Gå til innhold

Bedriften prøver å lure de ansatte - Overtidsregel?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Jeg er i en bedrift som har eksistert lenge, men siden i sommer har de ansatt meg og flere andre. De har aldri operert med overtid før og betalt de få ansatte med såkalt flat lønn. Nå har de startet med timeslønn og SmartDoc som er en timeregistrerings-side for de ansatte.

Nå har jeg vært i flere email-korrespondanser med økonomi-dama i bedriften som kjører lønningene, og har hatt mange problemer med feil lønning. Enten er det manglende 40% overtid eller så er det noe annet hun har rotet med.

På reglene hun har skrevet på SmartDoc står det at overtid ikke treffer inn før;

"Overtid inntrer dersom det jobbes mer enn 9 timer i løpet av 24 timer eller mer enn 40 timer i uka og da fratrukket 30 min matpause hver dag."

Bedriften har ikke tariffavtale og vi jobber etter arbeidsmiljøloven sine regler, med 40 timers uke og 40% overtid. Nå har det seg sånn at jeg har jobbet KUN fulle uker for august måned. Som vil si at jeg har jobbet minst 8 timer hver dag fra mandag til fredag. Har 24,5 timer overtid for hele august måned, men har kun fått 12,5 timer overtid. Dette er fordi hun regner det som overtid når jeg passerer 9 timer hver dag, ikke når jeg passerer 40 timer per UKE.

Kan noen fortelle meg når denne 9-timers regelen egentlig skal brukes? Skal den ikke kun brukes der man ikke jobber full uke? F.eks. om man bare jobber mandag til onsdag? Synes hele greia er forvirrerende og mistenker bedriften for å prøve å lure en haug med overtid fra de ansatte..

Anonymous poster hash: ef340...d4d
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg forstår virkelig ikke denne 9-timers regelen.

Hvis overtid ikke tikker inn før jeg har jobbet 9 timer hver dag, så vil det si at jeg må jobbe 45 timer hver uke (man-fre) før jeg får overtid. Samtidig er det en regel om at man skal få overtid når man har passert 40 timer per uke. Hva er rett?!?!

I forrige bedrift jeg var i jobbet vi fra 07:00 til 15:30 med 30 min ubetalt matpause. Etter 15:30 fikk vi overtid. I denne bedriften jeg er i nå får vi ikke overtid før etter 16:30, men samtidig står det på SmartDoc at normal arbeidstid er fra 07:00 - 15:30. Er ikke det selvmotsigende?

Jeg er såååå nær å kontakte arbeidstilsynet. Vært i så mye kontakt med økonomidama og sjefen at jeg begynner å bli jævlig lei av å purre på dem hele tiden. I tillegg får jeg ikke kontrakt selv om jeg har spurt 3 ganger nå.

Lenke til kommentar

Ni- og førtitimersgrensene gjelder ved siden av hverandre.

Jobber du fra 07:00 til 17:30 har du krav på én time overtidsbetalt selv om du ikke jobber mer enn 40 timer.

Jobber du fra 07:00 til 16:30 mandag til fredag har du krav på fem timer overtid den uka selv om ingen dag overstiger ni timer.

• Liker 4
Lenke til kommentar

9 og 40 timers regelen er henta frå arbeidsmiljøloven :

§ 10-4.Alminnelig arbeidstid

(1) Den alminnelige arbeidstid må ikke overstige ni timer i løpet av 24 timer og 40 timer i løpet av sju dager.

Dei to timesgrensene utelukka ikkje kvarandre. Du jobar utover alminnelig arbeidstid dersom du jobbar meir enn 9 timar på ein dag, eller dersom summen av ekstraarbeidet gjer at du går over 40 timar på ei veke.

Sjå også på reglane for overtid:

§ 10-6.Overtid

(1) Arbeid utover avtalt arbeidstid må ikke gjennomføres uten at det foreligger et særlig og tidsavgrenset behov for det.

(2) Varer arbeidet for noen arbeidstaker ut over lovens grense for den alminnelige arbeidstid regnes det overskytende som overtidsarbeid.

(3) Før arbeid som nevnt i denne paragraf iverksettes skal arbeidsgiver, dersom det er mulig, drøfte nødvendigheten av det med arbeidstakernes tillitsvalgte.

(4) Overtidsarbeidet må ikke overstige ti timer i løpet av sju dager, 25 timer i fire sammenhengende uker og 200 timer innenfor en periode på 52 uker.

(5) Arbeidsgiver og arbeidstakernes tillitsvalgte i virksomhet som er bundet av tariffavtale, kan skriftlig avtale overtidsarbeid inntil 20 timer i løpet av sju dager, men slik at samlet overtidsarbeid ikke overstiger 50 timer i fire sammenhengende uker. Overtidsarbeidet må ikke overstige 300 timer innenfor en periode på 52 uker.

(6) Arbeidstilsynet kan etter søknad i særlige tilfeller tillate samlet overtidsarbeid inntil 25 timer i løpet av sju dager og 200 timer i løpet av en periode på 26 uker. Referat fra drøftingene, jf. tredje ledd, skal vedlegges søknaden. Fremmer virksomheten søknad om overtid innenfor rammen i femte ledd, skal årsaken til at saken ikke er løst ved avtale med de tillitsvalgte alltid oppgis. Arbeidstilsynet skal ved sin avgjørelse legge særlig vekt på hensynet til arbeidstakernes helse og velferd.

(7) Overtidsarbeid utover rammen i fjerde ledd kan bare pålegges arbeidstakere som i det enkelte tilfellet har sagt seg villig til det.

(8) Samlet arbeidstid må ikke overstige 13 timer i løpet av 24 timer eller 48 timer i løpet av sju dager. Grensen på 48 timer i løpet av sju dager kan gjennomsnittsberegnes over en periode på åtte uker, likevel slik at den samlede arbeidstiden etter § 10-5 andre ledd og § 10-6 femte ledd ikke overstiger 69 timer i noen enkelt uke.

(9) Arbeidsgiver og arbeidstakernes tillitsvalgte i virksomhet som er bundet av tariffavtale, kan skriftlig avtale unntak fra grensen på 13 timer i åttende ledd, men slik at den samlede arbeidstid ikke overstiger 16 timer i løpet av 24 timer. Arbeidstaker skal i så fall sikres tilsvarende kompenserende hvileperioder eller, der dette ikke er mulig, annet passende vern.

(10) Arbeidstaker har rett til å bli fritatt fra å utføre arbeid utover avtalt arbeidstid når vedkommende av helsemessige eller vektige sosiale grunner ber om det. Arbeidsgiver plikter også ellers å frita arbeidstaker som ber om det, når arbeidet uten skade kan utsettes eller utføres av andre.

(11) For overtidsarbeid skal det betales et tillegg til den lønn arbeidstakeren har for tilsvarende arbeid i den alminnelige arbeidstiden. Tillegget skal være minst 40 prosent.

(12) Arbeidsgiver og arbeidstaker kan skriftlig avtale at overtidstimer helt eller delvis skal tas ut i form av arbeidsfri på et avtalt tidspunkt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Etter 15:30 fikk vi overtid. I denne bedriften jeg er i nå får vi ikke overtid før etter 16:30, men samtidig står det på SmartDoc at normal arbeidstid er fra 07:00 - 15:30. Er ikke det selvmotsigende?

Det er forskjell på merarbeid og overtid. Den ene timen blir merarbeid, så lenge du ikke er over 40 timer i uka.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

alt over 40 timer pr uke skal regnes som overtid

Men er det ulovlig å ikke betale overtid etter 40 timer per uke? 

Hvis jeg skal konfrontere økonomidama må jeg nesten ha noe å slå i bordet med, noe både hun og jeg forstår. Jeg vet ikke om hun faktisk forstår seg på reglementet selv. Hun bare ser at det er overtid etter 9 timer og ser at det vil spare bedriften penger, så derfor velger hun det alternativet istedet for overtid etter 40 timer per uke.

Lenke til kommentar

Etter 15:30 fikk vi overtid. I denne bedriften jeg er i nå får vi ikke overtid før etter 16:30, men samtidig står det på SmartDoc at normal arbeidstid er fra 07:00 - 15:30. Er ikke det selvmotsigende?

Det er forskjell på merarbeid og overtid. Den ene timen blir merarbeid, så lenge du ikke er over 40 timer i uka.

Men vi er alltid over 40 timer per uke da vi jobber 8 timer hver dag (07:00 - 1530 inklusiv ubetalt matpause).

Har jeg RETT på overtid etter 8 timer per dag da? Så fremst jeg jobber 40 timer hver uke?

Lenke til kommentar

alt over 40 timer pr uke skal regnes som overtid

Men er det ulovlig å ikke betale overtid etter 40 timer per uke? 

Hvis jeg skal konfrontere økonomidama må jeg nesten ha noe å slå i bordet med, noe både hun og jeg forstår. Jeg vet ikke om hun faktisk forstår seg på reglementet selv. Hun bare ser at det er overtid etter 9 timer og ser at det vil spare bedriften penger, så derfor velger hun det alternativet istedet for overtid etter 40 timer per uke.

Ja det er brudd på AML, hun kan ikke "velge vekk" noe som er nedskrevet i en lov. 

Lenke til kommentar

Men vi er alltid over 40 timer per uke da vi jobber 8 timer hver dag (07:00 - 1530 inklusiv ubetalt matpause).

Har jeg RETT på overtid etter 8 timer per dag da? Så fremst jeg jobber 40 timer hver uke?

Ja, du jobber en 100% stilling. Jobber du utover dette er det helt klart overtid. Siden dere jobber 100% kan dere helt se vekk i fra 9 timers regelen. 

Lenke til kommentar

8 timer ganger 5 dager = 40 timer, hvordan kommer du alltid over?

Nei, overtidsbetalinga blir for de timene over 40 timer i uka... Som i ditt tilfelle er 0 når du jobber 8 timer om dagen.

Siden dere jobber 100% kan dere helt se vekk i fra 9 timers regelen.

Ikke hvis han jobber > 9 timer per dag. (?) F.eks. 10 timer en dag, og 6 timer neste, det blir fortsatt 100%, med en time overtid. Endret av Emancipate
  • Liker 1
Lenke til kommentar

8 timer ganger 5 dager = 40 timer, hvordan kommer du alltid over?

Nei, overtidsbetalinga blir for de timene over 40 timer i uka... Som i ditt tilfelle er 0 når du jobber 8 timer om dagen.

Siden dere jobber 100% kan dere helt se vekk i fra 9 timers regelen.

Ikke hvis han jobber > 9 timer per dag. (?) F.eks. 10 timer en dag, og 6 timer neste, det blir fortsatt 100%, med en time overtid.

Men da jobber han ikke full uke pga den dagen med 6 timer:)

Lenke til kommentar

Altså, vi jobber ALDRI til klokken 15:30. Det er mye overtid i denne jobben og det er tilnærmet aldri at vi slutter før 16:30. Det gjelder hver dag.

Så det er minst 1 time overtid hver dag med andre ord. Som oftest 2 timer. Lovlig, nei, men slik er det i byggebransjen.

Har dere noen kilder og sitater jeg kan sende til økonomidama slik at hun blir overbevist om at jeg har rett?

Kan ikke bare si at "Det er overtid om jeg passerer 40 timer per uke. Vennligst rett opp i dette." Må ha noe håndfast å vise til, annet enn det forvirrende greiene som står på Arbeidstilsynet sine sider.

Lenke til kommentar

Altså, vi jobber ALDRI til klokken 15:30. Det er mye overtid i denne jobben og det er tilnærmet aldri at vi slutter før 16:30. Det gjelder hver dag.

Så det er minst 1 time overtid hver dag med andre ord. Som oftest 2 timer. Lovlig, nei, men slik er det i byggebransjen.

Har dere noen kilder og sitater jeg kan sende til økonomidama slik at hun blir overbevist om at jeg har rett?

Kan ikke bare si at "Det er overtid om jeg passerer 40 timer per uke. Vennligst rett opp i dette." Må ha noe håndfast å vise til, annet enn det forvirrende greiene som står på Arbeidstilsynet sine sider.

§ 10-4.Alminnelig arbeidstid (1) Den alminnelige arbeidstid må ikke overstige ni timer i løpet av 24 timer og 40 timer i løpet av sju dager.
Lenke til kommentar

Den første timen er ikke overtid, men merarbeid - inntil du har krysset 40 timer.

Ja, så derfor er det overtid med engang klokka slår 15:30 når vi jobber 8 timer fra mandag til fredag, ikke sant?

Lenke til kommentar

NEI. Du har vel ikke krysset 40 timer den uka når klokka er 15.30 på mandag? Da har du bare jobbet 8 timer den uka.

Han har forklart at forutsetningen er at han jobber over 40 timer i uka og over 8 timer hver dag, og da er det en måte å telle antall overtidstimer på som samsvarer med å telle antall timer over 40.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...