Gå til innhold

Bedriften prøver å lure de ansatte - Overtidsregel?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Nå kom jeg plutselig i tvil om jeg har skjønt reglene riktig selv... Kan krikkert eller andre jurister bekrefte/avkrefte utregningen over?

Nesten riktig, du må jobbe fire timer på fredag før overtid slår inn. Timer du har fått overtid for regnes ikke med.

Takk, det var der jeg var i tvil. Har jeg gjort det riktig nå? Endret av Emancipate
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Angående 9-timersregelen:

Hvis avtalt arbeidstid er 37,5 timers uke:

Mandag: 9 timer

Tirsdag: 7,5 timer

Onsdag: 7,5 timer

Torsdag: 7,5 timer

Fredag: 8,5 timer

Man har altså jobbet 2,5 timer ekstra den uken enn man vanligvis gjør, og tror man skal få overtid, men nei. Siden den alminnelige arbeidstiden er på 40 timer blir dette sett på som merarbeid og ikke overtid. Fordi man er nødt å krysse den alminnelige arbeidstiden før man får overtid.

Har jeg forstått dette riktig? Eller har jeg misforstått igjen? 

Anonymous poster hash: ef340...d4d

nei du har iogforseg forstått det riktig, men dette har ikke noe med hva som er avtalt arbeidstid å gjøre.

Dersom du jobber over 9 timer én dag så skal du ha overtid for det overskytende den dagen.

Hvis du jobber over 40 timer én uke så skal du ha overtid for det overskytende, men du kan ikke skrive overtid før du har passert 40t den uken. - Jobber du 9t hver dag blir det altså 4t ut i fredagen du begynner å jobbe overtid.

Skjønner ikke hva som er så vanskelig med dette? - Disse reglene gjelder uansett hva som er avtalt arbeidstid mellom deg og arbeidsgiver med mindre du ikke har betalt for overtid e.l. - ingen forskjell om avtalt arbeidsuke er 1, 37.5 eller 40 timer.

Lenke til kommentar

Men man skal likevell ha overtid når man passerer 40 timer uansett om man følger 9-timersregelen eller 40-timersregelen..?

Dette er ikkje eit enten eller spørsmål, begge reglane gjeld samtidig alt etter kva av reglane som fyrst utløyser overtid.

Verken du eller arbeidsgiver kan velge, du skal ha overtid dersom ein av to ting slår inn:

-arbeidsdagen er lenger enn 9 timar

eller

-arbeidsveka er lenger enn 40 timar

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er ikke veldig vanskelig. Hvis du tidligere den dagen du jobber har jobbet 9 timer eller mer, jobber du overtid. Hvis du tidligere den uken du jobber har jobbet 40 timer eller mer, jobber du overtid, med mindre du har jobbet overtid som følge av 9-timersregelen. Alle timer du har jobbet overtid etter 9-timers-regelen legges til 40-timers-grensen.

Rent praktisk betyr dette at du ikke fører overtid mandag-torsdag når du jobber 07-1630 (inkl. ubetalt matpause), men fra og med klokken 11 på fredag fører du overtid.

Lenke til kommentar

Egentlig er det utrolig merkelig at programmet ikke kan regne ut dette selv.

Et annet problem er egentlig at økonomidama låste timelistene den 31. august og begynte lønnsutbetalingen den 1. September, altså på fredagen. Noe som gjorde at vi ikke fikk jobbet over 40 timer før hun allerede hadde startet å kjøre ut lønnen. Derfor blir det bare rot om hvordan vi skal føre overtiden.

Hvis vi skal vente til fredagen med å føre overtid for alle timene, må vi isåfall vente 1 måned ekstra før vi får overtiden for siste uka i August.

Derfor mener jeg det er best å føre overtid etter 8 timer per dag hvis man uansett jobber 100% og minst 40 timer per uke.

Lenke til kommentar

Ni- og førtitimersgrensene gjelder ved siden av hverandre.

Jobber du fra 07:00 til 17:30 har du krav på én time overtidsbetalt selv om du ikke jobber mer enn 40 timer.

Jobber du fra 07:00 til 16:30 mandag til fredag har du krav på fem timer overtid den uka selv om ingen dag overstiger ni timer.

Er det INGEN som har lest det Krikkert skriver her?

Det er faktisk den enkleste måten å forklare overtid på.

Jeg har vært tillitsvalgt i en større bedrift som leflet med overtiden som de selv ville.

Her var tariffestet 37,5/7,5 uke og jobbet man ikke fulle timer innen lønnsmåneden ble de timene man hadde jobbet overtid trukket fra og "skutt inn" der man manglet timer.

Jeg fikk sammen med advokatene i forbundet bedriften til å forstå at om vi jobbet mer enn 7,5 om dagen så var det udiskuterbar overtid. Samtidig så var ALT overskytende 37,5 timer overtid UAVHENGIG om vi hadde jobbet 7 timer eksempelvis man og 8 tirsdag.

Lenke til kommentar

Et annet problem er egentlig at økonomidama låste timelistene den 31. august og begynte lønnsutbetalingen den 1. September, altså på fredagen. Noe som gjorde at vi ikke fikk jobbet over 40 timer før hun allerede hadde startet å kjøre ut lønnen. Derfor blir det bare rot om hvordan vi skal føre overtiden.

Hvis vi skal vente til fredagen med å føre overtid for alle timene, må vi isåfall vente 1 måned ekstra før vi får overtiden for siste uka i August.

Derfor mener jeg det er best å føre overtid etter 8 timer per dag hvis man uansett jobber 100% og minst 40 timer per uke.

Du må gjerne mene det er "best", men det er ikke riktig.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du må gjerne mene det er "best", men det er ikke riktig.

Vel, det var slik vi gjorde det i min forrige bedrift og sjefen syntes det var best. Kanskje ikke riktig da man ikke vet om man blir å jobbe 5 fulle dager, men vi hadde hvertfall aldri ansatte som plutselig ble borte en fredag eller bare jobbet to timer på fredag. Det går selvfølgelig ann å telle opp alle overtidstimene på fredagen, men hvis siste dato i måneden er på en onsdag risikerer vi å måtte vente en måned ekstra for å få utbetalt timene for torsdag og fredag + alle overtidstimene for den uka.

Skal be økonomidama om å kjøre lønningene den 10. i hver måned slik som før, slik at vi ikke mister overtidstimer i siste uka i lønningsmåneden.

Lenke til kommentar

Du har ikke krav på å få utbetalt overtidstimene før neste måned når du ikke faktisk har jobbet overtid i inneværende måned. Det hjelper ikke flytte utbetalingsdato. Det er først på fredagen du har jobbet overtid, og hvis fredagen er neste måned skal du ha overtidstimene en utbetaling senere enn om fredagen er i inneværende måned.

Ellers: Hvis du f. eks. blir syk på fredag skal du ikke ha overtidsbetalt for å ha jobbet til 1630 på mandag.

Lenke til kommentar

Jeg har vært tillitsvalgt i en større bedrift som leflet med overtiden som de selv ville.

Her var tariffestet 37,5/7,5 uke og jobbet man ikke fulle timer innen lønnsmåneden ble de timene man hadde jobbet overtid trukket fra og "skutt inn" der man manglet timer.

Jeg fikk sammen med advokatene i forbundet bedriften til å forstå at om vi jobbet mer enn 7,5 om dagen så var det udiskuterbar overtid. Samtidig så var ALT overskytende 37,5 timer overtid UAVHENGIG om vi hadde jobbet 7 timer eksempelvis man og 8 tirsdag.

Det er verdt å gjøre oppmerksom på at dette som beskrives her er en tariffregel, og ikke lovens hovedregel. Lovens hovedregel er både (aml § 10-6) at arbeidsgiver ikke trenger å gi overtid før 9 timer/40 timer, selv om avtalt arbeidstid i fulltidsstilling er lavere, og (aml § 10-5) at arbeidsgiver kan avtale gjennomsnittsberegning over 52 uker, slik at de absolutte grensene heves til 10 timer per dag og 48 timer i løpet av sju kalenderdager, men dette forutsetter naturlig nok at man i gjennomsnitt ikke overstiger 9 timer per dag og 40 timer per uke i løpet av 52 uker.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er verdt å gjøre oppmerksom på at dette som beskrives her er en tariffregel, og ikke lovens hovedregel. Lovens hovedregel er både (aml § 10-6) at arbeidsgiver ikke trenger å gi overtid før 9 timer/40 timer, selv om avtalt arbeidstid i fulltidsstilling er lavere, og (aml § 10-5) at arbeidsgiver kan avtale gjennomsnittsberegning over 52 uker, slik at de absolutte grensene heves til 10 timer per dag og 48 timer i løpet av sju kalenderdager, men dette forutsetter naturlig nok at man i gjennomsnitt ikke overstiger 9 timer per dag og 40 timer per uke i løpet av 52 uker.

Du glemte å understreke at det KAN gjøres slik du beskriver det.

I dette tilfellet var alt avtalt i tariff slik at bedriften i praksis brøt avtalen.

Gjennomsnittsberegningen kan avtales, men jeg ser ikke for meg at noen avtaler dårligere betingelser enn det som allerede ligger til grunn.

Lenke til kommentar

Det er både uproblematisk og heilt vanlig at ein får dette restbeløpet på neste lønnskjøyring.

Skulle bedrifta lagt opp til å kjøyre lønna slik som du skisserer det opp så betyr det at dersom du jobbar overtid på den 31 august fram til f.eks. kl 18, så må ho økonomidama jobbe etter kl 18 samme dag for å kunne samle saman alle timane du og dei andre har jobba i augustmåned, og ho må rekke å kjøyre lønnskjøyringa før midnatt på den samme datoen.

Grunnen til at økonomidama låste timelistene på torsdag og kjøyrte ut lønna på fredagen er sjølvsagt for å sikre at alle fikk månedslønna si på fredag den 1 september. Hadde ho ikkje låst timelistene og brukt fredagen til å kjøyre lønna så hadde resultatet blitt at ingen fikk utbetaling før i dag den 4 september.

Forslaget ditt med å føre overtid etter 8 timar per dag for arbeidstakarar i 100% stilling med 40-timers veke er ikkje så dum, MEN det er ikkje den avtalen du har, du har avtale om å følge arbeidsmiljølovas standardvilkår.

Det du bør gjere er å prøve å organisere arbeidstakarane slik at dere har ein tillitsvalgt som kan forhandle på vegne av alle dei ansatte, men du kan sjølvsagt også forhandle åleine.

Deretter bør du inngå forhandlingar med arbeidsgiver om å få på plass ein avtale om overtidsarbeid. Dersom du får til ein avtale så kan du føre timelistene slik du skisserer.

Nettopp det at det blir enklare å forstå for dei ansatte som fører timelister, og for økonomidama som då sparer seg masse arbeid med å rette opp i feilførte timelister er gode argument for å få til ei slik løysning. Her vil det være svært mange arbeidstimar på begge sider som blir spart ved å inngå ein enklare avtale om overtid.

Du kan også argumentere med at endringa gir liten praktisk endring av kor mykje som blir utbetalt som overtid, men eg meiner at du bør prøve å få til betre avtalevilkår for å få balanse i kost/nytte-reknskapet. Når arbeidsgiver får fordel av at det går vekk mykje mindre arbeidstimar på å føre og kontrollere timelister så er det rimelig at dei ansatte også får ein tilsvarande fordel i andre enden. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...