Joachim Seehusen Skrevet 3. september 2017 Del Skrevet 3. september 2017 Består av kun 55 deler.Rally-Schancke vil være med på å revolusjonere forbrenningsmotoren Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 3. september 2017 Del Skrevet 3. september 2017 (endret) Dette er moro. Og at kongen av rally-cross satser på motorutvikling etter fylte 50 er en maktdemonstrasjon. Tetninger er et problem ved ikke symetriske stempler, og mer dynamiske motorer. 1000 timer kan derimot vere mer enn nok driftstid om enheten er billig og kompakt som hybrid instalasjon. Direkte bruk av spillvarme vil kunne telle mykje i regnestykket. Tesla S kommer jo anslagsvis dårligere ut miljømessig en "Ekscorten" grunnet vekt på 2 200 kg og tilsvarendes vegstøv/ vegslitasje og anlegstrafikk. Endret 3. september 2017 av Halvor Sølvberg- the MOV 4 Lenke til kommentar
jornl Skrevet 3. september 2017 Del Skrevet 3. september 2017 Tesla S kommer jo anslagsvis dårligere ut miljømessig en "Ekscorten" grunnet vekt på 2 200 kg og tilsvarendes vegstøv/ vegslitasje og anlegstrafikk. Denne må du nok forklare litt nærmere og komme med noen kilder på... 8 Lenke til kommentar
Erik Lindeberg Skrevet 3. september 2017 Del Skrevet 3. september 2017 En elmotor har en (1) bevegelig del... 5 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 3. september 2017 Del Skrevet 3. september 2017 Tesla S kommer jo anslagsvis dårligere ut miljømessig en "Ekscorten" grunnet vekt på 2 200 kg og tilsvarendes vegstøv/ vegslitasje og anlegstrafikk. Denne må du nok forklare litt nærmere og komme med noen kilder på... En Tesla koster rund 500 000,- og en enkel Ford ca 100 000. Pris er representativ for miljø avtrykk, slik man også ser at en lege eller advokat forurenser 3 ganger så meget som en simpel arbeider ad sit forbruk. Da er eg ikke startet med å hensynta vekt. Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 3. september 2017 Del Skrevet 3. september 2017 Tesla S kommer jo anslagsvis dårligere ut miljømessig en "Ekscorten" grunnet vekt på 2 200 kg og tilsvarendes vegstøv/ vegslitasje og anlegstrafikk. Denne må du nok forklare litt nærmere og komme med noen kilder på... En Tesla koster rund 500 000,- og en enkel Ford ca 100 000. Pris er representativ for miljø avtrykk, slik man også ser at en lege eller advokat forurenser 3 ganger så meget som en simpel arbeider ad sit forbruk.Da er eg ikke startet med å hensynta vekt. Woha - den var ny. Så hvis Musk selger bilen til en tiendel av prisen, kan vi vel anta at miljø-avtrykket er deretter? Eller at alle boliger i Norge forurenser ca 10-gangen mer nå enn på 90-tallet (siden prisveksten har gått drastisk opp)? Selvfølgelig har personer med mye penger mellom hendene anledning til å forbruke mer - men å sette direkte likhetstrekk bare på bakgrunn av pris blir døvt. En elbil har langt lavere miljøavtrykk enn en fossilbil etter et års bruk. Ut fra fabrikk ser det ikke like positivt ut riktignok - men det bedrer seg heldigvis fort (også når man beregner inn amerikansk kullkraft-miks). PS: Skal man være ekstremt miljøvennlig, må man droppe bil totalt. Ingen bil er p.t. miljø-forbedrende. De har ulik grad av miljøfiendtlighet.. Så bruk beina eller til nød en (brukt) sykkel. 9 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 3. september 2017 Del Skrevet 3. september 2017 Tesla S kommer jo anslagsvis dårligere ut miljømessig en "Ekscorten" grunnet vekt på 2 200 kg og tilsvarendes vegstøv/ vegslitasje og anlegstrafikk. Denne må du nok forklare litt nærmere og komme med noen kilder på... En Tesla koster rund 500 000,- og en enkel Ford ca 100 000. Pris er representativ for miljø avtrykk, slik man også ser at en lege eller advokat forurenser 3 ganger så meget som en simpel arbeider ad sit forbruk.Da er eg ikke startet med å hensynta vekt. Woha - den var ny. Så hvis Musk selger bilen til en tiendel av prisen, kan vi vel anta at miljø-avtrykket er deretter? Eller at alle boliger i Norge forurenser ca 10-gangen mer nå enn på 90-tallet (siden prisveksten har gått drastisk opp)? Selvfølgelig har personer med mye penger mellom hendene anledning til å forbruke mer - men å sette direkte likhetstrekk bare på bakgrunn av pris blir døvt. En elbil har langt lavere miljøavtrykk enn en fossilbil etter et års bruk. Ut fra fabrikk ser det ikke like positivt ut riktignok - men det bedrer seg heldigvis fort (også når man beregner inn amerikansk kullkraft-miks). PS: Skal man være ekstremt miljøvennlig, må man droppe bil totalt. Ingen bil er p.t. miljø-forbedrende. De har ulik grad av miljøfiendtlighet.. Så bruk beina eller til nød en (brukt) sykkel. For noe vissvass. Kakemotoren har den elendigste effektivitet. Og ulykkesrisiko ved gange og sykling er skyhøgt pr person km. 3 Lenke til kommentar
frodenerd Skrevet 3. september 2017 Del Skrevet 3. september 2017 Tesla S kommer jo anslagsvis dårligere ut miljømessig en "Ekscorten" grunnet vekt på 2 200 kg og tilsvarendes vegstøv/ vegslitasje og anlegstrafikk. Denne må du nok forklare litt nærmere og komme med noen kilder på... En Tesla koster rund 500 000,- og en enkel Ford ca 100 000. Pris er representativ for miljø avtrykk, slik man også ser at en lege eller advokat forurenser 3 ganger så meget som en simpel arbeider ad sit forbruk.Da er eg ikke startet med å hensynta vekt. Woha - den var ny. Så hvis Musk selger bilen til en tiendel av prisen, kan vi vel anta at miljø-avtrykket er deretter? Eller at alle boliger i Norge forurenser ca 10-gangen mer nå enn på 90-tallet (siden prisveksten har gått drastisk opp)? Selvfølgelig har personer med mye penger mellom hendene anledning til å forbruke mer - men å sette direkte likhetstrekk bare på bakgrunn av pris blir døvt. En elbil har langt lavere miljøavtrykk enn en fossilbil etter et års bruk. Ut fra fabrikk ser det ikke like positivt ut riktignok - men det bedrer seg heldigvis fort (også når man beregner inn amerikansk kullkraft-miks). PS: Skal man være ekstremt miljøvennlig, må man droppe bil totalt. Ingen bil er p.t. miljø-forbedrende. De har ulik grad av miljøfiendtlighet.. Så bruk beina eller til nød en (brukt) sykkel. Pris ER et godt estimat på miljøavtrykk. Da må man se bort fra avgifter. Og så kan man ikke komme med ekstremeksempler. Det er for eksempel veldig billig å sette fyr på en kullgruve, og den brenner lenge. 7 Lenke til kommentar
Odd Solberg Skrevet 3. september 2017 Del Skrevet 3. september 2017 Tesla S kommer jo anslagsvis dårligere ut miljømessig en "Ekscorten" grunnet vekt på 2 200 kg og tilsvarendes vegstøv/ vegslitasje og anlegstrafikk. Denne må du nok forklare litt nærmere og komme med noen kilder på... En Tesla koster rund 500 000,- og en enkel Ford ca 100 000. Pris er representativ for miljø avtrykk, slik man også ser at en lege eller advokat forurenser 3 ganger så meget som en simpel arbeider ad sit forbruk.Da er eg ikke startet med å hensynta vekt. Det som kan påstås uten bevis, kan forkastes uten bevis. =) Du får underbygge påstandne dine. 4 Lenke til kommentar
Arthur Ellingsen Skrevet 3. september 2017 Del Skrevet 3. september 2017 Her blander man sammen epler og bananer. Som man blander sammen klima og miljø. CO2 er ikke giftig, forurenser ikke, styrer ikke klima, men er nødvendig for liv på jorden. Da blir diskusjonen en helt annen! Som Teslaens tyngdes betydning for svevestøv danning. Som at CO2avtrykk er uten betydning! Som at forurensningen er minimal fra eksplosjonsmotorer takket være den teeknologiske utviklingen! Det er helt annen forbrenning som gir slik forurensning fordi det er ikke applisert rensing teknologi på dem. Oljekamin og vedovnen i hjemmene mm. Fornybar energi ja, men det er ikke nødvendigvis vindkraft og solceller! Klima kan ikke menneskestyres, det er et håpløst prosjekt som bør endres til å forberede seg for kommende ekstremvær som hører de naturlige variasjonene til i klima. 4 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 3. september 2017 Del Skrevet 3. september 2017 (endret) Tesla S kommer jo anslagsvis dårligere ut miljømessig en "Ekscorten" grunnet vekt på 2 200 kg og tilsvarendes vegstøv/ vegslitasje og anlegstrafikk. Denne må du nok forklare litt nærmere og komme med noen kilder på... En Tesla koster rund 500 000,- og en enkel Ford ca 100 000. Pris er representativ for miljø avtrykk, slik man også ser at en lege eller advokat forurenser 3 ganger så meget som en simpel arbeider ad sit forbruk.Da er eg ikke startet med å hensynta vekt. Det som kan påstås uten bevis, kan forkastes uten bevis. =) Du får underbygge påstandne dine. Å "forkaste" noe eksisterendes i statestikken er vansklig, 0 blir jo 1 hendelse. Leger finnes, Tesla koster, har vekt og slit dekk, og De responderer. Fant ikke noe bevis på at en sykkel har mindre vegslitasje enn en Tesla S, men eg antar at så må vere tilfelle. Og resonerer at en lettere bil vil ha noe av samme virkning. Endret 3. september 2017 av Halvor Sølvberg- the MOV 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. september 2017 Del Skrevet 3. september 2017 Pris ER et godt estimat på miljøavtrykk. Da må man se bort fra avgifter. Muhahaha.. Pris er en tredelt indikasjon: - hvor mye koster produksjonen i form av arbeidskraft? - Mengde kostbare (sjeldne/etterspurte) materialer som kreves - Hvor grådig margin kan man ta for produktet med den konkurransen som finnes? Miljøavtrykk er stort sett bare koblet til økonomi/pris via avgifter enten direkte på produktet eller på ulike deler av produksjonen. 5 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. september 2017 Del Skrevet 3. september 2017 (endret) Men tilbake fra de vanlige avsporingene til sakens kjerne: Flott at det utvikles mer effektive motorer, både til utenbordsmotorer, generatorer, rekkeviddeforlengere, fly osv. Petroleum kommer til å være en viktig energikilde for transport i lang tid fortsatt. Nye motorkonsepter kan være det som trengs for å komme nevneverdig videre fra der stempelmotoren ser ut til å gå tom for forbedringspotensiale. Skjønt, jeg har større tro på ressonante lineær-alternatorer som arvtager til stempelmotoren. Det sto litt om et norsk selskap som satset på dette i en TU-artikkel for mange år siden, men det ble vist solgt ut av landet og lagt dødt så vidt jeg vet. Endret 3. september 2017 av Simen1 2 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 3. september 2017 Del Skrevet 3. september 2017 (endret) Men tilbake fra de vanlige avsporingene til sakens kjerne: Flott at det utvikles mer effektive motorer, både til utenbordsmotorer, generatorer, rekkeviddeforlengere, fly osv. Petroleum kommer til å være en viktig energikilde for transport i lang tid fortsatt. Nye motorkonsepter kan være det som trengs for å komme nevneverdig videre fra der stempelmotoren ser ut til å gå tom for forbedringspotensiale. Skjønt, jeg har større tro på ressonante lineær-alternatorer som arvtager til stempelmotoren. Det sto litt om et norsk selskap som satset på dette i en TU-artikkel for mange år siden, men det ble vist solgt ut av landet og lagt dødt så vidt jeg vet. Som De antyder over, skatter og avgifter. Der tror eg ikke er noen sammenheng overhodet, og i tilfelle helt anledningsvis. Er vel 30 år siden staten Romania eller så saksøkte "Phill Morris" for kostnader ved røykeskader, det vart tilbakevist i dommen. Lungekreft er en "god" dødsårsak, og hindrer populasjonsvekst som er driveren i økonomien. Det er jo ikke anna en moro at dess meir effektivt man kan produsere dess meir kan en forureine med den ledige kapasitet. Kansje vi eig mer søppel en noe annet alle reie. Veivakslen på en otto motor er slett ingen dum sak, og lagerflatene holder god orden på sakene. Joda, linert eller rotasjon er kjekt det. Hva er tapet, på veiven isolert sett 5% ? Endret 3. september 2017 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. september 2017 Del Skrevet 3. september 2017 I jakten på stadig høyere virkningsgrad tror jeg tiden er moden for å kvitte oss med tapsleddet som omsetter lineær bevegelse til roterende bevegelse: veivakselen. Det ser derimot ut som batteri som energibuffer mellom forbrenningsmotor og elmotor blir stadig viktigere for å holde den totale virkningsgraden oppe og motorstørrelsen nede. 1 Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 3. september 2017 Del Skrevet 3. september 2017 "CRMIC har mottatt 150 000 i støtte gjennom Innovasjon Norge, men av Forskningsrådet har de fått beskjed om at konseptet er kommet forbi forskningsstadiet, så derfra kom det ingenting." Skal Norge henge med i industriutviklingen er det på tide å tenke nytt omkring dette med finansiering av prosjekter som dette. Prosjektet er kommet til fasen hvor "Dødens dal" er et begrep. Lykkes en kan dette være starten på noe som skaper mange arbeidsplasser, og når vi vet at 60% av lønnen til fremtidige arbeidere havner i statskassen og er motoren i velferdsstaten, så burde fellesskapet stille opp på en helt annen måte enn vi gjør. Staten burde gå inn i en slik bedrift med aksjekapital og bli medeier, dersom bedriften ønsker kapital fra staten. Ideene kan oppstå hos alle, men under 1% har kapitalen som trengs for å lage bedrift av ideen. Denne kjensgjerningen tilsier at staten med sine 8000 mrd. på fond burde tenke som en potetbonde og gi noe tilbake, slik at vi skaper bedrifter for fremtiden, ikke ulikt settepotetene til bonden som gjør at han har noe å selge også neste år. 3 Lenke til kommentar
2600RS Skrevet 3. september 2017 Del Skrevet 3. september 2017 Flaut av Teknisk Ukeblad å stave navnet feil i overskriften. Og han har vel kjørt et par rallyer, men det er altså i rallycross han dominerte. ere skriver vel ikke om hoppkongen Northug? 1 Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 3. september 2017 Del Skrevet 3. september 2017 Tesla S kommer jo anslagsvis dårligere ut miljømessig en "Ekscorten" grunnet vekt på 2 200 kg og tilsvarendes vegstøv/ vegslitasje og anlegstrafikk. Denne må du nok forklare litt nærmere og komme med noen kilder på... En Tesla koster rund 500 000,- og en enkel Ford ca 100 000. Pris er representativ for miljø avtrykk, slik man også ser at en lege eller advokat forurenser 3 ganger så meget som en simpel arbeider ad sit forbruk.Da er eg ikke startet med å hensynta vekt. Pris henger veldig sammen med store eller små serier. Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 3. september 2017 Del Skrevet 3. september 2017 (endret) "Mange har forsøkt - ingen har lyktes, selv om rotasjonsmotoren i teorien skal være bedre enn stempelmotoren. Det kan nå endre seg. "Det kan vel ikke sies å være helt sant.Mazda har hatt suksess igjennom årtier med Wankel, både i sportsbiler og racingbiler. Flere racingteam har også nådd helt utrolige milepæler, med Mazda-basete wankelmotorer. Du kan ganske enkelt ikke slå en Mazda-Wankel på pålitelig, kompakt ytelse. De er rett og slett helt utrolige. Søte småtasser på mellom 1 og 2 liter slagvolum, kjører fletta at ottomotorer med firegangen så mye slagvolum, og de gjør det med driftsikkerhet og pålitelighet.Det vil jeg absolutt si er å lykkes. Endret 3. september 2017 av BippeStankelbein 4 Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 3. september 2017 Del Skrevet 3. september 2017 "Mange har forsøkt - ingen har lyktes, selv om rotasjonsmotoren i teorien skal være bedre enn stempelmotoren. Det kan nå endre seg. " Det kan vel ikke sies å være helt sant. Mazda har hatt suksess igjennom årtier med Wankel, både i sportsbiler og racingbiler. Flere racingteam har også nådd helt utrolige milepæler, med Mazda-basete wankelmotorer. Du kan ganske enkelt ikke slå en Mazda-Wankel på pålitelig, kompakt ytelse. De er rett og slett helt utrolige. Søte småtasser på mellom 1 og 2 liter slagvolum, kjører fletta at ottomotorer med firegangen så mye slagvolum, og de gjør det med driftsikkerhet og pålitelighet. Det vil jeg absolutt si er å lykkes. Wankelmotorene har Mazda fått dreisen på. Dog har de en svakhet; de smøres med olje i bensinen eller inn i forbrenningskammeret, i likhet med en totakter. Ikke noe problem driftsmessig, men utslippsmessig. 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå