Gå til innhold

Disse bilprodusentene gjør det dårligst i ny utslippsrapport. Volvo havner under middels


Anbefalte innlegg

Hydrogen kommer vi til å lage hjemme i framtiden, med solceller og vindkraft

Mange fabrikker etc. som har masse overskuddsenergi som bare sløses bort, som kunne ha vært brukt til å lage hydrogen

Energien fra kraftverk går opp i intet om natten

Dette løses ikke med hydrogen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hydrogen kommer vi til å lage hjemme i framtiden, med solceller og vindkraft

Mange fabrikker etc. som har masse overskuddsenergi som bare sløses bort, som kunne ha vært brukt til å lage hydrogen

Energien fra kraftverk går opp i intet om natten

Dette løses ikke med hydrogen.

 

Skjønner ikke kommentaren din

Lenke til kommentar

Mange fabrikker etc. som har masse overskuddsenergi som bare sløses bort, som kunne ha vært brukt til å lage hydrogen

Energien fra kraftverk går opp i intet om natten

Denne energien du snakker om er i form av varme. Finnes det utprøvd teknologi for å lage hydrogen vha. spillvarme, eller tenker du varme -> strøm -> elektrolyse? Er i utgangspunktet skeptisk til om virkningsgraden blir noe å skrive hjem om, men det kan jo ha skjedd utvikling som jeg ikke har fått med meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Selv om de aller fleste familier klarer seg med elbil-rekkevidda til hverdags, er det enda noen år før en gutt som er på førstegangstjeneste i Finnmark kan hive seg i sin 10 år gamle nedarva, nedharva bil og kjøre hjem til Østlandet på perm. Og det går altså ikke tog opp dit.

Har hørt at det faktisk går fly til Finnmark.

 

Og så er det dette med å velge ut ekstreme eksempler og overse det store bildet.

 

 

Hvis du ser på det store bildet startet jeg med at at 90% av behovet, og 100% av det daglige behovet, er dekket av elbilens rekkevidde. 

 

Fly til Finnmark er spesielt dyrt, avgangene passer ikke overens med når man starter/avslutter permen, og fly er altså utpekt som den mest forurensende formen for trafikk. 

Lenke til kommentar

 

 

Skuffende, men dessverre helt opplagt og forventet. Hører en del folk si at "nå har Euro6 kommet, så nå er dette problemet en saga blott". Samtidig som de glemmer at selv de nye oppgitte Euro6-tallene fortsatt er basert på den ganske skandaløse NEDC-syklusen, hvor bilene ikke blir testet med tilstrekkelig varierende last, pådrag og turtall, og dessuten kun testes i optimal temperatur på rundt 20 grader.

I faktisk bruk med start/stopp og mye kjøring i minuttene rett etter kaldstart, er slike utlipp ofte flere titalls ganger høyere.

Men greit å få tallene ut i lyset, slik at man kan få avviklet dieselmotoren en gang for alle.

Bransjen sier jo selv at de ikke ser det som aktuelt å utstyre renseteknologi (ala f.eks. AdBlue) på personbiler, og at overgang til elektrisk fremdrift virker som den mest farbare vei i møte med strengere utslippskrav.

Det er vel allerede kommet personbiler med AdBlue?
Jepp. Min dieselbil har AdBlue:

Mercedes ML250 2012-modell

Ja, det er nok riktig. Noen biler, særlig større modeller, har fått dette. Men det er ikke slik at dette er rullet ut i stor skala på tvers av hele modellspekteret, og det er dette produsentene selv sier at de ikke ser som en farbar vei.

 

Dessuten så er renseteknologier som dette et klassisk "end-of-pipe"-prinsipp, som det heter på fagspråket. Dette er måten man møtte utslipps- og miljøproblemer på "i gamle dager", selv om det fortsatt er utbredt. Man har et problem med en prosess, og i stedet for å endre prosessen så putter man på en renseprosess helt til slutt, som attpåtil reduserer effektiviteten til den allerede ueffektive prosessen.

 

Prosessfaglig bør man alltid søke å endre hele prosessen for å hindre problemet i å oppstå i utgangspunktet, ved å substituere råmaterialer, innsatsfaktorer eller prosessen selv. Hele vår industri- og produksjonshistorie er preget av slike utviklingstrinn, hvor man har kommet seg bort fra store utslipp til luft, jord og vann fra eldre prosessanlegg.

 

Den naturlige veien å gå i transportsektoren er å fase ut hele forbrenningsmotoren og finne andre energibærere og andre prosesser som konverterer energien til framdrift i kjøretøyet. Dette tar alltid litt tid og møter motstand i begynnelsen, men er en uunngåelig utvikling.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Leste artikkelen på nytt og la nå merke til at man tilsynelatende beregner snittet av bilmodeller, ikke snittet av motormodeller eller snittet av solgte biler. Ikke at det er et fokusområde for bilprodusentene, men... Dersom noen selger mange varianter av dyre biler som egne modeller for små publikum, og har få modeller av billige storselgere, vil dette tallet bli betydelig lavere enn "den miljømessige impacten".

Lenke til kommentar

 

Hydrogen kommer vi til å lage hjemme i framtiden, med solceller og vindkraft

Mange fabrikker etc. som har masse overskuddsenergi som bare sløses bort, som kunne ha vært brukt til å lage hydrogen

Energien fra kraftverk går opp i intet om natten

Dette løses ikke med hydrogen.

 

Du har sterke argumenter, men det hjelper lite.

- Som jeg også sa til min 5 år gamle sønn da han la seg ned på gulvet i butikken og sutret & skrek, fordi han var uenig i en avgjørelse.

 

 

Hvis du er ferdig med å sutre:

 

https://fuelcellsworks.com/news/ballard-powered-fuel-cell-electric-bus-achieves-25000-hours-of-revenue-operation/

 

http://ec.europa.eu/avservices/video/player.cfm?sitelang=en&ref=I138359&videolang=INT

 

http://ec.europa.eu/avservices/video/player.cfm?sitelang=en&ref=I138359&videolang=INT

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dieselbiler er borte om 3-4 år i de fleste butikker i verden.... de burde aldri vært lov og selge. et kynisk spill fra oljeindustrien sammen med bilindustrien... easy money.... og millioner dør pga dårlig luft i byer i hele verden.... men penger stryrer dette.

Euro 6 motor forurenser nesten like mye når det er minus grader. Hydrogen er en dårlig vits oppfunnet av fosil industrien,, berregnet på folk som har strøket i både fysikk og mattematikk. Hydrogen er en våt drøm for bilindustrien... krever om mulig enda mer deler og vedlikehold enn en dieselmotor og koster enda mer i drift.

Elbil er eneste løsning om vi skal fortsette og ha biler på jorden vår. Alterneativ saltvannsmotor med syntese energi som noen forsker på.... men brenne gamle dyre rester fra jura tiden.. må det bli slutt på...

Lenke til kommentar

Dieselbiler er borte om 3-4 år i de fleste butikker i verden.... de burde aldri vært lov og selge. et kynisk spill fra oljeindustrien sammen med bilindustrien... easy money.... og millioner dør pga dårlig luft i byer i hele verden.... men penger stryrer dette.

Euro 6 motor forurenser nesten like mye når det er minus grader. Hydrogen er en dårlig vits oppfunnet av fosil industrien,, berregnet på folk som har strøket i både fysikk og mattematikk. Hydrogen er en våt drøm for bilindustrien... krever om mulig enda mer deler og vedlikehold enn en dieselmotor og koster enda mer i drift.

Elbil er eneste løsning om vi skal fortsette og ha biler på jorden vår. Alterneativ saltvannsmotor med syntese energi som noen forsker på.... men brenne gamle dyre rester fra jura tiden.. må det bli slutt på...

"Hydrogen er en dårlig vits oppfunnet av fosil industrien,"

 

Det spiller vel liten rolle hvem som har "oppfunnet" Hydrogen.,  eller tjener penger på det. ( Du gjør vel heller ikke noe du ikke tjener penger på?)  Men vi/samfunnet får nullutslipp-transport til en betydelig lavere pris pr. km. ( når det er kommet i gang) enn forbrenningsmotor. Og  de Hydrogen-elektriske bilene ser ut til å bli ladbare for ca. 50 km. , så de som i dag har småkjøring som behov får også dekket sitt.

 

"Det er billigere å bygge en nasjonal infrastruktur for hydrogen enn for å elektrifisere bilparken bare med batterier, hevder hydrogenselskapet NEL, og får støtte fra SINTEF. – Det er en myte at hydrogen er dyrt, sier Steffen Møller-Holst ved SINTEF."

 

https://www.motor.no/artikler/mener-hydrogen-koster-mindre-enn-elbil-nett/

 

 

Og:

 

«Akkurat hvilken metode som er mest aktuell er ikke poenget. Det som er viktig er at Norge kan tilby CO2-fri hydrogen til Europa basert på naturgass i store mengder. Den gode nyheten er at vi allerede har mesteparten av infrastrukturen på plass. Og vi vet også hva vi skal gjøre med all CO2-en som vi fanger. Vi har nok plass i havets kjeller.

Velger vi denne løsningen for gass så slipper vi ikke ut CO2, og da kan vi slutte å kalle naturgassen for «skitten». Produktet vi selger er hydrogen. Og den er miljøvennlig.»

http://forskning.no/blogg/johan-hustads-blogg/gass-rent-og-norsk-som-et-glass-helmelk

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...