Gå til innhold

Kjøpe Google Pixel fra Verizon?

Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Vurderer å kjøpe en Google Pixel fra eBay og få den levert til hotellet mitt i USA da jeg skal dit om noen dager. 

Har jeg forstått det riktig at disse telefonene fra Verizon er ikke operatørlåste i utgangspunktet, og vil derfor funke fint med mitt simkort hjemme i Norge?

Noe spesielt jeg må passe på?

Ja, jeg vet jeg ikke får norsk reklamasjonsrett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Jeg kjenner ikke telefonen, men Verizon og Sprints mobilnett bruker 2G og 3G teknikker som ikke brukes i Europa. (CDMA One og CDMA 2000, tror jeg de kalles. Europeisk 3G heter WCDMA, og er ikke kompatibl med amerikansk CDMA.) Sjansen er stor for at den bare kan bruke 4G nett i Europa. Det første du bør sjekke er om Telenor og Telia lar den benytte VOLTE. Hvis ikke sitter du igjen med et forferdelig dyrt nettbrett/modem med amerikansk støpsel.

Hvis steikemeg har rett, kan du heller ikke sette inn Sim, og da er du lost.

ATT og T-Mobiles versjoner burde være safe.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Har bare erfaring med iPhone: Kjøpte en ulåst Verizon-modell av iPhone 5, den var åpen for alle SIM-kort, siden Verizon bruker CDMA uten SIM. Verizon-modell av iPh5 var samme modell som selges i Europa, da Verizon tydeligvis bruker andre frekvenser enn GSM-operatører i USA.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Jeg ser nå på gsmarena at det ikke finnes en egen Verizon/Sprint-modell, så min frykt europeisk kompatibilitet på angående 2G/3G var ubegrunnet. SIM er det plass til også, så gjenstår bare utfordringer med støpsel og garanti.

Men folkens: ikke bland CDMA og SIM. CDMA er et radiogrensesnitt, SIM er identifisering av brukeren. Her er en liten video om CDMA:

Lenke til kommentar

Jeg bestilte en Motorola Droid Turbo for et par år siden. Denne modellen var kun tilgjengelig til Verizon, men oppgav at den var åpen for europeiske GSM-sim. Mottok en meget kul (syns jeg) telefon, satte SIM-kort i, og ble veldig skuffet da den ikke var brukenes som telefon. Ble da i ettertid fortalt at Verizon kun bruker CDMA, og ikke GSM-SIM.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Verizon bruker cdmaOne og cdma2000. Det er 2G og 3G systemer (begge basert på CDMA, selvsagt) som ikke brukes i Europa. Det har ingenting med Sim å gjøre. CDMA er et radiogrensesnitt, SIm er identifikasjon av brukeren. Jeg tipper at ditt Sim i den telefonen hadde fungert bra i USA. Men, si meg, virket den ikke med norske 4G nett?

Lenke til kommentar

Fungerte ikke med noe nett. Kun Wi-Fi.

Kontaktet Motorola og spurte om assistanse, hun svarte at Jeg hadde en CDMA-modell, og den har helt andre radiosignaler (mener jeg) enn GSM-modellene. GSM SIM-kort vil nok ikke fungere i en CDMA-modell selv i USA slik jeg forstår det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

På Verizons informasjonsside om denne står det følgende:

Network: 3x Carrier aggregation; CAT 9 (450 Mbps DL/50 Mpbs); CDMA: BC0/BC1; LTE: B13, B4, B2, B5;

Global network: LTE (Global) B3, B7, B20, B28; GSM Quad B5, B8, B3, B2 (850/900/1800/1900Mhz) UMTS Quad B5, B8, B2, B1 (850, 900, 1900, 2100 MHz);

Hva betyr dette?

Link: https://www.verizonwireless.com/smartphones/google-pixel/

Endret av Slettet-BnKsB4Fg0P
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Sjekket Verizons "International Trip Planner," og den påstår at Pixel er en World Device, som vil fungere på både 2G og 3G i Norge. Samt tale. 4G sto det ikke noe om, så det er kanskje ikke helt optimalt.

Veldig usikker nå altså. Grunnen til at jeg vurderer denne fra Verizon er at den koster 2000 kr mindre enn de fra Google.

https://www.verizonwireless.com/support/trip-planner-tool/#/compatible

Endret av Slettet-BnKsB4Fg0P
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Det ser ut som om telefonen kan brukes på 2G og 3G i Norge, til tale, data og SMS. Kan brukes på 4G i Norge, men på 800, 1800 og 2600 båndene. Det holder i grunnen, men den støtter ikke 900 og 2100, som nylig har blitt tatt i bruk til 4G. Den kan brukes til SMS og data på 4G. Om den kan brukes til 4G tale avhenger av om Telia og Telenor støtter VOLTE for denne telefonen. Den vil funke med visse begrensninger, men er ingen höidare.

Edit: verken Telia eller Telenor tilbyr VOLTE til denne telefonen.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Takk Tom, da føler jeg meg litt tryggere på at dette vil gå bra. Har kun 800 og 1800 frekvensene når det gjelder LTE her jeg bor uansett, så det skal nok holde i lange baner.

Har hørt mye positivt om denne telefonen og vil gjerne teste den nå da Google endelig har fått til å sette inn et bra kamera.

Takk for svar alle sammen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...