d'espresso Skrevet 31. august 2017 Del Skrevet 31. august 2017 (endret) Jeg leier for tiden bolig ved et offentlig bygg, og Statsbygg har engasjert en totalentreprenør for å rive et stort bygg, bokstavelig talt 20 meter unna mitt vindu.. Etter dette er revet skal et nytt bygg opp. Klima- og forurensningsdirektoratet (nå Miljødirektoratet) skriver i TA2988 - 2012 i punkt 3 at "Store arbeider må ha støyprognoser". Jeg har nå vært i dialog med Statsbygg. Målet mitt er å finne ut hvordan type støy det vil være tale om at jeg må tåle, hvor lenge jeg må tåle den, og nivået/mengde på de ulike støytypene. Statsbygg svarer kort og konsist at "Det foreligger ingen støyprognose. Statsbygg forutsetter at totalentreprenøren forholder seg til gjeldende regler for denne type byggeprosjekter". Har jeg noe jeg skulle sagt her? Tenker umiddelbart Grannelova § 2, men om det er noe som er særregulert ved store offentlige prosjekter så er jo det mer interessant. Endret 31. august 2017 av d'espresso Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 1. september 2017 Del Skrevet 1. september 2017 Retningslinjen sier "i god tid før arbeidet starter". Dette er et naturlig tema å ta opp med kommunens plan- og bygningsavdeling (se Miljøkommunes veileder om kommunens myndighet og plikter i støysaker). Støy er også definert som forurensning (forurensningsloven § 6 første ledd nr. 2), og Fylkesmannen er forurensningsmyndighet i støysaker. Din lokale fylkesmann kan det derfor også være verdt å ta en telefon til. 2 Lenke til kommentar
d'espresso Skrevet 1. september 2017 Forfatter Del Skrevet 1. september 2017 Tusen hjertelig takk! Sendt mail til Fylkesmannen og kommunens plan- og bygningsavdeling nå. Lenke til kommentar
d'espresso Skrevet 16. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2018 Etter mangfoldige måneder uten svar har nå kommunen konkludert med at ansvarlig søker ikke må utarbeide støyprognoser.. Snakket med de på telefon i stad for å purre, og vedkommende var usikker på ordlyden, men mente det stod "bør eller kan" e.l. Hva svarer man på dette? Greit nok at kommunen har plikt til å følge T-1442/2016, men i det reglementet finner jeg ikke noe spesifikt om støyprognoser.. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 16. januar 2018 Del Skrevet 16. januar 2018 Du kan forvente at polakker holder på nesten hele døgnet rundt og hele uka. Fins ikke fridager der, hver dag er en arbeidsdag. Har bygget kommet langt? Lenke til kommentar
d'espresso Skrevet 16. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2018 Du kan forvente at polakker holder på nesten hele døgnet rundt og hele uka. Fins ikke fridager der, hver dag er en arbeidsdag. Har bygget kommet langt? Nope. Grunnmur.. Ikke forventet ferdig før om i alle fall ett år. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå