Gå til innhold

Outlook pst - skjult mail


petterg

Anbefalte innlegg

En bekjent har jevnlig tatt backup av sin outlook ved å bruke eksport til .pst. Vedkommende har 6 mailkontoer - en blanding av office365, imap og pop. Ved backup har han tatt eksport av hver konto individuelt. Altså en fil pr konto, i tillegg til arkivmapper. Han har to pc'r, begge med win10 (oppgradert fra 8.1) og outlook 2016 (oppgradert fra 2013). Han har byttet på hvilken av maskinene han har gjort eksporten på, slik at overlappende backup har blitt liggende to steder, og det er laget ny fil ved hver kjøring.

 

Dette synes jeg høres ut som en god rutine.

 

Så kom behovet for restore.....

 

Det viser seg at samtlige .pst filer på over 2,5GB er tomme. Det gjelder alle kontoer (som er store nok til å fylle 2,5GB) og på begge maskiner. Alle mapper ligger der, men ingen mailer vises. Om man åpner .pst-fila, eller velger å importere den, spiller ingen rolle. Kun mappestrukturen kommer.

Import av .pst tar såpass lang tid at det virker som den går igjennom alle mailene. Men de kommer altså ikke til syne. Også det å åpne en .pst og deretter eksportere den til en ny fil tar tid, som om mailene ligger der, og resultatfila som det eksporteres til spiser like mye plass som pst'en det blir eksportert fra, men å åpne denne fila i ettertid viser kun mappestrukturen.

 

Scanpst finner ingen feil.

Å starte outlook med /cleanviews hjelper ingenting.

Å kopiere .pst til min egen pc og åpne der, gir nøyaktig samme resultat.

Å kopiere .pst til en gammel pc (win7) med outlook 2010 gir også samme resultat.

Å se på mappestørrelser i outlook indikerer at alle mailene ligger der.

 

Problemet gjelder samtlige .pst-filer større enn 2,5GB. Den ene som er like under 2,5GB åpnes helt fint. Alle som er mindre åpnes også helt fint. Mens den som er 2,6GB har dette problemet, og det har også alle de større filene. Og det spiller altså ingen rolle om de er eksportert på den ene eller andre maskina.

 

Noen forslag til hva man kan gjøre for å få tak i mailene som nå trenger restore fra en av de store pst-filene?

 

Edit:

Må også legge til at i enkelte av filene kommer det opp markering at f.eks innboks inneholder 35 uleste mailer. Men altså ingen mailer vises i mappa.

 

Edit2:

Når man søker etter avsendere i pst-filene får man 0 treff og valget "search all mail items". Trykker man på det alternativet, kommer mailer fra pst-fila opp!

Endret av petterg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, i betydning at mail mangler, ligner den situasjonen.

Forskjellen er imidlertid at spiceworks-problemet er at mailen har blitt slettet ufrivillig fra filen, mens min bekjent ikke har slettet noe, og problemet gjelder ALLE pst-filer over en bestemt størrelse.

Lenke til kommentar

Fremskritt / ny observasjon:

Gå til en mappe

View -> view settings -> Filter -> Advanced

Der står det et kriterie: "Imap status equals unmarked"

Ved å slette det kriteriet kommer alle mailene frem i den valgte mappen. Men dette må gjentas for hver eneste mappe. Dette er en bruker som har sortert alle mailer i mapper etter mottakers/avsenders navn. Altså er det hundrevis av mapper.

 

Finnes det en måte å få view settings til å gjelde alle mapper?

Og hvordan kan jeg finne ut en mails imapstatus i en pst-fil eksportert fra en exchange (office365) konto? Og hvorfor gjelder dette problemet bare pst-filer større enn 2,5GB?

 

Edit2: (første edit viste seg å være falsk observasjon)

Filteret for imap status equals gir valgene "unmarked" eller "marked for deletion". Uansett hvilken av dem jeg velger, så vises ingen mail. Fjernes filteret helt, derimot, kommer mailene frem. De er altså ikke merket for sletting, heller ikke umerket, så hva er de merket med? Hvordan har de blitt merket, og hvordan fjerner man merkingen (helst for alle mailer i en mappe, inkludert undermapper)?

 

 

 

Edit3:

Her er løsningen på visningsproblematikken. Men jeg undres forsatt over hva som har gått feil med imap-statusen på disse mailene, og hvordan man kan se/endre imap status på mailer i en pst-fil som ikke er tilknyttet noen konto.

Gå til en mappe med mail (vist eller skjult)
View -> change view -> IMAP messages
Change view (igjen) -> apply current view to other mail folders
Sett på krysset nederst "Apply view to subfolders"
Sett kryss på root mappen
OK

Endret av petterg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...