AnonymDiskusjon Skrevet 1. september 2017 Del Skrevet 1. september 2017 Hei! Tidligere i kveld var jeg på besøk hos ei venninne og vi hadde sex(med kondom). Etter sexen snakket vi om diverse ting og hun fortalte meg da at hun har fått påvist HPV-virus og holder på og utrede noen celleprøver(for å utelukke alvorligere ting). HPV-viruset er jeg litt kjent med fra før, men ikke så mye jeg kanskje burde, og når jeg nå leser på nett så fremstår det som en ganske vanlig ting som de fleste har en eller flere ganger i løpet av livet sitt. Der og da ble jeg skuffet når hun fortalte meg dette. En ting er at HPV-viruset er såpass vanlig, men det jeg reagerer på er at hun har visst at hun har HPV-viruset i seg UTEN å fortelle det til meg! Personlig føler jeg at dette er ett grovt tillitsbrudd. Vi har hatt sex flere ganger og vi har begge hatt sex med andre. Jeg har for vane å alltid bruke kondom men jeg ser det at HPV-viruset godt kan spre seg selv med bruk av kondom. Oralsex har vært ubeskyttet, begge veier. Jeg fikk egentlig litt sjokk og ble usikker på hvor alvorlig dette er og hva jeg bør gjøre videre. Overreagerer jeg ovenfor henne? Jeg forventer tillit. En ting er å ikke vite at en har smitten, en helt annen ting er å vite at man har viruset og så unngår å fortelle det videre. Jeg har hatt sex med andre i ettertid som jeg sannsynligvis har spredt dette til dersom jeg har fått det. Burde jeg fortelle dette til de så de kan få seg sjekket? Magefølelsen min sier ja. Jeg skal bestille meg time hos fastlegen min og ta prøver og en liten prat med han. Jeg pleier å ta regelmessige sjekker for seksuelt overførbare sykdommer, men HPV-viruset er ikke en del av denne sjekken. Det blir nok og til at jeg må praktisere sølibad frem til jeg får litt mer kunnskap om dette og kanskje avkreftet om jeg er smittet. Hva ville dere andre gjort? Hvordan ville dere reagert? Takker for innspill og råd... Anonymous poster hash: ce66f...4bb 1 Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 2. september 2017 Del Skrevet 2. september 2017 HPV-familien (det er vel en 50-ish vanlige typer) er en rimelig uunngåelig del av det å ha intim kontakt med andre mennesker. De fleste av dem er harmløse, men potensielt irriterende (e.g. kjønnsvorter, eller vanlige vorter for den del). Noen av dem er mer skumle, og kan øke risikoen for visse krefttyper (livmorhalskreft, munnhulekreft, endetarmskreft, peniskreft...) Mitt råd: Hvis du ikke lever i et monogamt forhold, skaff deg HPV-vaksinen. For all del, det skader ikke å si fra til andre partnere. Men samtidig så er det ikke så mye annet man gjøre med hpv enn å behandle eventuelle umiddelbare symptomer, samt vaksinere seg mot det. Lenke til kommentar
nacario Skrevet 23. september 2017 Del Skrevet 23. september 2017 Jeg synes det var veldig dårlig gjort av henne å holde den infoen tilbake Etter at dere hadde sex. Som du nevner holder hun på å utredes for type HPV ala det kan være en an de mildere eller værre, samtidig som dere hadde oralsex? Du har hvertfall fått det. Lenke til kommentar
zotbar1234 Skrevet 28. september 2017 Del Skrevet 28. september 2017 Jeg skal bestille meg time hos fastlegen min og ta prøver og en liten prat med han. Prøver for hva, eksakt? Det finnes per i dag *ingen* prøver som avdekker om en mann er en HPV-bærer. Ej heller er det mulig å avsløre 100% om en kvinne er en HPV-bærer (det er kun livmorcelleprøver som avslører dette. Andre spennende steder testes det ikke for). Immunforsvaret i seg selv greier seg ganske fint mot HPV (sammenlignet med mye annet, altså) (kilde: who). Det er ganske gode odds for at du kommer i kontakt med folk som har HPV uten å være klar over dette og blir smittet på et eller annet tidspunkt. HPV er heller ikke unikt her -- HSV-1 er et annet enkelt eksempel (kilde: http://www.who.int/mediacentre/news/releases/2015/herpes/en/)).Det er også ganske gode odds for at ditt immunforsvar greier å undertrykke viruset. Om du ønsker å forbedre odds mot varianter av HPV som er forbundet med kreft, finnes det en vaksine (den 9-valente varianten, https://www.felleskatalogen.no/medisin/gardasil-9-msd-vaccins-633598, ligger på rundt 1400NOK/dose, en voksen mann trenger 3 slike over 6 måneder. Vaksinen er en del av vaksinasjonsprogrammet i Norge, men det er hovedsaklig barn som får denne gratis). Dette er altså ingen krise. Jeg pleier å ta regelmessige sjekker for seksuelt overførbare sykdommer, men HPV-viruset er ikke en del av denne sjekken. Det henger sammen med at det ikke er mulig å testes for. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg