Gjest Slettet-376f9 Skrevet 31. august 2017 Del Skrevet 31. august 2017 Antar at du har kablet nettilkopling, da? Lenke til kommentar
toth Skrevet 31. august 2017 Del Skrevet 31. august 2017 Angående å benytte annet vann til toalettspyling, hagevanning, vasking osv. så er dette gjort flere steder. Men da er det ikke et ekstra kommunalt nett for urenset vann. Det er privat drevet og forsynt fra regnvann. Det er slike systemer i noen prosjekter i Sverige og på Potsdamer platz i Berlin. Tar jeg ikke helt feil finnes det også systemer for gjenvinning av gråvann, men tror ikke det er særlig populært utenfor steder med ekstreme tørkeperioder. 1 Lenke til kommentar
Roger Hansen Skrevet 1. september 2017 Del Skrevet 1. september 2017 Hva er formålet med disse målerne? Så de etterhvert kan kreve x kroner per liter forbrukt? Å redusere vannforbruk ved å gjøre husstander bevisste på forbruket? Dersom forbruk av vann er en utfordring så er jo første plassen å gjøre en innsats landbruk og industri, ikke enkeltpersoners forbruk av vann ved tannpuss. 2 Lenke til kommentar
Burg3rn Skrevet 1. september 2017 Del Skrevet 1. september 2017 Hva er formålet med disse målerne? Så de etterhvert kan kreve x kroner per liter forbrukt? Å redusere vannforbruk ved å gjøre husstander bevisste på forbruket? Dersom forbruk av vann er en utfordring så er jo første plassen å gjøre en innsats landbruk og industri, ikke enkeltpersoners forbruk av vann ved tannpuss. Landbruket her omkring er koblet på eget nett som bøndene har bygget opp. Det er vann direkte fra innsjøen uten rensing. Lenke til kommentar
Xantippe Skrevet 1. september 2017 Del Skrevet 1. september 2017 Beregning av vannforbruket er hinsides enhver fornuft. Vannforbruket anslås etter størrelse på hus/leilighet, ikke etter hvor mange personer som bor der. En enslig kan derfor betale mer for vannet enn en familie på fire. Hvis hensikten er å straffe folk etter hvor stort areal per person de bor på, burde dette komme frem over skatteseddelen, ikke ved å stipulere et vanvittig vannforbruk. Alle jeg har snakket med som har installert vannmåler, sier at forbruket ligger langt under stipulert forbruk. I Odda forsøkte AP å straffe dem med vannmålere ved at de måtte betale vesentlig mer per m3 enn de uten vannmåler. Selvfølgelig var dette ulovlig, men det viser hvor langt sosialistene er villige til å gå. Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 1. september 2017 Del Skrevet 1. september 2017 Det vannet du får i springen er ikke det samme som faller ned fra himmelen (eller egentlig er det det), men det blir behandlet. Og det er ikke bare strøm og vann som skal til for å behandle det. Det er en ganske omfattende prosess med filtrering med bruk av jernklorid, marmor (pH regulering), noen ganger lut. Som regel UV-bestråling, og klor som reserveløsning om noen av de andre metodene svikter. Det er mye som må driftes på et slikt anlegg. Og labanalyser av vannet. Jo mindre vann som trenger å produseres, jo mindre resurser trenger å gå med på å produsere det. VA avdelingene i Norge skal klare seg selv med de inntekter de får inn over vann og avløps avgiften. De kan ikke bare trylle frem penger til å oppgradere ledningsnett uten å øke abonnementsavgiften. Så hvis de kan spare penger på produksjonen av vann har de mer igjen til å oppgradere. Egentlig er det ganske merkelig at vi får lov å bruke behandlet vann til å f.eks. skylle ned i do, vaske bilen med, vanne i hagen, o.s.v. Det burdet nesten vært to forskjellige vannkretser, men det vil doble transportkostnadene (ledningsnett, pumpestasjoner o.l.) så det blir for upraktisk. I tillegg til (de unødvendig store) kostnadene med at man renser og behandler alt forbruksvann til drikkevannskvalitet får man i tillegg økt kostnad for avløpsrensing - ofte går deler av lekkasjevann i grøfter inn i spillvannsrørene og øker mengden som må renses før utslipp igjen. Jeg er jammen glad for at jeg ikke er teknisk/VA-sjef i en kommune med dårlig ledningsnett og dårlig økonomi. Det kan ikke være en takknemlig jobb å måtte kjempe fram økning i budsjettet til en infrastruktur med den herlige kombinasjonen av høyt krav til oppetid og ubevissthet/ignoranse fra den jevne skattebetaler i kommunen (og som dermed gjerne ikke en kampsak for lokalpolitikerene). Det å kunne få kontinuerlig eller jevnlig avlesning av vannforbruk tror jeg må være en fordel for alle parter. Lekkasjevarsling er et stort pluss både for kommunen og for den enkelte huseier, og det vil også ansvarliggjøre produsent og forbruker for det faktiske forbruket. For eksempel vil en gammel enke med en stor enebolig slippe å måtte betale for et stipulert årsforbruk på f.eks. 1 m3 vann per m2 boareal, noe hun aldri vil være i nærheten av. Kommunen vil samtidig få et bilde av hvor stort lekkasjeproblemet er - kan man vise med faktiske målinger at forbrukt mengde er 50 % av levert mengde fra kilde vil kanskje utbedring av ledningsnettet få større gehør. 2 Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 1. september 2017 Del Skrevet 1. september 2017 Antar at du har kablet nettilkopling, da? Det heter kobling, med b Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 1. september 2017 Del Skrevet 1. september 2017 Hva er formålet med disse målerne? Så de etterhvert kan kreve x kroner per liter forbrukt? Å redusere vannforbruk ved å gjøre husstander bevisste på forbruket? Dersom forbruk av vann er en utfordring så er jo første plassen å gjøre en innsats landbruk og industri, ikke enkeltpersoners forbruk av vann ved tannpuss. Der er du ved kjernen av saken. Det er i ferd med åra form; store selskaper bruker ressursene, mens du og jeg skal måles opp og ned.I noen land og områder har, bla Coka Cola lagt beslag Pål store vannressurser, og har blitt et problem, for folk som ikke har til tannpussen en gang. Slik vil det bli med strøm, vann, mat..ja maten, som har en framtid som genmanipulerte patentert og enerett på. Dette blir stygt, og jeg er glad for at jeg kanskje, heldigvis er borte til da, men det er våre barn og barnebarns fremtid, som er viktig. Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 1. september 2017 Del Skrevet 1. september 2017 Hva er formålet med disse målerne? Så de etterhvert kan kreve x kroner per liter forbrukt? Å redusere vannforbruk ved å gjøre husstander bevisste på forbruket? Dersom forbruk av vann er en utfordring så er jo første plassen å gjøre en innsats landbruk og industri, ikke enkeltpersoners forbruk av vann ved tannpuss. Der er du ved kjernen av saken. Det er i ferd med åra form; store selskaper bruker ressursene, mens du og jeg skal måles opp og ned.I noen land og områder har, bla Coka Cola lagt beslag Pål store vannressurser, og har blitt et problem, for folk som ikke har til tannpussen en gang. Slik vil det bli med strøm, vann, mat..ja maten, som har en framtid som genmanipulerte patentert og enerett på. Dette blir stygt, og jeg er glad for at jeg kanskje, heldigvis er borte til da, men det er våre barn og barnebarns fremtid, som er viktig. Og for øvrig en driftssiden, uten mulighet til å redigere straks et emne er postet, med spor av møkkaordlistas valg. Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 1. september 2017 Del Skrevet 1. september 2017 Hva er formålet med disse målerne? Så de etterhvert kan kreve x kroner per liter forbrukt? Å redusere vannforbruk ved å gjøre husstander bevisste på forbruket? Dersom forbruk av vann er en utfordring så er jo første plassen å gjøre en innsats landbruk og industri, ikke enkeltpersoners forbruk av vann ved tannpuss. Der er du ved kjernen av saken. Det er i ferd med åra form; store selskaper bruker ressursene, mens du og jeg skal måles opp og ned.I noen land og områder har, bla Coka Cola lagt beslag Pål store vannressurser, og har blitt et problem, for folk som ikke har til tannpussen en gang. Slik vil det bli med strøm, vann, mat..ja maten, som har en framtid som genmanipulerte patentert og enerett på. Dette blir stygt, og jeg er glad for at jeg kanskje, heldigvis er borte til da, men det er våre barn og barnebarns fremtid, som er viktig. Og for øvrig en driftssiden, uten mulighet til å redigere straks et emne er postet, med spor av møkkaordlistas valg. Så må man også gå helt ut, og så inn igjen for å svare andre innlegg. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 1. september 2017 Del Skrevet 1. september 2017 (endret) Det heter kobling, med b Neida. Det heter kopling. Og kobling. Likestilt. Kopling kommer vel fra coupling, så antar kopling er den opprinnelige stavemåten. Søkeord: kobling Oppslagsord Ordbokartikkel kobling kopling kopling m1, f1; el kobling m1, f1 1 det å kople 2 elektrisk eller mekanisk forbindelse, for eksempel mellom spoler i radioapparat, kraftoverføring i motor, maskin, mellom jernbane- og sporvogner 3 sammenføring en usmakelig kopling av redaksjonell omtale og annonse 4 i edb: sammenføring av data fra ulike dataregistre Tilkoble og tilkople er likestilt i ordboka, eksemplet bruker tilkoplet. Hverken tilkopling eller tilkobling står i bokmålsordboka som søkeord, litt overraskende men de er jo sammensatte ord. Tilkopling står derimot i nynorskordboka. (UiB/Språkrådet). Ordet "tilkopling" står i beskrivelsen av to el-relaterte ord, jordplate og uttak. Tilkobling står ikke i ordboken i det hele tatt. Endret 1. september 2017 av tommyb Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 1. september 2017 Del Skrevet 1. september 2017 "Kopling" og "pule" har samme opphav... Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 3. september 2017 Del Skrevet 3. september 2017 Hva er formålet med disse målerne? Så de etterhvert kan kreve x kroner per liter forbrukt? Å redusere vannforbruk ved å gjøre husstander bevisste på forbruket? Dersom forbruk av vann er en utfordring så er jo første plassen å gjøre en innsats landbruk og industri, ikke enkeltpersoners forbruk av vann ved tannpuss. Der er du ved kjernen av saken. Det er i ferd med åra form; store selskaper bruker ressursene, mens du og jeg skal måles opp og ned.I noen land og områder har, bla Coka Cola lagt beslag Pål store vannressurser, og har blitt et problem, for folk som ikke har til tannpussen en gang. Slik vil det bli med strøm, vann, mat..ja maten, som har en framtid som genmanipulerte patentert og enerett på. Dette blir stygt, og jeg er glad for at jeg kanskje, heldigvis er borte til da, men det er våre barn og barnebarns fremtid, som er viktig. Og for øvrig en driftssiden, uten mulighet til å redigere straks et emne er postet, med spor av møkkaordlistas valg. Så må man også gå helt ut, og så inn igjen for å svare andre innlegg. Eller gå inn på linken "Gå til forumtråden" så har du redigeringsmulighet og mulighet til å sitere flere innlegg i svaret ditt. Til saken, interessant at forbrukerne skal betale målerne som har til hensikt å spare eieren av vann og avløpsnettet som vil kunne spare millioner av kroner på dette. Og på toppen av dette, så åpner det for å øke prisen til "storforbrukerne". I et land som har mer enn nok av vann, både til drikkevann, billig strømproduksjon og all annen bruk. Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 3. september 2017 Del Skrevet 3. september 2017 Skal det også mot måle vann som kommer i retur som blir renset? Vann kan aldri forsvinne på linje som elektrisitet blir det kun omdannet til noe annet. Lenke til kommentar
b115242 Skrevet 4. september 2017 Del Skrevet 4. september 2017 Fint om hele livet vårt kan bli registret i "realtime". Da kan en eller annen etat eller system hele tiden ha oversikt slik at alt kan kontrolleres. Der trakk han i snora, og der tok han en dusj. Det neste er vel at man bør dusje på natten for det blir billigere om man ikke har kjøpt en ekstra vanntank som er fylt opp om natten? Gud bedre! 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 4. oktober 2017 Del Skrevet 4. oktober 2017 (endret) Alle monner drar toth. Slike målere bidrar til å øke den elektromagnetiske suppa vi allerede lever i nå. Hvorfor tror du stadig flere får kreft da... Disse "smarte" dingsene vil også bli koblet opp mot 5G nettet som kommer snart, som igjen vil være styrt av A.I. (Artificial Intelligence). Pga. despoter som Kim i Nord-Korea som prøvesprenger for fullt kanskje? Tsjernobylulykken. Den kalde krigens voldsomme prøvesprengningskappløp.. En meget interessant nyhet. Her ser meg jeg mange muligheter for å bruke dataene (og noe misbruk også). Jeg har to ganger opplevd at nedgravde hagevannslanger (for automatisert vanning) har sprukket i sommerferien (pga defekte trykkregulatorer og alt for høyt trykk på det kommunale vannet). Med et slikt verktøy kunne jeg fått varsel om uttaket av vann oversteg min normale bruk. Det finnes sikkert andre og enklere løsninger for å få til dette i dag (en gjennomstrømningsmåler montert på innsiden av vannmåleren), pluss en elektrisk styrt ventil for å stenge av vannet, men en standardisert løsning er fint. Det burde også komme muligheter for at bruker kan hente ut alle de innsamlede dataene fra slike målere (både vann, strøm, alarmsystemer, værmålere, jordmålere osv) via et eget «hussystem» for så å kunne bruke dem til informasjon). Åpne systemer gir alltid muligheter for innovasjon (fex yr.no). Hva med å få på plass en finjustering av trykkregulatoren, eller få ettermontert dette dersom boenheten din ikke har det fra før av? Helt korrekt! De fleste kommuner som ikke har vannmålere benytter stipulert forbruk som gjerne er betydelig høyere enn faktisk forbruk. Så om du ikke har vannmåler er det ikke umulig at du betaler mer enn du skal. En annen positiv effekt av sanntidsmåling av forbruk er at lekkasjesøk blir betydelig enklere. Dersom summen av vannmengdene målt hos forbrukere i et område er lavere enn måleren på ledningsnettet inn i området er det lekkasje. På denne måten er det enkelt å få oversikt over faktiske lekkasjetall. Ikke bare estimere de etter forventet forbruk (140 l/pr person i døgnet ifølge Norsk Vann). Flere kommuner mener innbyggerne deres bruker 200-250 l/pr person i døgnet for å bedre lekkasjetallene sine. Angående å benytte annet vann til toalettspyling, hagevanning, vasking osv. så er dette gjort flere steder. Men da er det ikke et ekstra kommunalt nett for urenset vann. Det er privat drevet og forsynt fra regnvann. Det er slike systemer i noen prosjekter i Sverige og på Potsdamer platz i Berlin. Avinor benytter regnvann til vasking av kjøretøy på bla. Flesland flyplass. I sommer kunne jeg ha latt regnvann spylt toalettet uten å ha behøvd flotør i cisternen. Men en egen rørkrets, og vannfilter i inntaket ville ha skapt ekstrakostnader i økt husforsikring når enda flere rør kunne risikert sprunget lekk. Endret 4. oktober 2017 av G Lenke til kommentar
G Skrevet 4. oktober 2017 Del Skrevet 4. oktober 2017 (endret) .. Endret 4. oktober 2017 av G Lenke til kommentar
G Skrevet 4. oktober 2017 Del Skrevet 4. oktober 2017 (endret) ... Endret 4. oktober 2017 av G Lenke til kommentar
trikola Skrevet 5. oktober 2017 Del Skrevet 5. oktober 2017 (endret) "Hvorfor tror du stadig flere får kreft da..." Fordi vi stadig blir eldre er en annen årsak Endret 5. oktober 2017 av trikola Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 5. oktober 2017 Del Skrevet 5. oktober 2017 (endret) En rekke kjente kreftfremkallende stoffer brukes bl.a. i produksjon av elektronikk og klær, og vi berører/omgir oss disse stoffene i mye høyere grad enn tidligere. Dette regnes såvidt jeg vet som en årsak til økt forekomst av kreft. Og det er flere andre kjente ting som også (i forskjellig grad) har dokumentert (igjen, i forskjellig grad) sammenheng med økt kreftrisiko. Alt fra potetgull til endrede sexvaner. Endret 5. oktober 2017 av tommyb Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå