Gå til innhold

Rapport: Vil pusse opp dette laboratoriet fra 1939 for å sikre Norges maritime framtid

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg blir alltid overrasket over den overdrevne negativiteten og våset om at vi må tjene penger. Rimelig heftig å utelate femtito ledd utover og konkludere med at det er en dårlig idè. Blir nesten som å drikke gift og regne med å overleve fordi man ikke tar med i regnestykket at giften er dødelig.

Lenke til kommentar

Offentlig Privat Samarbeid er en løsning ved veiutbygging.

Dersom oljeindustrien, SINTEF, Siemens og andre selskaper ser det som viktig å få et laboratorium burde disse bedriften gå sammen med staten og både bygge og drifte dette anlegget.

MEN som så ofte ellers vil man ha goder uten at skal koste noe.

Lenke til kommentar

"Eksempelet viser at det ikke nødvendigvis må bygges nye laboratorier for å oppnå positive ringvirkninger, sier Asp til TU."

"Havrommet" blir en næring for fremtiden, da 70% av jordoverflaten er hav og vi har bare startet jobben med å utnytte dette arealet.
Slik sett er kanskje ikke 6,3 mrd. allverden, men samtidig kunne vi fått mye mer ut av pengene dersom forskningsmiljøet var mer åpent.
Slik det er i dag må du enten ha mye penger eller være en del av forskningmiljøet for å få testet en ide, og på den måten utelukker en i praksis over 90% av befolkningen i verdiskapningsarbeidet på dette området.
Min påstand er at vi kanskje ville hatt flere nyvinninger innen skip og og bruk av havet dersom fokus var rettet mot selve ideene, og mindre mot forskningsinstitusjonene.
Jeg mener fortsatt at bølgekraftverket som jeg fikk patent på i 2005 er det beste, men det er nærmest umulig å slippe til for å få fakta ved NTNU.
Det samme er tilfelle med teknologien som ligger til grunn for katamaranene, hvor det er vanskelig å få penger til å videreutvikle denne båttypen.
Et 3. eksempel er det EU kaller "Multi-use of the ocean", hvor EU har holt på siden 2012 med et konsept de mener kan skaffe 5 mil. jobber og GVA(gross value added) på 500 mrd. euro i fremtiden.
Vi i Norge har kanskje den beste teknologien på dette området, men uheldigvis kommer ikke ideen fra forskningsmiljøet og forskningen stopper opp.
Mitt poeng er at vi ville fått mer ut av pengene ved å fokusere på selve ideene og testing på havet enn å bruke mer penger på forskerne.

Endret av aanundo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...