Kikert Skrevet 2. september 2017 Del Skrevet 2. september 2017 Hvis vi tenker på penger vi burde brukt for et par tre tiårsiden og frem til nå for å fikse skikkelig jernbaneinfrastruktur så bedrifter kan bli mer effektive og for å få et skikkelig kollektivtilbud så synes jeg vi bør bruke så mye for å få fortgang. Mye kan skje på 5-10 år som er dagens omtrentlige tidsperspektiv for utbyggingen, minus alle ekstreme forsinkelser som garantert oppstår, så jeg mener det er vitalt å korte ned den tiden ved å bruke mer penger nå. Det er latterlig, trist og rett og slett et logistisk (hvis det er et ord) selvmord at vi ikke har satset mer på jernbane. Det er rimelig mye mer produksjon som kunne blitt lagt til Norge hvis vi kunne transportert varene effektivt. Det koster veldig mye penger å transportere ting med lastebil og det er i tillegg treigt for ikke å snakke om den veldig begrensede størrelsen vi kan frakte på norske veier. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 2. september 2017 Del Skrevet 2. september 2017 (endret) Hva synes du om vår og de andre partienes jernbanesatsing? Hva mangler på listen? Og hva burde være neste steg?  Full privatisering!! Dog, det kan man ikke forvente fra noen av sosialistene, hverken de blå eller de røde. Høyhastighetstog mellom storbyene. Hmm, mellom Berlin og Paris da? Endret 2. september 2017 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 2. september 2017 Del Skrevet 2. september 2017 Hehe. Lite å gjøre. Mellom berlin og paris må du spørre dem om Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 2. september 2017 Del Skrevet 2. september 2017 (endret) Hmm, mellom Berlin og Paris da? Det går enkelt an å reise med tog mellom Berlin og Paris. Disse togene er også raskere enn alle de Norske togene. Koster 129 Euro med sparepris, 213 euro med normalpris. Ett togbytte, totalt rundt 8 timer reisetid hvis du ikke regner ventetid på byttestasjon. En flytur tar omtrent 6 timer på samme strekning om du skal fra sentrum til sentrum. Inkludert 1 time venting og reisetid til/fra flyplass. Endret 2. september 2017 av zeebra 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 2. september 2017 Del Skrevet 2. september 2017 Bygg en ny Oslo S under Slottsparken. Da kan hele stasjonen pluss mange av tunellene rundt bygges i fjell. Sentralt er det, også. Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 2. september 2017 Del Skrevet 2. september 2017 Det har vel ikke vert noen jernbanesatsing å spore hos noen av partiene så lenge jeg kan erindre, men ett skal jeg si, hat aldri støtt på så mye veiarbeid som det jeg har gjort de siste to årene: Finally noen som faktisk gjør noe med veistandarden. Kanskje det bærer håp om at dagens regjering også vil gi erna.... nei jernet på tog også. Men savner en trasse nordover forbi Bodø. Ellers så er vel det meste modent for utskifting. Men mest av alt savner jeg forskning på fusjons reaktorer av den aneutrone typen. Apropos veiutbygging. Møtte noen AP folk som jeg fortalte hvor nøgd jeg var med dagens regjering og deres satsing på veiutbygging. I kjent AP stil så klarte de ikke å gi kudos for dette men sa at , "Nei, dette er noe som VI la til rette for i forrige periode." , Jeg rister bare på hodet, det finnes virkelig ingen grenser for arrogansen i dette partiet. For å si det slik, jeg er en (traktor)tilhenger av SP, men man stemmer ikke på parti ved ett stortingsvalg, man stemmer på regjerings-sammensetning. Det betyr ganske enkelt at min stemme går til Høyre i år. Er ikke enig i alt dere står for Erna, men dere har iallefall ikke gjort noen dårligere jobb enn forrige 8års kollisjon. Heller tvert imot. Fiks litt på innvandrings-politikken deres, og ta noen ekstra runder på dette med deltidsansettelse og sykepenger så er dere på god vei. Jeg stemmer iallefall ikke på noe parti som er en garantist for at AP, SV eller fanatiske MDG kommer til makten. 4 Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 2. september 2017 Del Skrevet 2. september 2017 Uten altfor mye innsats kan vi koble Norge til resten av Europa ved å støtte et hurtigtog Oslo - Gøteborg - Malmø - København. Ved siden av hurtigtog i Norge burde det være en prioritet. 2 Lenke til kommentar
gulpetter Skrevet 3. september 2017 Del Skrevet 3. september 2017 Eg er strålande fornøgd med jernbanesatsinga. Har ca. 20 km med jernbane på motsett side av fylket mitt. Kjens verkeleg som at eg får noko igjen for skattepengane mine. 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 3. september 2017 Del Skrevet 3. september 2017 De nordligste fylkene topper faktisk overføringene per innbygger. https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/statistikker/samf_kostra/aar/2014-06-27 Merker meg at det var lite av penger til fylkesvei til Rogaland da Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 3. september 2017 Del Skrevet 3. september 2017 Tog i nordnorge er for dyrt, om vi bygger det må det oppgraderes før det er nedbetalt. Nord får nok overført som de gjør, sammen med skattelette og mye billigere boliger bør det holde. Lyntog er fantastisk, funker bra i Japan, Kina, og Europa, litt dyrt i Norge. Mulig bra fra Oslo til de større byene, men bedre til utlandet. BTW. Tog i Sverige suger, apper og websider er 90-talls,og de er ubrukelige på å informere om forsinkelser. Tog i Nordnorge er for dyrt: Dette spørsmålet har blitt utredet flere ganger. Ved siste utredning kom man frem til at en forlengelse fra Fauske til Tromsø via Narvik med arm til Harstad ville være samfunnsøkonomisk lønnsomt. Flytoget var ikke samfunnsøkonomisk lønnsomt, og fikk av den grunn ettergitt gjelda si på 9 mrd. kroner fordi de aldri ville klart å betale den ned. Man kan jo derfor spørre seg om det er nord eller sør som er sylta ned i subsidier. Lyntog i sør: Samfunnsøkonomene har fastslått at lyntog i sør kan driftes lønnsomt, men bare om man også her ettergir gjeld som påløper i forbindelse med utbygging. Slik ettergivelse må kalles for en subsidie. Lønnsomheten for lyntog i sør er altså betinget. Nord får overført nok som de gjør: Denne må du gjerne utdype. Nord-Norge overfører mer til statskassen enn det statskassen overfører tilbake. Så da kan man spørre seg hvem det er som får "nok" overført. Mye billigere boliger: Sjekk boligprisene i Alta, Tromsø, Harstad, Bodø og Hammerfest. Der er det ikke "mye billigere boliger". 4 Lenke til kommentar
covah Skrevet 3. september 2017 Del Skrevet 3. september 2017 og de er ubrukelige på å informere om forsinkelser. Jeg pendler med tog hver dag. Har opplevd følgende en rekke ganger: "Toget er 10 min forsinket". Det går 10 minutter. "Toget er 20 minutter forsinket". Det går 10 minutter til. "Toget er 40 minutter forsinket". Det går 20 minutter til. "Toget er kansellert" Snakk om informasjon. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. september 2017 Del Skrevet 4. september 2017 Tastaturskriver: Putt statistikken din oppi en dokumentveske, kjør med bil fra Bodø og få denne levert i Hammerfest innen 24 timer fra avreise. Dette må gjøres på en av dagene hvor det er meldt snøfall og vind i landsdelen. NÅR DU HAR KOMMET FREM SAMME DAGEN I SAMME BILEN SOM DU KJØRTE MED- Da kan du faktisk få lov å komme og se meg inn i øynene og kalle det for sprøyt det jeg sier - ikke før. Samme gjelder forresten om du skulle klare å komme frem ved å benytte tog som transportmiddel hele strekninga. Velger du å benytte elbil eller en med hydrogendrift så strekker jeg meg til 48 timer. Når man er noen få folk som bor avsides tar det lengre tid, slik er det, det er virkelighetsfjernt å late som man ikke får noe i nord, det er store overføringer dit. AtW Lenke til kommentar
per parker Skrevet 4. september 2017 Del Skrevet 4. september 2017 (endret) Uten Nord-Norge banen, så kan det ikke kalles en jernbanesatsing, hele Norge må ha tilgang til nettet. Få full stats eie tilbake (jernbaneverket) og subsidier så det blir langt billigere enn bil og fly. Sats på høyhastighets tog, full vedlikehold av nettet og tog over statsbudsjettet. Ikke ha krav om "overskudd". Dette er vel langt fra høyre politikk, men det ville løst både co2 kvoten og infrastruktur.(Var faktisk arbeiderpartiet som "del privatiserte" og skilte ut det meste statseide på 80/90 tallet) Endret 5. september 2017 av per parker 2 Lenke til kommentar
Tastaturskriver Skrevet 4. september 2017 Del Skrevet 4. september 2017 (endret) ... Endret 4. september 2017 av Tastaturskriver Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 4. september 2017 Del Skrevet 4. september 2017 Merker meg at det var lite av penger til fylkesvei til Rogaland da Rogaland har fått enorme utbedringer på E39 med byfjordtunellen, ryfast, rogfast og bro over Sandnes, så det blir satt av nok av penger i Rogaland også. Lenke til kommentar
G Skrevet 4. september 2017 Del Skrevet 4. september 2017 (endret) Merker meg at det var lite av penger til fylkesvei til Rogaland da Rogaland har fått enorme utbedringer på E39 med byfjordtunellen, ryfast, rogfast og bro over Sandnes, så det blir satt av nok av penger i Rogaland også. Og du må ikke glemme at dette skyldes store bompengeandeler !! Endret 4. september 2017 av G Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 4. september 2017 Del Skrevet 4. september 2017 Og du må ikke glemme at dette skylde store bompengeandeler !! Mange av de prosjektene som er ført opp i den statistikken er vel delvis bompengefinansiert. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 4. september 2017 Del Skrevet 4. september 2017 Merker meg at det var lite av penger til fylkesvei til Rogaland da Rogaland har fått enorme utbedringer på E39 med byfjordtunellen, ryfast, rogfast og bro over Sandnes, så det blir satt av nok av penger i Rogaland også. Og snart kommer det nye bommer også. Det skal bli dyrt å kjøre gjennom bommen fra neste år. Hvis man må kjøre selv til jobb hver dag, så vil man måtte betale 3000 kr mnd, Har man bombrikke, så kan man få opp til 10% rabatt. De er flinke med å bygge utrolig plagsomme bussveier i Stavanger og Sandnes da 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 4. september 2017 Del Skrevet 4. september 2017 Og du må ikke glemme at dette skyldes store bompengeandeler !! Mange av de prosjektene som er ført opp i den statistikken er vel delvis bompengefinansiert. Flott at du sier omtrent det samme i setningen din som jeg gjør da, slik jeg leser disse setningen opp mot hverandre Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 4. september 2017 Del Skrevet 4. september 2017 Og du må ikke glemme at dette skyldes store bompengeandeler !! Mange av de prosjektene som er ført opp i den statistikken er vel delvis bompengefinansiert. Flott at du sier omtrent det samme i setningen din som jeg gjør da, slik jeg leser disse setningen opp mot hverandre Jeg snakker om andre fylkeskommuner, og ikke bare Rogaland. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå