Gå til innhold

Bedriften prøver å lure de ansatte - Overtidsregel?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fy søren så mye styr ^^ Det er ikke nok å få seg jobb i dag. Hvis man ikke skal bli lurt, må man være ekspert på arbeidsrett også. Når skal man få tid til å leve? Men håper du vinner, ts.

Pass på at ikke arbeidsgiver opererer med fast lønn per måned (pluss overtid), da går du glipp av de ekstra månedsdagene. Finnes artikler om det her.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Du får ikke da overtid mandag, overtid er alltid de siste timene du jobber. Dette får betydning hvis du har høyere overtidssats på helger.

Hæææ??

Altså, når uken begynner og jeg fører timer for hver dag, så skriver jeg alltid 40% etter klokken 15:30 hver dag fordi jeg vet jeg kommer til å jobbe minst 40 timer fra mandag til fredag.

Er så mye forskjellige svar her nå at jeg blir bare mer forvirret....

Anonymous poster hash: ef340...d4d

Lenke til kommentar

Nei, alle sier det samme. Det er du som ikke leser skikkelig.

Edit. Dette innlegget viste seg å ha feil. Nå tror jeg at den er rett. Gammelt overstrøket, nytt i kursiv.

Når du skal skrive ned en time, så går du igjennom følgende rutine:

1. Sjekk om dette er den tiende timen eller høyere den dagen. Hvis JA, skriv overtid. Hvis NEI, gå til neste steg.
2. Sjekk om dette er den førtiførste timen eller høyere den uken. Hvis JA, skriv overtid. Hvis NEI, ikke skriv overtid.

Hvis du har skrevet minst 1 time overtid hittil i uka, setter du denne som NEI, hvis ikke som JA.

Hvis førtiandre time: Hvis du har skrevet minst 2 timer overtid hittil i uka, setter du denne som NEI, hvis ikke som JA.

Hvis førtitredje time: Hvis du har skrevet minst 3 timer overtid hittil i uka, setter du denne som NEI, hvis ikke som JA.

Hvis førtifjerde time: Hvis du har skrevet minst 4 timer overtid hittil i uka, setter du denne som NEI, hvis ikke som JA.

Hvis førtifemte time: Hvis du har skrevet minst 5 timer overtid hittil i uka, setter du denne som NEI, hvis ikke som JA.

Osv...

Endret av Emancipate
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jamen for svarte da!

Hvis jeg skal skrive overtid etter 9 timer hver dag så må jeg jobbe 45 timer før overtid kicker inn. Jeg mister jo flere timer i overtid om jeg skal gå etter den 9-timers regelen.

Inne på SmartDoc må vi føre timer hver dag. Og inne på registreringen står det en boks hvor man kan velge mellom 40% eller 80% for den dagen man har jobbet. Jeg fører alltid 40% etter klokken 15:30 siden jeg vet jeg har full uke.

Jeg kan ikke samle dette opp på slutten av uken hvis det er det du tror. Timene og overtiden MÅ føres inn hver dag. Allikevel mener økonomidama at vi ikke skal få overtid etter 40 timer, men etter 9 timer for hver dag. Uansett om vi er langt over 40 timer den uken.

Det henger jo ikke på greip. Som sagt har jeg gått glipp av 12 timer overtid totalt forrige måned pga. denne 9-timersregelen selv om jeg har jobbet over 40 timer hver uke.

Så for oss som jobber 100% og minst 40 timer per uke, SKAL VI HA OVERTID ETTER 40 TIMER PER UKE ELLER ETTER 9 TIMER FOR HVER DAG? HVA ER RETT?

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke samle dette opp på slutten av uken hvis det er det du tror.

Det er ikke noe jeg tror, sånn er loven.

SKAL VI HA OVERTID ETTER 40 TIMER PER UKE ELLER ETTER 9 TIMER FOR HVER DAG? HVA ER RETT?

Begge deler, se innlegget over ditt for hvordan du går frem.

Edit: Dette innlegget viste seg å ha feil. Krikkert:

du må jobbe fire timer på fredag før overtid slår inn. Timer du har fått overtid for regnes ikke med.

La oss anta at du jobber 10 timer den første dagen, da skriver du 1 time overtid.

Neste dag jobber du 9 timer, da skriver du 0 timer overtid.

Total jobbing: 19 timer, total overtid: 1 time

Neste dag jobber du 9 timer, da skriver 0 timer overtid.

Total jobbing: 28 timer, total overtid: 1 time.

Torsdag jobber du 9 timer, da skriver 0 timer overtid.

Total jobbing: 37 timer, total overtid: 1 time.

Fredag jobber du 9 timer, og da starter moroa. De første tre timene er vanlig. Den tredje timen er nemlig time nummer 40, altså ikke over 40. Time 4, 5, 6, 7, 8 og 9 er overtid.

Total jobbing: 46 timer, total overtid: 7 timer.

Time 4 krysses som vanlig, for man har allerede krysset 1 time overtid.

Time 5, 6, 7, 8 og 9 er overtid.

Total overtid. 6 timer.

Endret av Emancipate
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke samle dette opp på slutten av uken hvis det er det du tror.

Det er ikke noe jeg tror, sånn er loven.

SKAL VI HA OVERTID ETTER 40 TIMER PER UKE ELLER ETTER 9 TIMER FOR HVER DAG? HVA ER RETT?
Begge deler, se innlegget over ditt for hvordan du går frem.

La oss anta at du jobber 10 timer den første dagen, da skriver du 1 time overtid.

Neste dag jobber du 9 timer, da skriver du 0 timer overtid.

Total jobbing: 19 timer, total overtid: 1 time

Neste dag jobber du 9 timer, da skriver 0 timer overtid.

Total jobbing: 28 timer, total overtid: 1 time.

Torsdag jobber du 9 timer, da skriver 0 timer overtid.

Total jobbing: 37 timer, total overtid: 1 time.

Fredag jobber du 9 timer, og da starter moroa. De første tre timene er vanlig. Den tredje timen er nemlig time nummer 40, altså ikke over 40. Time 4, 5, 6, 7, 8 og 9 er overtid.

Total jobbing: 46 timer, total overtid: 7 timer.

TAKK!

Men uansett så mangler jeg 12 timer overtid, så får vel gjøre meg enda mer upopulær hos sjefen og økonomidama.. 

Lenke til kommentar

Når brukes 9-timersregelen? Når ansatte jobber mindre enn 40 timer per uke? Er det vanlig å bruke dette i praksis?

9timers-regelen brukes innenfor hver arbeidsdag uavhengig av hvor mye du jobber. - Dersom du er deltidsansatt og jobber bare 1 dag pr. uke så er det overtid hvis du jobber mer enn 9t denne ene dagen. - Ja det er vanlig. 40-timers regelen er der for å fange opp de som jobber mye men ikke over 9 timer pr dag. - begge reglene gjelder for alle uansett hvor mye man jobber.

Lenke til kommentar

Når brukes 9-timersregelen? Når ansatte jobber mindre enn 40 timer per uke? Er det vanlig å bruke dette i praksis?

9timers-regelen brukes innenfor hver arbeidsdag uavhengig av hvor mye du jobber. - Dersom du er deltidsansatt og jobber bare 1 dag pr. uke så er det overtid hvis du jobber mer enn 9t denne ene dagen. - Ja det er vanlig. 40-timers regelen er der for å fange opp de som jobber mye men ikke over 9 timer pr dag. - begge reglene gjelder for alle uansett hvor mye man jobber.

Men man skal likevell ha overtid når man passerer 40 timer uansett om man følger 9-timersregelen eller 40-timersregelen..?

Kjenner jeg får en mild braincancer av dette her..

"Spørsmålet blir deretter hva som regnes som overtidsarbeid. Arbeidsmiljøloven bestemmer i § 10-6(2) at dette er arbeid ut over lovens grense for den alminnelige arbeidstid. Hva som etter loven regnes som "alminnelig arbeidstid" er til en viss grad bestemt av hva slags type arbeid som utføres, men hovedregelen om alminnelig arbeidstid er 9 timer i løpet av 24 timer og 40 timer i løpet av 7 dager, jf. arbeidsmiljøloven § 10-4(1). Her er det viktig å være klar over at "alminnelig arbeidstid" er noe annet enn "avtalt arbeidstid". En avtalt normalarbeidsdag er 7,5 timer, mens en avtalt normalarbeidsuke er 37,5 timer (fem arbeidsdager). Dermed ser vi at en arbeidstaker kan jobbe respektive 1,5 timer og 2,5 timer utover normalarbeidstiden uten at det er å anse som overtid. Disse mellomliggende timene kan karakteriseres som merarbeid og man må i utgangspunktet ha krav på lønn for disse timene. Etter loven har man imidlertid ikke krav på overtidstillegget."

http://www.arbeidsrettsadvokater.no/anjsettelse/nar-har-arbeidstaker-krav-p-overtidsbetaling/

Slik jeg leser det kan jeg jobbe 9 timer hver dag fra mandag-fredag og ikke få ei krone overtid. 

Lenke til kommentar

Samtidig står dette på en annen side.. Er det rart man blir forvirret? Her står det at man skal ha overtid etter 40 timer, mens på den andre linken fra Arbeidsrettsadvokater så har man ikke rett på overtid før man har jobbet 9 timer per dag, uansett timeantall for den uken.

"To eksempler
Hun trekker frem to eksempler som viser hvordan regelverket skal forstås.

- En arbeidstaker jobber 10 timer på mandag og har fri resten av uken. Selv om den ansatte er langt unna grensen på 40 timer i uken før overtid slår ut, så har han krysset den daglige grensen på ni timer. Dermed skal det etter loven beregnes en time overtid, sier Schie-Veslum.

Et annet eksempel er en arbeidstaker som jobber 9 timer hver dag fra mandag til fredag i én uke. Da har vedkommende holdt seg innenfor grensen på 9 timer per arbeidsdag, men har til sammen jobbet 45 timer på en uke og har da etter loven jobbet fem timer overtid."

https://www.infotjenester.no/artikler/ikke-all-overtid-teller/

Lenke til kommentar

Her jeg jobber, er alt over 7,5 timer overtid, bortsett fra kjøring, det får vi ikke 50% overtid før etter et visst klokkelsett.
Lenke til kommentar

Her jeg jobber, er alt over 7,5 timer overtid, bortsett fra kjøring, det får vi ikke 50% overtid før etter et visst klokkelsett.

Ja, kommer an på tariff-avtalen. 

Lenke til kommentar

Ja, kommer an på tariff-avtalen.

Ja, føler at vi har ganske gode vilkår. Andre steder jeg har jobbet, har også hatt overtidsbetaling etter 7,5 timer, men jeg har vært heldig med hvor jeg har jobbet.

Uansett, han skal jo ha betalt for den timen han jobber over, bare i vanlig timelønn og ikke 40% overtid.

Lenke til kommentar

Nå tror jeg at jeg forstår. Kanskje.

Den alminnelige arbeidstiden er 40 timer per uke, og hvis man overskrider denne har man rett på overtid.

Den avtalte arbeidstiden er enten 37,5 timer per uke eller 40 timer per uke.

Den avtalte arbeidstiden i eksempelet opererer med 37,5 timers uke. Det vil si at man kan jobbe 2,5 mer enn avtalt arbeidstid uten å få overtid, rett og slett fordi den alminnelige arbeidstiden er 40 timer.

Bedriften vår opererer med 40 timer per uke som avtalt arbeidstid.

Det vil si at med engang vi har jobbet avtalt arbeidstid på 40 timer, vil uansett den alminnelige arbeidstiden (40 timer) være nådd og derfor vil man ha rett på overtid etter 40 timer.

Angående 9-timersregelen:

Hvis avtalt arbeidstid er 37,5 timers uke:

Mandag: 9 timer

Tirsdag: 7,5 timer

Onsdag: 7,5 timer

Torsdag: 7,5 timer

Fredag: 8,5 timer

Man har altså jobbet 2,5 timer ekstra den uken enn man vanligvis gjør, og tror man skal få overtid, men nei. Siden den alminnelige arbeidstiden er på 40 timer blir dette sett på som merarbeid og ikke overtid. Fordi man er nødt å krysse den alminnelige arbeidstiden før man får overtid.

Har jeg forstått dette riktig? Eller har jeg misforstått igjen? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...