Gå til innhold

Hva synes du om partienes jernbanesatsing?


Anbefalte innlegg

Jeg skulle ønske det var mer fortgang i utredelsene om jernbane i Nord-Norge, slik at man fikk konkrete planer på feks. bane mot Tromsø og sammenslåing med jernbanen i Nord-Finland.

 

Ja, Trondheim bør være knyttet til Finnmark også, via Steinkjer, Mosjøen, Bodø, Narvik, Tromsø. Et hurtigtog langs hele strekningen, en og samme jernbane uten oppdeling. Da kan vi både øke turismen til Nord Norge, og øke atteraktiviteten ved å bo langt Nord, altså uten at man føler seg isolert fra resten av landet og avhengig av fly eller en skrekkelig lang biltur.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg syns det er tull å bruke så mye penger på ett så lite land som norge er. Sats heller på bedre veier og lade stasjoner for el biler + hydrogen. :)

 

I Stor-Oslo bor det over 1,5 million innbyggere. Det er langt mer hensiktsmessig at det bygges ut jernbane enn vei for at folk kommer seg inn mot sentrale deler av Oslo. InterCity-utbyggingen er derfor helt på sin plass.

 

 

I resten av Norge bor det 3.5 million mennesker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det som jeg synes er så blodig urettferdig (og som ingen snakker høyt om) er hvordan man tyner folk i nord med avgifter for fly/bensin/moms på transport etc. uten at man får noe igjen for dette - f.ex tog til og gjennom Troms/Finnmark.

 

For noe ufattelig sprøyt at man ikke "får noe igjen for det". De nordligste fylkene topper faktisk overføringene per innbygger.

 

https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/statistikker/samf_kostra/aar/2014-06-27

 

 

Per innbygger er sprøyt. Man må se investeringer i infrastruktur som totalbeløp.

Endret av zeebra
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tog i nordnorge er for dyrt, om vi bygger det må det oppgraderes før det er nedbetalt. Nord får nok overført som de gjør, sammen med skattelette og mye billigere boliger bør det holde.

Lyntog er fantastisk, funker bra i Japan, Kina, og Europa, litt dyrt i Norge.

Mulig bra fra Oslo til de større byene, men bedre til utlandet.

BTW. Tog i Sverige suger, apper og websider er 90-talls,og de er ubrukelige på å informere om forsinkelser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg syns det er tull å bruke så mye penger på ett så lite land som norge er. Sats heller på bedre veier og lade stasjoner for el biler + hydrogen. :)

 

I Stor-Oslo bor det over 1,5 million innbyggere. Det er langt mer hensiktsmessig at det bygges ut jernbane enn vei for at folk kommer seg inn mot sentrale deler av Oslo. InterCity-utbyggingen er derfor helt på sin plass.

 

 

I resten av Norge bor det 3.5 million mennesker.

 

 

Ikke like tett som i Oslo-området. Jeg mener at det på sikt bør bygges ut dobbeltspor inn mot Bergen, Trondheim og Stavanger, men noe særlig mer enn det er neppe samfunnsøkonomisk lønnsomt med tanke på bosettingsstrukturen i Norge.

Lenke til kommentar

Å bygge høyhastighetstog mellom de store byene i Norge er totalt bortkastet og vil aldri være samfunnsnyttig. For summen det koster å bygge høyhastighetstog mellom Trondheim-Oslo, samt vedlikeholde denne, f.eks. i et 100-års-perspektiv kunne man bygget 4-feltsmotorvei og subsidiert elbiler nok til at samtlige kunne kjørt dette. I tillegg hadde man hatt igjen nok penger til å bygge jernbane på østlandet, hvor det ihvertfall er i nærheten av å være samfunnsøkonomisk forsvarlig å bygge ut høyhastighetsjernbane.

 

(PS. jeg kommer ikke fra østlandet, men klarer likevel å se langt nok forbi min egen nesetipp til at det er helt meningsløst å bygge ut tog i Nord-Norge.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Per innbygger er sprøyt. Man må se investeringer i infrastruktur som totalbeløp.

Selvsagt må infrastruktur dimensjoneres etter antall brukere, på samme måte som at en har behov for flere og større sykehus på Østlandet enn i Finnmark, flere barneskoler i Drammen enn i Naustdal og flere NAV-kontor i Nord-Norge enn i Oslo.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jernbane i Nord-Norge mellom Harstad, Narvik og Tromsø, med forbindelse til Fauske.

Det er på tide at man får til noe her oppe. I det minste en full konsekvensutredning og ikke en slik idiotisk utredning som vi har hatt tidligere og som aldri fører til noe.

Endret av DJViking
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Per innbygger er sprøyt. Man må se investeringer i infrastruktur som totalbeløp.

Selvsagt må infrastruktur dimensjoneres etter antall brukere, på samme måte som at en har behov for flere og større sykehus på Østlandet enn i Finnmark, flere barneskoler i Drammen enn i Naustdal og flere NAV-kontor i Nord-Norge enn i Oslo.

 

Hvor har jeg skrevet dimensjoneres? Her er det snakk om tog, ikke om sykehus. Greit nok at man ikke trenger å ha tog hver eneste time, men..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

(PS. jeg kommer ikke fra østlandet, men klarer likevel å se langt nok forbi min egen nesetipp til at det er helt meningsløst å bygge ut tog i Nord-Norge.)

Du mener Nord-Norge ikke har bruk for godstrafikk eller offentlig transport?

 

Er det noe som er meningsløst så er det å hele tiden tenke penger heller enn nytteverdi. Penger i seg selv er ikke nyttig. Det er bare papir man kan gjøre ting med.

Endret av zeebra
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jernbane i Nord-Norge mellom Harstad, Narvik og Tromsø, med forbindelse til Fauske.

Det er på tide at man får til noe her oppe. I det minste en full konsekvensutredning og ikke en slik idiotisk utredning som vi har hatt tidligere og som aldri fører til noe.

 

Selv på Østlandet i Norges mest befolkningstette region må det subsidier til for at togene skal gå. Hvor dyrt tror du det blir i Nord-Norge hvor befolkningsgrunnlaget er mindre enn 1/5 og avstandene mye, mye større.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Østfold-banen er enkelt-sporet, går over tidvis gamle skrøpelige broer, og har dårlig kobling/avvikling rundt Ski.

 

https://www.smaalenene.no/lokale-nyheter/pendlere-ma-vente-i-sju-ar-pa-flere-tog/s/1-87-7722800

"Ingen av de 140 nye pendlertogene til og fra Oslo kommer pendlerne som reiser med Østfoldbanen til gode."

 

Østfoldbanen + Moss-linja , som begge går inn til Ski, er begge blant landets mest traffikerte pendler-linjer.

Og disse linjene, og spesielt østfoldbanen, nedprioriteres gang på gang på gang, til fordel for Vest- og Nord- banene.

Endret av Drogin
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Tilbudsforbedringer i Oslo-området, på Vossebanen, Jærbanen og Trønderbanen med mindre tiltak (ruteplan 2027)
Hva synes du om vår og de andre partienes jernbanesatsing? Hva mangler på listen? Og hva burde være neste steg?

 

For min egen del så er det viktig at Østfoldbanen sin Østre Linje blir koblet til Follobanen før den er ferdig i 2021. Dette ligger allerede i "Ruteplan 2017", men det bør trekkes ut som et eget punkt.

 

Østre Linje er en viktig jernbane for mange reisende i Oslo-området. Askim, Hobøl, Spydeberg, Eidsberg og Trøgstad slår seg sammen til én kommune i 2020, med 40000+ innbyggere (3. størst i Østfold). Togtilbudet langs denne linjen vil da bli enda viktigere, og vi ønsker økt frekvens på avgangene. Østre Linje blir ofte "nedprioritert og glemt" når man snakker om Østfoldbanen. Den nye storkommunen i Indre Østfold bør definitivt være inkludert i InterCity-utbyggingen.

 

Ønsker også at dere ser på muligheten for å fortsette linjen fra Mysen videre mot Karlstad i Sverige. Dette vil kunne bidra til å redusere tiden kraftig mellom Oslo og Stockholm, uten å kjøre "omveien" om Kongsvinger.

Endret av HKS
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Synes det er synd at en ideologisk kamp om privatisering av jernbanen, ikke fører til noe annet enn bytte av uniformer og kutt i pensjon og lønn til oss som faktisk jobber på jernbanen. Det vi trenger er bygging av infrastruktur, og ta igjen et enorm etterslep der. Ikke kinesise eiere som tar profitt ut av landet, og ikke tar ansvar.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Jernbane i Nord-Norge mellom Harstad, Narvik og Tromsø, med forbindelse til Fauske.

Det er på tide at man får til noe her oppe. I det minste en full konsekvensutredning og ikke en slik idiotisk utredning som vi har hatt tidligere og som aldri fører til noe.

 

Selv på Østlandet i Norges mest befolkningstette region må det subsidier til for at togene skal gå. Hvor dyrt tror du det blir i Nord-Norge hvor befolkningsgrunnlaget er mindre enn 1/5 og avstandene mye, mye større.

 

 

Vi må bare bygge infrastrukturen og kjøpe togene. Det må være statsfinansiert. Så må inntektene rett og slett kun gå til å dekke de totale driftskostnadene. IKKE infrastrukturkostnaden. Det bør ikke være altfor vanskelig. Klarer vi å få profitt ut av det kan dette investeres i andre ting i Norge. Altså inntekt - driftskostnad.

 

Selve investeringen bør ikke være en monetær investering, men en ren kostnad. Denne trenger ikke å dekkes inn igjen.

Endret av zeebra
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jernbane i Nord-Norge mellom Harstad, Narvik og Tromsø, med forbindelse til Fauske.

Det er på tide at man får til noe her oppe. I det minste en full konsekvensutredning og ikke en slik idiotisk utredning som vi har hatt tidligere og som aldri fører til noe.

 

Selv på Østlandet i Norges mest befolkningstette region må det subsidier til for at togene skal gå. Hvor dyrt tror du det blir i Nord-Norge hvor befolkningsgrunnlaget er mindre enn 1/5 og avstandene mye, mye større.

 

 

Dyr henger sammen med avstand, miljø og infrastruktur man legger, ikke befolkningstetthet. Ja, det vil være en stor kostnad, men en kostnad vi bør gå for nå mens vi enda har råd til å investere i landets fremtid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ang. dyr jernbane nordpå, så må man huske at jernbanen også brukes til å frakte gods, ikke bare passasjerer.  Det fraktes for tiden ENORME mengder fisk ut på trailere.  Å få dette over på jernbane vil både være miljøvennlig og sørge for at trafikksikkerheten for resten av trafikantene øker betraktelig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det virker ikke som kommunikasjonen mellom Bane Nor og SJ er helt som den bør være:

https://www.abcnyheter.no/reise/2017/08/28/195327736/svensk-togsjef-truer-med-legge-ned-hurtigtoget-oslo-stockholm

Et problem som har vært kjent for samferdselsministeren i over et halvt år:

http://www.dagsavisen.no/innenriks/banearbeider-kan-gi-banesar-1.917276

Dette burde vært avklart for lenge siden. Det er lett å love bort penger flere år i fremtiden, men det er slike saker som viser om fokus og gjennomføringsevne virkelig er til stede.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...