Gå til innhold

Evig Liv - Kan vi reversere aldringssprosessen i cellene slik at de blir nye?

Enceladus

Anbefalte innlegg

Lyttet til Abels Tårn på NRK ekko i dag og syntes innslaget med følgende spørsmål som diskuteres var ganske interessant. 

Er det mulig å reversere aldringsprosessen i cellene slik at de blir nye? Kan denne forskningen være inngangen til evig liv?

Gå til 01:12:00 for å høre:

https://radio.nrk.no/serie/ekko#t=57m52s

Damen de nevner som hevder hun har forlenget livet med 20 år

Guardian artikkel

https://www.theguardian.com/science/2016/jul/24/elizabeth-parrish-gene-therapy-ageing

Virker ganske iffy spør du meg med tanke på all kritikken som kommer frem i artikkelen fra de som vet noe om dette. Men så har jeg ikke fulgt saken så tett heller da. Dette var tidelig 2015 så kan jo ha skjedd mer siden da.

Kunne du tenke deg å leve for alltid? Eventuelt forlenge livet med noen 10 år utover det som er mulig i dag? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal prøve å få sett den der senere.

Har dog hørt Michio Kaku snakke om det samme. Jeg synes det er veldig interessant. Kunne godt tenke meg å leve evig. Tenk å få være med på HELE menneskehetens restérende historie, uansett hva enden måtte bli! Da kunne man virkelig lagt planer, siden man kunne lært så uendelig mye. I dag er man bare begrenset til maksimum levealder, ca 78 år. Tenk å leve i 7800 år!

Døden setter stopper for mang en ambisjon. Det er stygt, sosial stigmatiséring. "Ja du er jo bare 25 år, du har livet foran deg." Jeg husker jeg ble fortalt da jeg var ca 29, og jobbet via vikarbyrå i byggebransjen, snakket litt med en svenske i pausa og sa jeg muligens ville velge ny studieretning; "Ja då e det på høg tid!"

Tenk om alder ikke var en hindring. Barnløshet hadde ikke blitt et problem. Veldig interessant.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Evig kan nok ingen regne med å leve. Men man kan få en uavgrenset levealder, hvis/når slike inngrep eventuelt vil kunne fungere suksessfullt.
Dvs, man blir ikke eldre og kan reversere aldring. Men likevel risikere å få sykdommer, eller komme ut for en fatal ulykke. Ja på et eller annet tidspunkt vil det nok garantert skje.
Men man får altså mulighet til å kunne bli vesentlig eldre, kanskje tusen  år om man er heldig.

Det er sikkert litt av hvert som skal klaffe for at noe slikt blir hvermansen til del. Største hinder er  befolknings-problemet. Det sier selv at det ikke kan bli en realitet, før man får stopp og radikal nedgang i barnefødsler globalt. Det er en av grunnene til at det er så viktig å prioritere befolkningsproblemet. Det er jo helt forferdelige utsikter, slik det ser ut nå.

Dette området var professor Herman Tønnesens livsfilosofi i sin tid. Det var noe vi måtte sette alle krefter inn på i følge Tønnessen. "Vi lever på en stor tilintetgjørelses-planet, der vi underordner oss "morder" natur, og gjør som Eloiene i Tidsmakinen av H.G. Wells:  "Går frivillig under jorden og lar oss tilintetgjøres, som om vi er geneprogrammert til å gjøre det"

Så er det spørsmål hvordan det går med verden fremover. Overlever vi som rase, eller er vi på vei mot utslettelse? En del mener vi vil utslette oss selv, og det er vel en fare for det.

Men kommer vi over kneiken, kan det bli interessant. Som Tønnessen uttrykte det:  "Jeg tror alt er mulig. Det fins ikke den kosmiske katastrofe, ikke mennesket vil kunne bli i stand til å finne remedier mot" . Tønnessen var kjent for, og kalte seg selv pessimist. Men optimist, når det gjaldt hva vi i teorien kan være i stand til å få til.

Nå ser det kanskje litt håpefullt ut, ved at det hvertfall snakkes mer om. Slik som med Liz Parrish og BioViva. I programserien "Evig ung" som gikk på NRK for ikke så lenge siden, kom man inn på en del av dette. Som her.

https://tv.nrk.no/serie/evig-ung/DMTV23250317/sesong-1/episode-3#t=17m11s

Ps. Lurer på om du har linket til rett EKKO program? Kunne ikke høre noe om det der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...