Gå til innhold

Minekonvensjonen

Anbefalte innlegg

Norge har undertegnet en avtale (i 1997) om bla. å ikke produsere eller bruke miner. Uten å ha tenkt så mye over det har jeg trodd at dette gjaldt alle typer miner. Men jeg leste litt om denne avtalen i dag (Minekonvensjonen/Ottawa Traty) og fant ut at avtalen kun gjelder antipersonellminer. Så det jeg lurer på er om Norge kan bruke/bruker miner mot kjøretøy (land og vann)? Som et ektra spørsmål, om vi ikke bruker miner mot hverken personell eller kjøretøy, hvilke andre land har også totalforbud mot miner?

Endret av Julekaffe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Norge har undertegnet en avtale (i 1997) om bla. å ikke produsere eller bruke miner. Uten å ha tenkt så mye over det har jeg trodd at dette gjaldt alle typer miner. Men jeg leste litt om denne avtalen i dag (Minekonvensjonen/Ottawa Traty) og fant ut at avtalen kun gjelder antipersonellminer. Så det jeg lurer på er om Norge kan bruke/bruker miner mot kjøretøy (land og vann)? Som et ektra spørsmål, om vi ikke bruker miner mot hverken personell eller kjøretøy, hvilke andre land har også totalforbud mot miner?

Stridsvognsminer er fortsatt i bruk. Det er primært personellminer, og sprengladninger utløst med snubletråder osv. som er forbudt. 

Lenke til kommentar

? Som et ektra spørsmål, om vi ikke bruker miner mot hverken personell eller kjøretøy, hvilke andre land har også totalforbud mot miner?

37 land har ikke undertegnet avtalen; Russland, USA og Finland er tre av dem samt en del land i midtøsten. Rwanda var det første landet som ble erklært fritt for landminer iht konvensjonen.

Dette gjelder bare anti-personell miner, så de litt tyngre stridsvogn minene er ikke regulert.

Endret av LabWeiler
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...