Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Opel Astra G 2002 - romlelyd fra venstre bakhjul

Anbefalte innlegg

Hei,

Trenger litt tips til hvordan jeg blir kvitt denne lyden.

Lyden høres ut som den kommer fra venstre bakhjul. Det rare er at den forsvinner når jeg kjører på helt ny asfalt. Har prøvd å ligge mellom to felt, med høyrehjulene på ny asfalt og de venstre på gammel asfalt, da er lyden der fortsatt. Lyden var også der med vinterdekkene.

Jeg har nylig byttet bremseskiver, bremseklosser og bremseskjold på bakhjulene. Var så sikker på at lyden kom fra hjullager så jeg byttet det venstre hjullageret, men lyden er der fortsatt og er helt lik. Ble mildt sagt skuffet.

Hva kan dette være? Kan det komme fra støtdemper, fjær eller noe foring/lager noe sted på bærearmen?

Mvh,

Jørgen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får begynne med det enkleste; løse gjenstander i bilen som vibrerer? Hadde en gang i tiden ett takstativ som langde ulyd. Minnet om hjullager så sendte kjerra på verksted for sjekk og endte opp med å betale 975,- for to biter elektrotape over nøkkellokket på venstre side bak.

Lenke til kommentar

Enig med LabWeiler. Når den forsvinner på ny (vibrasjonsfri) asfalt lages lyden av noe som skrangler. Hadde noe lignende på en Berlingo jeg hadde, da var det bremseskjoldet bak som vibrerte og lagde en merkelig skranglelyd under kjøring. Det tok flere uker før jeg fant den, for jeg greidde ikke å fremkalle lyden når bilen stod stille. Fjern gjerne alt som lett kan fjernes baki bilen - tepper og alt - for å eliminere enkle feilkilder - og det vil sannsynligvis også være lettere å høre lyden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...