jeg nevnte med 100K i året så er det 10 år med halvbillig/halvdyr kos så får man frigjort en eventuell feriebuffer. Skal man investere i noe så får man sjelden tilbake så mye på kort'ish sikt. Altfor mange som bare tenker på pensjonstiden og hva de skal gjøre med oppsparte kronasjer da.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg ville sikkert betalt ned litt lån for å få ned faste utgifter, sett av litt til bil og resten på indeksfond. Kanskje haldt igjen 50-100k til BSU dei neste årene.

Indeksfond er god pensjonssparing, men det er sjølvsagt mogleg å ta dei ut før den tid òg. Spesielt med aksjesparekonto der du kan ta ut verdiar utan å skatte for dei.

Lenke til kommentar

Du får det til å høres ut som om 1 million er mye penger

Alt er relativt. For nokon er det veldig mykje, for andre er det ikkje.

For ein person med inntekt på 500 000 tilsvarar 1 million nesten 3 årsinntekter.

Tenkte nå mer på siden dette var alternativene: 

1. Kjøpe en relativt billig leilighet med lite lån. 

2. Kjøpe et stort hus/ leilihet med utleiemuligheter. 

Begge disse er ting som i de aller fleste stedene i Norge koster langt over millionen

Lenke til kommentar

Hvis bolig er det man skal kjøpe for millionen så hadde jeg prøvd å få tak på et småbruk eller en billig tomt i skogen'ish der jeg kunne bygget litt og litt for å til slutt ha et fint småbruk med verksted og noen dyr. Det blir vel noe ala det samme som stort hus da man fint kan slenge opp en liten "hytte" man kan leie ut billig. Det er faktisk en god del folk som heller vil bo trangt'ish på landet til en grei penge enn å bo i en stor bolig i byen dyrt, men det er desverre ganske dårlig utvalg på landet.

Lenke til kommentar

1. Kjøpe en relativt billig leilighet med lite lån. 

2. Kjøpe et stort hus/ leilihet med utleiemuligheter. 

3. Investere i indeksfond. Leie leilighet ved siden av. 

Indeksfond ville jeg vært forsiktig med nå. Liten oppside (bare 7% årlig avkastning per år før skatt og inflasjon) og potensielt stor nedside (lenge siden forrige korreksjon). Kjøp en bolig (med utleiemuligheter hvis du har råd), og plasser resten i Bitcoin. 

Anonymous poster hash: ee32a...c36

Igjen: Bitcoin er fullstendig Lotto. Det er absolutt mulig å miste 90-100% av "investeringen" i løpet av noen uker.

Anonymous poster hash: a4e34...00f

• Liker 3
Lenke til kommentar

En million er mye penger, du har muligheten til å løfte deg godt økonomisk. Avhenger veldig av din situasjon, men jeg ville brukt de på boliglånet. Selv om renten er lav om dagen er det en trygg investering, og ikke minst det du eier her i livet som virkelig koster penger. Med 1 mill nede på lånet får du mer å rutte med hver mnd, og kan feks spare mindre beløper i fond, og småpenger i krypto.

BSU er uansett alltid pri#1

Anonymous poster hash: fa41a...c8d

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...