hekomo Skrevet 3. september 2017 Del Skrevet 3. september 2017 Hydrogen kommer vi til å lage hjemme i framtiden, med solceller og vindkraft Mange fabrikker etc. som har masse overskuddsenergi som bare sløses bort, som kunne ha vært brukt til å lage hydrogen Energien fra kraftverk går opp i intet om natten Dette løses ikke med hydrogen. 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 3. september 2017 Del Skrevet 3. september 2017 Hydrogen kommer vi til å lage hjemme i framtiden, med solceller og vindkraft Mange fabrikker etc. som har masse overskuddsenergi som bare sløses bort, som kunne ha vært brukt til å lage hydrogen Energien fra kraftverk går opp i intet om natten Dette løses ikke med hydrogen. Skjønner ikke kommentaren din Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 3. september 2017 Del Skrevet 3. september 2017 Mange fabrikker etc. som har masse overskuddsenergi som bare sløses bort, som kunne ha vært brukt til å lage hydrogen Energien fra kraftverk går opp i intet om natten Denne energien du snakker om er i form av varme. Finnes det utprøvd teknologi for å lage hydrogen vha. spillvarme, eller tenker du varme -> strøm -> elektrolyse? Er i utgangspunktet skeptisk til om virkningsgraden blir noe å skrive hjem om, men det kan jo ha skjedd utvikling som jeg ikke har fått med meg. 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 3. september 2017 Del Skrevet 3. september 2017 ... Ekstreme enkelteksempler er egentlig ikke så veldig relevante. Man må se på det typiske bruksmønsteret. For å vri litt på Pratchett, så tror jeg det er ganske typisk å av og til gjøre noe utypisk. Altså å kjøre på langtur.. 2 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 4. september 2017 Del Skrevet 4. september 2017 Selv om de aller fleste familier klarer seg med elbil-rekkevidda til hverdags, er det enda noen år før en gutt som er på førstegangstjeneste i Finnmark kan hive seg i sin 10 år gamle nedarva, nedharva bil og kjøre hjem til Østlandet på perm. Og det går altså ikke tog opp dit. Har hørt at det faktisk går fly til Finnmark. Og så er det dette med å velge ut ekstreme eksempler og overse det store bildet. Hvis du ser på det store bildet startet jeg med at at 90% av behovet, og 100% av det daglige behovet, er dekket av elbilens rekkevidde. Fly til Finnmark er spesielt dyrt, avgangene passer ikke overens med når man starter/avslutter permen, og fly er altså utpekt som den mest forurensende formen for trafikk. Lenke til kommentar
Falsum Skrevet 4. september 2017 Del Skrevet 4. september 2017 Skuffende, men dessverre helt opplagt og forventet. Hører en del folk si at "nå har Euro6 kommet, så nå er dette problemet en saga blott". Samtidig som de glemmer at selv de nye oppgitte Euro6-tallene fortsatt er basert på den ganske skandaløse NEDC-syklusen, hvor bilene ikke blir testet med tilstrekkelig varierende last, pådrag og turtall, og dessuten kun testes i optimal temperatur på rundt 20 grader. I faktisk bruk med start/stopp og mye kjøring i minuttene rett etter kaldstart, er slike utlipp ofte flere titalls ganger høyere. Men greit å få tallene ut i lyset, slik at man kan få avviklet dieselmotoren en gang for alle. Bransjen sier jo selv at de ikke ser det som aktuelt å utstyre renseteknologi (ala f.eks. AdBlue) på personbiler, og at overgang til elektrisk fremdrift virker som den mest farbare vei i møte med strengere utslippskrav. Det er vel allerede kommet personbiler med AdBlue?Jepp. Min dieselbil har AdBlue:Mercedes ML250 2012-modell Ja, det er nok riktig. Noen biler, særlig større modeller, har fått dette. Men det er ikke slik at dette er rullet ut i stor skala på tvers av hele modellspekteret, og det er dette produsentene selv sier at de ikke ser som en farbar vei. Dessuten så er renseteknologier som dette et klassisk "end-of-pipe"-prinsipp, som det heter på fagspråket. Dette er måten man møtte utslipps- og miljøproblemer på "i gamle dager", selv om det fortsatt er utbredt. Man har et problem med en prosess, og i stedet for å endre prosessen så putter man på en renseprosess helt til slutt, som attpåtil reduserer effektiviteten til den allerede ueffektive prosessen. Prosessfaglig bør man alltid søke å endre hele prosessen for å hindre problemet i å oppstå i utgangspunktet, ved å substituere råmaterialer, innsatsfaktorer eller prosessen selv. Hele vår industri- og produksjonshistorie er preget av slike utviklingstrinn, hvor man har kommet seg bort fra store utslipp til luft, jord og vann fra eldre prosessanlegg. Den naturlige veien å gå i transportsektoren er å fase ut hele forbrenningsmotoren og finne andre energibærere og andre prosesser som konverterer energien til framdrift i kjøretøyet. Dette tar alltid litt tid og møter motstand i begynnelsen, men er en uunngåelig utvikling. 2 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 4. september 2017 Del Skrevet 4. september 2017 Leste artikkelen på nytt og la nå merke til at man tilsynelatende beregner snittet av bilmodeller, ikke snittet av motormodeller eller snittet av solgte biler. Ikke at det er et fokusområde for bilprodusentene, men... Dersom noen selger mange varianter av dyre biler som egne modeller for små publikum, og har få modeller av billige storselgere, vil dette tallet bli betydelig lavere enn "den miljømessige impacten". Lenke til kommentar
Ano__Nym Skrevet 4. september 2017 Del Skrevet 4. september 2017 Bryr meg ikke, forskjellen mellom bilene er ubetydelig uansett på utslipp «En Renault Grand Scénic 160 dCi slipper ut like mye nitrogenoksider som omtrent 240 biler av typen BMW 520d»? Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 5. september 2017 Del Skrevet 5. september 2017 (endret) Hydrogen kommer vi til å lage hjemme i framtiden, med solceller og vindkraft Mange fabrikker etc. som har masse overskuddsenergi som bare sløses bort, som kunne ha vært brukt til å lage hydrogen Energien fra kraftverk går opp i intet om natten Dette løses ikke med hydrogen. Du har sterke argumenter, men det hjelper lite. - Som jeg også sa til min 5 år gamle sønn da han la seg ned på gulvet i butikken og sutret & skrek, fordi han var uenig i en avgjørelse. Hvis du er ferdig med å sutre: https://fuelcellsworks.com/news/ballard-powered-fuel-cell-electric-bus-achieves-25000-hours-of-revenue-operation/ http://ec.europa.eu/avservices/video/player.cfm?sitelang=en&ref=I138359&videolang=INT http://ec.europa.eu/avservices/video/player.cfm?sitelang=en&ref=I138359&videolang=INT Endret 5. september 2017 av Fri diskusjon og kunnskap Lenke til kommentar
Kjetil Sandal Skrevet 16. september 2017 Del Skrevet 16. september 2017 Dieselbiler er borte om 3-4 år i de fleste butikker i verden.... de burde aldri vært lov og selge. et kynisk spill fra oljeindustrien sammen med bilindustrien... easy money.... og millioner dør pga dårlig luft i byer i hele verden.... men penger stryrer dette. Euro 6 motor forurenser nesten like mye når det er minus grader. Hydrogen er en dårlig vits oppfunnet av fosil industrien,, berregnet på folk som har strøket i både fysikk og mattematikk. Hydrogen er en våt drøm for bilindustrien... krever om mulig enda mer deler og vedlikehold enn en dieselmotor og koster enda mer i drift. Elbil er eneste løsning om vi skal fortsette og ha biler på jorden vår. Alterneativ saltvannsmotor med syntese energi som noen forsker på.... men brenne gamle dyre rester fra jura tiden.. må det bli slutt på... Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 17. september 2017 Del Skrevet 17. september 2017 Diesel personbiler er allerede på vei ut Men diesel SUV og Pickup etc kommer nok ikke til å forsvinne med det første, med mindre det blir billigere med større bensin motorer V8 bensin kan erstatte alle typer av dagens biler med diesel Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 17. september 2017 Del Skrevet 17. september 2017 (endret) Dieselbiler er borte om 3-4 år i de fleste butikker i verden.... de burde aldri vært lov og selge. et kynisk spill fra oljeindustrien sammen med bilindustrien... easy money.... og millioner dør pga dårlig luft i byer i hele verden.... men penger stryrer dette. Euro 6 motor forurenser nesten like mye når det er minus grader. Hydrogen er en dårlig vits oppfunnet av fosil industrien,, berregnet på folk som har strøket i både fysikk og mattematikk. Hydrogen er en våt drøm for bilindustrien... krever om mulig enda mer deler og vedlikehold enn en dieselmotor og koster enda mer i drift. Elbil er eneste løsning om vi skal fortsette og ha biler på jorden vår. Alterneativ saltvannsmotor med syntese energi som noen forsker på.... men brenne gamle dyre rester fra jura tiden.. må det bli slutt på... "Hydrogen er en dårlig vits oppfunnet av fosil industrien," Det spiller vel liten rolle hvem som har "oppfunnet" Hydrogen., eller tjener penger på det. ( Du gjør vel heller ikke noe du ikke tjener penger på?) Men vi/samfunnet får nullutslipp-transport til en betydelig lavere pris pr. km. ( når det er kommet i gang) enn forbrenningsmotor. Og de Hydrogen-elektriske bilene ser ut til å bli ladbare for ca. 50 km. , så de som i dag har småkjøring som behov får også dekket sitt. "Det er billigere å bygge en nasjonal infrastruktur for hydrogen enn for å elektrifisere bilparken bare med batterier, hevder hydrogenselskapet NEL, og får støtte fra SINTEF. – Det er en myte at hydrogen er dyrt, sier Steffen Møller-Holst ved SINTEF." https://www.motor.no/artikler/mener-hydrogen-koster-mindre-enn-elbil-nett/ Og: «Akkurat hvilken metode som er mest aktuell er ikke poenget. Det som er viktig er at Norge kan tilby CO2-fri hydrogen til Europa basert på naturgass i store mengder. Den gode nyheten er at vi allerede har mesteparten av infrastrukturen på plass. Og vi vet også hva vi skal gjøre med all CO2-en som vi fanger. Vi har nok plass i havets kjeller. Velger vi denne løsningen for gass så slipper vi ikke ut CO2, og da kan vi slutte å kalle naturgassen for «skitten». Produktet vi selger er hydrogen. Og den er miljøvennlig.» http://forskning.no/blogg/johan-hustads-blogg/gass-rent-og-norsk-som-et-glass-helmelk Endret 17. september 2017 av Fri diskusjon og kunnskap Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå