Gå til innhold

Bedrifts mobil - Hvilken løsning har din bedrift?

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg ønsker litt innspill på hvordan din bedrift har løst dette med mobil i bedriften. 

I dag har vi en løsning der IT avdelingen bestemmer telefon, men det blir aldri gitt high end telefoner.. 

Så det ender ofte i en prisklasse rett under 4.000,-. 

Jeg har lest om å lease telefon, og kompensere den ansatte med et beløp slik at dem selv kan være med å få en nyere og dyrere telefon. 

Hvordan gjør dere det i deres bedrift? Kanskje vi kan lære noe av dette. 

Jeg ønsker gjerne innspill i forhold til kostnader da dette har en stor innvirkning på hvilken løsning man skal velge. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg jobbet i en større multinasjonal bedrift, og de ga de ansatte et begrenset utvalg av midrange-telefoner med muligheten for å oppgradere mot et fornuftig mellomlegg. Der jeg jobber nå så bruker vi VoIP-tjeneste i stedet for å eie telefoner.

Takk. 

Når du sier VOIP, vil det si at du bruker en app via mobilen når dere skal ringe? Og har du kjøpt mobilen du bruker da selv, selvom denne blir brukt i bedrift sammenheng? Og hva evt får du dekt? Ble mange spørsmål men ja.. 

Skal nevnes at bedriften er AVHENGIG av å ha mobil telefon. 

Lenke til kommentar

Det stemmer. De fleste bruker Skype for Business på datamaskinen, men det er også en app på mobiltelefonen som kan brukes. Ringer vi ut med Skype på telefonen så ringer Skype tilbake til telefonen slik at du ikke betaler noe med din private telefon.

De ansatte som trenger mobil i jobben får dette, men jeg vet ikke hvordan det fungerer. De aller fleste her har ikke behov for noe mer enn telefon på kontoret, og da er det datamaskinen vi ringer fra.

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Telefonløsningene vil ofte variere ut fra hvilket behov bedriften har. Min erfaring er at norske selskaper ofte er mer fremoverlente enn internasjonale. I tillegg vil størrelsen (antall ansatte) ha mye å si samt hvordan de arbeider (kontor, fabrikk, mobile brukere). Tror neppe du finner noe fasitsvar her.

Lenke til kommentar

Er ikke på jakt etter et fasittsvar, men kanskje en løsning som vil gi bedriften bedre vilkår. 

Som sagt, er interessert i å høre hvilke løsninger andre bedrifter bruker, og ved å se ulemper / fordeler med andre løsninger kan man kanskje få til å bygge opp noe som fungerer for alle parter. 

Lenke til kommentar

Er ikke på jakt etter et fasittsvar, men kanskje en løsning som vil gi bedriften bedre vilkår.

Som sagt, er interessert i å høre hvilke løsninger andre bedrifter bruker, og ved å se ulemper / fordeler med andre løsninger kan man kanskje få til å bygge opp noe som fungerer for alle parter.

Hadde jeg skulle gått for en kommunikasjonsløsning for en liten til medium bedrift (10 - 300 ansatte), hadde jeg gått for Telenors løsning der telefonene hadde hatt støtte for VoLTE og VoWIFI i tillegg. Telenor er kjent for å være dyre premium i privatmarkedet, men i bedriftsmarkedet for bedrifter i denne størrelsen, vil jeg påstå at de er best. Priser, tjenester som man får med i pakka, og for de som reiser mye i utlandet - mange land inkludert i pakka.

Ja man må drasse på en mobiltelefon i arbeidstiden, men da er man tilgjengelig, og man blir ikke låst fast til en pult. Samtidig eksisterer det mange gode løsninger for softphones der man også har mulighet for en app på telefonen, så man får registrert samtalene med kunder og/eller kollegaer internt i eget bedriftssystem. Og kan fakturere deretter.

Fremtiden er tjenestebasert, da er det like greit å gå for en kjent plattform der man ikke er låst til å kjøpe dyr hardware til f.eks fasttelefoner som koster flesk. En iphone eller android telefon kan lett la seg erstatte og kjøre backup til/fra, og så er de uavhengige av strømbrudd.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Vi har Telenor som mobilleverandør, og har fått egen BTS med 3G (trodde det skulle legges ned...) og 4G i det nye huset vårt. Vi har visstnok bortimot 100 antennepunkter fordelt over 8 etasje. Vi har Skype også, men jeg har aldri skjønt hvordan jeg skal bruke det. Tror det skal være lett i bruk.

Lenke til kommentar

Vi har Telenor som mobilleverandør, og har fått egen BTS med 3G (trodde det skulle legges ned...) og 4G i det nye huset vårt. Vi har visstnok bortimot 100 antennepunkter fordelt over 8 etasje. Vi har Skype også, men jeg har aldri skjønt hvordan jeg skal bruke det. Tror det skal være lett i bruk.

Skype for business? Blæh. Håpløst. Har det i kommunejobben jeg også. Bruker den ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...