Delvis Skrevet 14. september 2017 Del Skrevet 14. september 2017 Finnes ikke noe fasit på dette. Kjøper du nytt så får du litt ekstra verditap første året. På en annen side så vil en dyrere bil (nypris) som oftest være dyrere i drift. Enig, ingen fasit. Men du vil alltid komme dårligere ut økonomisk med ny bil. Lenke til kommentar
gravypressure Skrevet 14. september 2017 Del Skrevet 14. september 2017 (endret) Jeg kjøpte ny bil i 2013 til 230.000, altså omtrent prisen du forespeiler. Dette viste seg å bli overraskende dyrt! Grunnen var at jeg bare hadde hatt gamle biler tidligere, og ønsket nå noe driftsikkert uten å ha dyre verkstedregninger. Har hatt verditap på ca 100.000 på fire år, i tillegg kommer årlige servicekostnader som er på 2-5000 kr. Mens jeg med min gamle bil hadde utlegg for ca 15.000 årlig i reparasjoner, har min nye bil har altså kostet meg i nesten dobbelt så mye, i underkant av 30.000 kr årlig. Neste bil blir derfor brukt! Endret 14. september 2017 av gravypressure Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 14. september 2017 Del Skrevet 14. september 2017 (endret) Jeg kjøpte ny bil i 2013 til 230.000, altså omtrent prisen du forespeiler. Dette viste seg å bli overraskende dyrt! Grunnen var at jeg bare hadde hatt gamle biler tidligere, og ønsket nå noe driftsikkert uten å ha dyre verkstedregninger. Har hatt verditap på ca 100.000 på fire år, i tillegg kommer årlige servicekostnader som er på 2-5000 kr. Mens jeg med min gamle bil hadde utlegg for ca 15.000 årlig i reparasjoner, har min nye bil har altså kostet meg i nesten dobbelt så mye, i underkant av 30.000 kr årlig. Neste bil blir derfor brukt! For Ola Nordmann er kanskje ikke dette kjempeinteressant, men det er et poeng du glemmer her: Realisert tap og urealisert tap er ikke det samme. Du har ikke _tapt_ 100 000 i verditap før du faktisk selger bilen. En bruktbil som blir reparert for å forbli i "samme" stand, er derimot realisert tap, fordi du har brukt pengene, og du ikke får dem igjen. Realisert og urealisert tap er selvsagt likegyldig om du skal selge i nær fremtid uansett. Det forutsetter at du faktisk selger da. Da jeg vurderte bilkjøp, satte jeg opp en kontantstrømanalyse. Jeg legger ved den. Den er ikke perfekt, men den gav meg en oversikt. cashfl0w bil 13.06.xlsx Endret 14. september 2017 av OJ Doe 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå