Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvor lenge må jeg gå uten A og B preparater før jeg kan få ADHD utredning?

Kampsport

Anbefalte innlegg

Hei. Både meg og legen tror jeg kanskje har ADHD. Er 22 år og har hatt flere symptomer siden jeg var mindre men har aldri blitt testet. Jeg tok opp emnet til legen min i januar i år etter å ha tenkt på det lenge. Jeg går og forklarer dette med symptomer fra jeg var liten og at jeg skulle bli testet da jeg var mindre men det aldri ble noe. Nåværende eks-kjæreste som selv har hatt ADHD siden hun var liten spurte tidlig i forholdet om jeg hadde ADHD og jeg hadde ikke nevnt for henne at jeg trodde jeg kanskje hadde det...

Legen sendte søknad/brev til de som har med ADHD-utredning å gjøre i januar i papirformat. Da det hadde gått noen månender purret jeg på legen fordi vi ikke hadde fått svar. Han sendte denne gang søknad på nytt elektronisk, dessuten sa han at de skulle ha ett møte med dem snart og da skulle han ta det opp (møtet var ikke på grunn av meg). Allikevel nesten 9 månender senere fikk jeg vite at jeg ikke kunne komme til utredning (uten direkte beskjed fra ADHD-folkene eller legen min). 

Jeg går på B-preparater som smertestillende pga. en ryggskade. Fikk for rett over en ukes tid siden vite at jeg ikke får utredning pga jeg går på B-preparater. Hverken lege eller noen annet helsepersonell sa dette til meg... 

Så jeg har gått snart 9 månender forgjeves og ventet. Jeg visste fra før at gruppen Benzodiazepiner ikke kunne taes pga utredning, men ingen informerte meg om A og B-preparater i det hele tatt ikke var tillatt.

Så mitt spørsmål er, som tittelen sier, hvor lenge må jeg gå uten (A) og B-preparater før jeg kan ha mulighet for å ta den ADHD utredninga? Har gjort research på google uten å finne noe konkret, spurt legene ett par ganger om de kan finne det ut men har ikke gjort det....? Noen som vet? Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt fra en dag til flere uker, men de går stort sett ut fra ca. 14 dager uten ting i kroppen etter hva jeg vet. Uansett så skal de egentlig ta blodprøve/urinprøve for å sjekke før utredning, da tar de gjerne etter noen dager og starter opp når ting ser bra ut. Blir ikke akkurat veldig sikkert å stole på alle som sier de ikke har noe i kroppen.

Lenke til kommentar

Alt fra en dag til flere uker, men de går stort sett ut fra ca. 14 dager uten ting i kroppen etter hva jeg vet. Uansett så skal de egentlig ta blodprøve/urinprøve for å sjekke før utredning, da tar de gjerne etter noen dager og starter opp når ting ser bra ut. Blir ikke akkurat veldig sikkert å stole på alle som sier de ikke har noe i kroppen.

Kan du vise til kilder hvor du har fått tak i denne infoen?

Lenke til kommentar

Dette synes å være litt opp til hvert heleforetak da det varierer radikalt mellom når sykehuset synes du er klar for utredning etter A-B prep. Noen helseforetak har en 3-månedersregel.

Husk at du har fritt behandlingsvalg (tidl fritt sykehusvalg). Du kan altså "shoppe" mellom helseforetakene. Be din lege orientere deg om dine rettigheter på dette området da det er h*n som må sende henvisningen uansett. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...