Gå til innhold

Windows fjerner ikke filene skikkelig


Vial

Anbefalte innlegg

Jeg har i maskinen min 2 WD 120gb disker, dette har fungert kjempefint med windows xp en god stund - helt til nå.

 

Når jeg sletter en fil virker det som om den bare fjerner filreferansen og ikke selve fila. Dvs. jeg kan slette godt og vel 100gb på under 10millisekunder(!). Den ledige plassen på harddisken endrer seg dog ikke.

 

Da tenker jeg 2 ting; Ødelagt filsystem eller virus. Noen som har hatt samme type problem?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har i maskinen min 2 WD 120gb disker, dette har fungert kjempefint med windows xp en god stund - helt til nå.

 

Når jeg sletter en fil virker det som om den bare fjerner filreferansen og ikke selve fila. Dvs. jeg kan slette godt og vel 100gb på under 10millisekunder(!). Den ledige plassen på harddisken endrer seg dog ikke.

 

Da tenker jeg 2 ting; Ødelagt filsystem eller virus. Noen som har hatt samme type problem?

Du har helt rett. Fjerner bare filreferansen. Men du skal få oppdatert tilgjengelig plass. Filene blir ikke borte før du overskriver dem. Selv om filene i praksis ikke er borte ser operativsystemet det som ledig plass idet filreferansen blir borte.

Lenke til kommentar
Hvis du har Norton Anti Virus (2003 eller 2004), så er det dette som skaper problemet.. Norton har nemmelig en funksjon som sparer på alle filer som blir slettet, så man må slette filene vie Norton igjen.. det er noe sikkelig drit spør du meg..

Hva har Norton Antivirus med dette å gjøre?

Det er vel ikke Norton Antivirus, men en annen Norton Util som følger med bl.a. Norton System Works som har en slik funksjon......

 

Den kan jo også avinstalleres (heter Undelete etellerannet... husker ikke riktig)

 

(Kan jo være at den også følger med Norton Antivirus i disse dager)

Lenke til kommentar

Høres ut som det siktes til Norton Protected Recycle Bin. Jeg vet ikke hva denne gjør, for jeg har aldri brukt den. Jeg sletter aldri filer for så å angre etterpå.

 

Uansett kan denne funksjonen skrus av på egenskaper for papirkurv, som automatisk skifter navn til Norton Protected Recycle Bin dersom funksjonen er installert. Husk å velge "purge all" for hver disk, så diskplassen blir frigjort.

Lenke til kommentar

Høres ut som det er rette synderen.

Forbanna greier, men lett å disable.

Den følger men NAV2004, uten mulighet å ikke installere det.

Og seff Norton Systemworks, eller Norton Utilities.

 

Det at det går så fort å slette filene er helt normalt.

Filen fjernes ikke fysisk, den blir liggende på disken.

Men filreferansen er borte, så du burde med en gang få mere ledig plass.

Endret av snole
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...