Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Er dette en bra jobbsøknad?

TorP

Anbefalte innlegg

Hei, jeg går på vg2 varme og pumpeteknikk på Godalen vgs. Vi skal bli utplassert i en bedrift og den med best jobbsøknad får velge vilken bedrift de vil velge. 

Er det noen ting som jeg burde endre på min søknad for å gjøre den bedre? 
Første gang jeg lager jobbsøknad så vet ikke om den er god eller ikke. 
Kom med forslag som kan gjøre den bedre. 

Jeg må levere den in på tirsdag som kommer bare så dere vet.

Setter stor pris på all hjelp jeg får.  :)

c2c98aaf172977b6397b59fb4da8f491.png

Endret av TorP
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder søknaden så ville jeg prøvd å unngå repetisjoner.

Snakk gjerne om deg selv og hva du kan tilby virksomheten, men jeg ville unngått å skrive for mye personlige ting, som f.eks om din far, selv om det viser din gode karakter og modenhet.

De forventer ikke en lang og omfattende søknad, du er som sagt ikke ferdig med vg, vær konkret og kortfattet. Det er lett å føle at det er for få ord, ikke tenk på det. 

Endret av Uderzo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei denne søknaden ville gått rett i søpla hos meg.

Som uderzo sier, ikke skriv om faren din.

Og skriv noe konkret hva du kan. Du skriver bare at du er flink og står på etc. Det er helt uinteressant da det står det samme på alle andre sine søknader.

Hva har du erfaring med? Hvilke merker og modeller av sånn utstyr har du erfaring med? Hva er grunnen til at du går denne linja og ønsker denne læreplassen? (Altså hva er det som gjør at du brenner for dette faget?)

Hvorfor skal du bli ansatt kontra noen andre?

Tipser deg om å fjerne alt du har skrevet, og begynn på nytt med å inkludere det jeg nå har sagt.

Å ha inn praksiselev koster tid og penger og bedriften vil gjerne få noe utbytte av det. Så gjør deg selv interessant.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mine tanker:

Ganske mange "jeg" i søknaden. Prøv å start noen av setningene annerledes, og omformuler setningene litt annerledes slik at det ikke blir masse "jeg jeg jeg".

"full av energi og humør" ville jeg heller endret til "full av energi og godt humør". Humør kan være dårlig og ;) 

Skrive at du vil søke om lærlingplass etter utplassering kan være litt uheldig? Kanskje det ikke er stedet for deg å jobbe (misnøye e.l).

Lykke til! :) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Jeg syns teksten har en god energi over seg! Er også enig med Kristiann over, det blir litt mye "jeg". Du kan også formulere deg slikt som "mine interesser er elektronikk, (...)" og kanskje spesifisere hva du har peiling på. Som Vaffel over sier, det er lurt å skrive mer om dine konkrete ferdigheter.

Du er inne på noe med teksten din. Det virker svært troverdig at du er godt motivert. Stå på, håper du får jobb i nær fremtid.

Endret av Slettet+921324
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

1) "Jeg får jobbet med det jeg virkelig liker -og har lidenskap for-".

2) "...at vil gjøre en god jobb, og jeg er ikke uredd for å ta ansvar utover roller jeg er forventet til å gjøre. Jeg sier fra om jeg ser noe utenfor normen og jeg fordrer samarbeid og team spirit (lagarbeid)."

3) Skriv litt mér om mål 20-30 år frem i tid, sér ingenting om dette. Tenk over dette i noen timer og gjør deg opp et grundig svar. Kom gjerne med spørsmål (her på forumet). Skriv også at dette målet kan endres, men det variérer ut fra lederskapets stil (hvis du føler du lærer mye og blir ledet korrekt, så blir du værende). Skriv at du er opptatt av åpenhet og profesjonell lederskap. Du finner deg ikke i sammensvergelser og mobbing. Da setter du deg i respekt fra the get-go. Mye av dette skriver jeg også for å sikre deg mot NAV i fremtiden om det skulle gå fullstendig galt.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...