Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpe ny eller bruktbil?


babajan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kommer helt an på. Man får mer bil for pengene ved å kjøpe brukt og hvis man ikke kjøper en gammal racingbil med 500HK og ødelagt motor så får man en driftssikker bil selv om den er brukt. En 1 år gammel bil vil være like bra som samma bil ny i mange år og man kan selge den senere med mindre tap i kroner og øre enn hvis man kjøper ny. Prisen synker jo med 10% bare man starter motoren hvis man handler nytt.

Lenke til kommentar

Spørs kva type bil du vil ha. Du får potensielt ein betre utstyr/finare/meir komfortabel etc. bil av å kjøpe ein brukt til tilsvarande pris som ein ny, men det er veldig avhengig av kva behov du har.

 

Med ein ny bil får du med alle garantiar frå starten av og kan sjølv stelle den godt så den varar lenge. Du vil òg få med verditapet dei første åra. Jo lengre du har planar om å ha bilen jo mindre vil det tapet bety. Så sant det ikkje kjem store reparasjonskostnader så er det økonomisk lurt å bruke ein bil lenge.

 

Det er eit spørsmål utan fasit sidan du kan få problem som går utanfor garantien eller slitedelar som dekker prisgapet ved å kjøpe ein brukt bil. Du kan òg få ein bil med veldig lite problem og utgifter.

 

Bruktbil er generelt å betrakte som eit betre kjøp enn ny, spesielt om du kjem til å skifte den ut innan 2-5 år. Skal du ha den i 5-10+ år, så jamnar det seg ut, og du kan ha glede av å kjenne heile historien til bilen.

Lenke til kommentar

Ny bruktbil 2 år. Du har igjen 3 år på nybil garanti. Kjøp fra en skikkelig forhandler. Ikke vits å "sette av 50k til reparasjoner"

< 40000 km

< 250.000,-

https://www.finn.no/car/used/search.html?dealer_segment=1&engine_fuel=0%2F1&engine_fuel=0%2F2&mileage_to=41000&price_from=200000&price_to=250000&sort=3&year_from=2015&year_to=2015

 

Mange gode kandidater innen rekkevidde.

Audi A3

Golf

Toyota Auris

Honda Civic

Volvo V40

BMW 2 Serie

Ford Focus

Ford Fiesta

Mazda 3 serie

Opel Mocca

m.fl

 

Nyeste bil jeg kjøpt er demo/administrasjons bil fra forhandler. Brukt 8 -12 uker ~ 5000km

Avslag ift samme spec bil ny >= 50.000,- (i mitt siste tilfelle rundt 60k)

 

Mao "litt" brukt kan være så godt som nytt rent teknisk og utseendemessig/estetisk og man sparer masse.

Så kan man diskutere seg "grønn" hvor grensen går for nesten ny og litt brukt går. Da det er litt subjektivt og folk har ulike meninger.

 

Kia og Hyandai har 7 års nybilgaranti.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Generelt ville jeg nok valgt en to år gammel brukt bil. Verditapet på 50-100.000 de første to årene - særlig på en godt utstyrt bil - lar seg sjelden spare inn igjen såfremt en ikke skal ha bilen svært lenge. Bilen vil fremdeles ha garanti i flere år fremover og være i tilnærmet nystand.

 

Rent konkret har jeg også behov for/ønske om en noe større bil enn jeg ville fått ny til 250.000 i dag, og det værste en kan gjøre er å kjøpe kjiper'n-modellen bare for å få kjøpt ny bil innenfor budsjett.

Lenke til kommentar

Jeg ville kjøpt helt ny; bruktbil i Norge er ikke så billig som mange skal ha det til. 

 

Vi så på flere biler, rundt din prisklasse(litt over). Opel Astra Sportstourer, Octavia, 2-serie, KIA. På finn fant vi brukte biler med omtrent samme utstyrsnivå, noen med litt mer, men sjelden med den kombinasjonen av utstyr vi ønsket oss. Typisk stor navi, men ingen webasto. Oppgradert stereo, uten hengerfeste. De bilene med det utstyret vi ønsket oss, hadde ofte MYE utsyr, og var dermed dyrere som bruktbil(under 1 år) enn nybilen vi ønsket hadde kostet. 

 

I de tifellene vi fant kurante løsninger ift ustyr/motor/gir. var prisbesparelsen på en bil til 300-350 gjerne 7-10%. Men da har noen andre kjørt bilen et helt år, og gjerne 15-20 000 km. For oss ble regnestykket enkelt, vi betaler heller 25 000 kr mer for en helt ny bil, akkurat som vi vil ha den, uten at noen andre har brukt den. Planen for oss var da å ha bilen 6-7 år, og da får du en årlig merpris på 3-4000 kr for å kjøpe helt nytt. 4000 i året er bare noen få hundrelapper i måneden, og da ble det ikke aktuelt å kjøpe brukt. 

 

Det endte med at vi beholdt den gamle bilen dog....

  • Liker 2
Lenke til kommentar

@Oj Doe

Ikke enig mtp besparelse litt brukt kontra ny pris og hva du mener verditapet er. Mener du underdriver.

Jeg har handlet fire biler siden 2010 til nå 2017.

Det har vært en blanding brukt demo (3mnd) til brukt 2 år og brukt 3 år.

Så jeg har både kjøpt og solgt biler med fabrikk garanti ( 5 år)

Har hatt alle bilene i 2år pluss.

 

Men man får det utstyret man får (og får ikke samme luksus i å velge alle kombinasjoner som ved bestilling av en ny bil)

F.eks har ingen av mine hatt tilhenger feste , men hat til gjengjeld ikke savnet noe annet.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte ny bil til drøyt 250k for et halvt år siden. Ikke så stor, men godt utstyrt med DSG, ryggekamera og adaptiv cruisekontroll. Synes nyere bruktbiler er for dyre.

Vedritapene i faktiske kroner (og besparelse) øker vesentlig på nye biler til veildene 700.000 kontra en til 250.000,-

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

@Oj Doe

Ikke enig mtp besparelse litt brukt kontra ny pris og hva du mener verditapet er. Mener du underdriver.

Jeg har handlet fire biler siden 2010 til nå 2017.

Det har vært en blanding brukt demo (3mnd) til brukt 2 år og brukt 3 år.

Så jeg har både kjøpt og solgt biler med fabrikk garanti ( 5 år)

Har hatt alle bilene i 2år pluss.

 

Men man får det utstyret man får (og får ikke samme luksus i å velge alle kombinasjoner som ved bestilling av en ny bil)

F.eks har ingen av mine hatt tilhenger feste , men hat til gjengjeld ikke savnet noe annet.

 

 

Jeg kjøpte ny bil til drøyt 250k for et halvt år siden. Ikke så stor, men godt utstyrt med DSG, ryggekamera og adaptiv cruisekontroll. Synes nyere bruktbiler er for dyre.

Vedritapene i faktiske kroner (og besparelse) øker vesentlig på nye biler til veildene 700.000 kontra en til 250.000,-

 

 

 

Du svarer kanskje best selv her. 

 

Vi snakker om lav prisklasse. Som du presiserer, en bil til 700 000 er noe helt annet. 10% er 70 000. Prisen kan falle ennå mer på premiumbiler, rett og slett fordi slike biler skal tilby noe ekstra. Når de da etter "få" år faller bak billige nybiler, er prisfallet ennå større. 

 

Vi kan alltids diskutere hvorvidt jeg underdriver, men jeg håper jo vi er enige, sånn omtrent i alle fall. 

 

En nybil til 350 000, må du ut med minst 310 for når den er 6 måneder. Oftest mer. Da er du ikke _så_ langt unna mine 7-10%. 

Lenke til kommentar

I den prisklassen er det eit alternativ å kjøpe ny bil for å kunne velje ekstrautstyr og oppsett sjølv. Ein bil til 300 000 har nok mindre å velje mellom enn ein bil til 500 000, men om du kan få ein heilt ny bil for 40 000 ekstra med akkurat den fargen og det utstyret du vil ha, så kan det vere verdt investeringen.

Lenke til kommentar

Spørsmålet til trådstarter var ny eller brukt bil til 250000,-

 

Legger man 250' opp for en 2-3 år gammel bil får man en bil i høyere prisklasse , også opp i premium sjiktet om man vil.

Da kan dette være et "bedre kjøp" for mange når man tar i betraktning verditapet i de segmentene.

 

Hva slags "nybil" får man til kun 250.000,- ? Foruten avgiftsfri og mva fri batteribil

https://www.finn.no/car/used/search.html?price_from=240000&price_to=250000&year_from=2017

Fleste man ser her i Finn filteret er ikke "helt" nye heller som i fabrikk nye.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Hva slags "nybil" får man til kun 250.000,- ? Foruten avgiftsfri og mva fri batteribil

Man får for eksempel en Skoda Fabia stasjonsvogn med DSG og diverse utstyr til under 250k. Jeg har en slik, og den er slettes ikke verst om man ikke må ha premiumbil som imponerer naboen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hva slags "nybil" får man til kun 250.000,- ? Foruten avgiftsfri og mva fri batteribil

Man får for eksempel en Skoda Fabia stasjonsvogn med DSG og diverse utstyr til under 250k. Jeg har en slik, og den er slettes ikke verst om man ikke må ha premiumbil som imponerer naboen.
Gjesp.

 

Sov godt ;)

Lenke til kommentar

 

 

Hva slags "nybil" får man til kun 250.000,- ? Foruten avgiftsfri og mva fri batteribil

Man får for eksempel en Skoda Fabia stasjonsvogn med DSG og diverse utstyr til under 250k. Jeg har en slik, og den er slettes ikke verst om man ikke må ha premiumbil som imponerer naboen.
Gjesp.

 

Godt poeng. Om man ikke er opptatt av statusjaget er det liten vits i å kjøpe noe premium, som uansett blir dyrere med tiden og faller raskere i pris. Gå for noe nytt.

Lenke til kommentar

 

 

 

Hva slags "nybil" får man til kun 250.000,- ? Foruten avgiftsfri og mva fri batteribil

 

Man får for eksempel en Skoda Fabia stasjonsvogn med DSG og diverse utstyr til under 250k. Jeg har en slik, og den er slettes ikke verst om man ikke må ha premiumbil som imponerer naboen.
Gjesp.

Godt poeng. Om man ikke er opptatt av statusjaget er det liten vits i å kjøpe noe premium, som uansett blir dyrere med tiden og faller raskere i pris. Gå for noe nytt.

Andre som snakker om status og statusjag.

Les listen jeg postet tidligere , der er det litt av hvert. Er bare en tilfeldighet at ikke Skoda er med (men såfall Octavia)

 

 

< 40000 km

< 250.000,-

https://www.finn.no/...15&year_to=2015

 

Mange gode kandidater innen rekkevidde.

Audi A3

Golf

Toyota Auris

Honda Civic

Volvo V40

BMW 2 Serie

Ford Focus

Ford Fiesta

Mazda 3 serie

Opel Mocca

m.fl

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...