Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hva ville dere gjort med 1 million i forskudd på arv?

PgUp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spørsmålet gir null mening, og svaret enda mindre mening, uten å vite hva livssituasjonen til vedkommende er. 

Spør du oss som enkeltpersoner, eller for deg selv? Isåfall trenger vi info om din inntekt, formue, gjeld, sivilstatus, alder, planer for fremtiden, osv.

Hadde du spurt om 10-20 millioner, så hadde debatten vært om investeringfilosofi. Når det gjelder 1 million, så kommer det nesten utelukkende an på personlige faktorer. 

Endret av Ziff
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Spørsmålet gir null mening, og svaret enda mindre mening, uten å vite hva livssituasjonen til vedkommende er. 

Spør du oss som enkeltpersoner, eller for deg selv? Isåfall trenger vi info om din inntekt, formue, gjeld, sivilstatus, alder, planer for fremtiden, osv.

Hadde du spurt om 10-20 millioner, så hadde debatten vært om investeringfilosofi. Når det gjelder 1 million, så kommer det nesten utelukkende an på personlige faktorer. 

Tenker mer hva som virker fornuftig økonomisk. Resten er ikke så relevant da det meste er greit egentlig. Student atm. 

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

1. Kjøpe en relativt billig leilighet med lite lån. 

2. Kjøpe et stort hus/ leilihet med utleiemuligheter. 

3. Investere i indeksfond. Leie leilighet ved siden av. 

Indeksfond ville jeg vært forsiktig med nå. Liten oppside (bare 7% årlig avkastning per år før skatt og inflasjon) og potensielt stor nedside (lenge siden forrige korreksjon). Kjøp en bolig (med utleiemuligheter hvis du har råd), og plasser resten i Bitcoin. 

Anonymous poster hash: ee32a...c36

Lenke til kommentar

Indeksfond ville jeg vært forsiktig med nå. Liten oppside (bare 7% årlig avkastning per år før skatt og inflasjon) og potensielt stor nedside (lenge siden forrige korreksjon). Kjøp en bolig (med utleiemuligheter hvis du har råd), og plasser resten i Bitcoin. 

Bitcoin er jo ihvertfall høyrisiko.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Bitcoin er jo ihvertfall høyrisiko.

Lav risk/revard-ratio. Hvis det er penger TS trenger om kort tid bør han ikke sette pengene i Bitcoin, men hvis han skal vente 5-10 år så skal det mye til at Bitcoin ikke slår indeksfond ned i støvlene. 

Lenke til kommentar

Det spørs på livssituasjonen. 1 million.. dét er ikke nok til å starte så mye. Boligspekulasjonsmarkedet i dag er presset. Attraktive objekter får masse bud, det er mange som spekulérer. Her jeg bor gikk det en liten hjørnebolig i enden av gata for 500 000 over prisantydning, for 800 000 etter en vill budrunde. Nå er det ca 4-5 bittesmå studentleiligheter der, hele familiebedriften malte og stod i, både datteren på 13 år og bestefar på 80. Det er dog blitt veldig fint.

Hadde jeg hatt en trygg, fast jobb og tjent penger, uten gjeld, så ville jeg kjøpt min første bolig og skapt leiligheter. Da sér banken at du er smart med pengene og er snillere med neste lån. Hvis de sér du klarer å håndtére pengene skikkelig, så gir de deg alle pengene du vil ha.

Men i min situasjon nå, på trygd, så er det nok for risikabelt. Ikke nok inntekt.  Jeg ville kanskje vurdért å slått meg sammen med noen i lignende situasjon, skrevet noen solide, juridisk vanntette kontrakter, og begynt å investére sammen med andre, -kanskje-!

Om ikke annet, ville jeg satt de i banken og jobbet med å forbedre livssituasjonen så jeg kom i en posisjon til å investére dem på best mulig måte. Jeg ville aldri kjøpt aksjer og indeksfond. Man har ingen kontroll. Med investering i boligmarkedet, så har man kontrollen selv. Dessuten trenger alltid folk et sted å bo. Å ha oversikt over alle markéder man investérer i, og ens penger flyter i, er nærmest umulig. Selv store firmaer går på smeller, med titalls ansatte som jobber døgnet rundt med å holde oversikt. Så hvordan skal jeg aléne klare det??

Jeg ville uansett gjort noe jeg kunne lært noe av, blitt flinkere i. Da er boligspekulasjon det beste. Blitt en ansvarlig utleier. Det er jo sjelden vare i dag. De fleste tenker -bare- penger.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...