Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpe elbil uten å ha fast parkering?


johanf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er du garantert ladeplass på jobb, og vil du være avhengig av å lade hver dag? Sålenge du har ett fast sted å lade er det jo liten risiko men man må jo huske at det kommer flere og flere elbiler, og det er risiko for at elbilene kommer raskere enn lademulighetene utvides.

 

Kjøper du større batteripakke er du jo mer fleksibel å kan lade når det er mulighet hvis du deler plass med flere...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for innspill.

 

Jeg må ha mulighet for hurtiglading og føler i3 er det beste alternativet.

 

Men, kan noen fortelle meg hvorfor de tar betalt pr. minutt man lader, og ikke basert på hvor mye energi (kwh) man putter i batteriet?

 

de har ikke "lov" til å ta betalt pr kWh, må være kraftselskap eller noe i den duren. Ganske idiotisk.

 

Over til første spørsmål, hvor skal du ferdes? Slik jeg forstår det begynner det å bli ett problem i Oslo ift ladeplasser. Men har du fast på jobb går det nok helt fint i hverdagen og i helger og ferier bør du belage deg på hurtiglader. Se deg ut butikker som har hurtiglader i nærheten, da spiser det ikke av tiden din da du må innom uansett. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja jeg bor i Oslo, mer eller mindre "på" ring 3. Bor i underkant av 10km fra jobb. Ladere skal være tilgjengelig på jobb og jeg håper og tror jeg kommer såpass tidlig at jeg er sikret en plass.  Usikker på om det er hurtigladere eller langtidsladere som skal etableres. Det kan jeg finne ut til uken.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Jeg lurer på hvordan det er med elbil om vinteren i Norge. Hvordan holder man bilen varm? :shrug:  

 

Nå har det vært elbiler så lenge i Norge at noen må jo ha funnet ut dette så det ikke blir noen svar a-la "det går fiiiiint! bare kjøp en og finn ut XDDD"

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

 

Takk for innspill.

 

Jeg må ha mulighet for hurtiglading og føler i3 er det beste alternativet.

 

Men, kan noen fortelle meg hvorfor de tar betalt pr. minutt man lader, og ikke basert på hvor mye energi (kwh) man putter i batteriet?

 

de har ikke "lov" til å ta betalt pr kWh, må være kraftselskap eller noe i den duren. Ganske idiotisk.

 

Over til første spørsmål, hvor skal du ferdes? Slik jeg forstår det begynner det å bli ett problem i Oslo ift ladeplasser. Men har du fast på jobb går det nok helt fint i hverdagen og i helger og ferier bør du belage deg på hurtiglader. Se deg ut butikker som har hurtiglader i nærheten, da spiser det ikke av tiden din da du må innom uansett.

 

Betaling per minutt gir og mening siden det er begrenset med plasser. Siden lade effekten går drastisk ned når batteriet nærmer seg fult så kan betaling per minutt være en god regulering som får folk til å gi fra seg ladeplassen sin så andre slipper til.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvordan det er med elbil om vinteren i Norge. Hvordan holder man bilen varm? :shrug:

 

Nå har det vært elbiler så lenge i Norge at noen må jo ha funnet ut dette så det ikke blir noen svar a-la "det går fiiiiint! bare kjøp en og finn ut XDDD"

Min bil starter forvarming i det jeg skrur på lyset om morgenen, da blir det varmt i bilen og batteriet:)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

 

Hmmm... Har lest noen artikler nå, virker som rådet er "ta på lue, boblejakke og hansker" :(

 

Nei det blir dieselbil på meg.

Elbiler med elektrisk varmeapparat blir jo mye raskere varm enn dieselbil.

 

Hmmm... ok...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...